Ny standard för dykbranschen
Sveriges Dykbransch erbjuder nu dykcenter, dykbutiker och dykskolor utbildning i försäljning och kundservice. Med en symbol på dörren visar svenska dykaktörer att de har genomfört och uppfyller rekomendatioinerna som Sveriges Dykbransch ställer på försäljning och kundservice.
Av: ulindh
För att göra det lättare för nya dykare att hitta rekommenderade dykcenter och för att höja servicenivån i hela branschen har Sveriges Dykbransch tagit fram en
gemensam utbildning. För att bli ett rekommenderat dykcenter måste man ha genomgått en utbildning med fokus på kundbemötande och försäljning. Som bevis
på att dykcentret har denna utbildning sätter Sveriges Dykbransch upp sin symbol på dörren. Symbolen med dykarnas OK-tecken är tänkt att fungera som en vägvisare för alla som är nyfikna och intresserade av att börja dyka.
– Detta är ett steg på vägen att förbättra och höja kvaliteten inom hela branschen, precis som det initiativ resaurangbranschen nyligen tagit. Att vi ställer krav på butiker och skolor betyder att kunderna får bättre service. På sikt är det även en
möjlighet för de enskilda företagarna att få merförsäljning och tjäna mer pengar, säger Olle Olsson, talesman för Sveriges Dykbransch och företrädare för PADI Nordic.
Sedan tidigare har Sveriges Dykbransch skapat webbplatsen www.börjadyka.nu där man som konsument lätt ska kunna hitta grundläggande information om dykning.
Börjadyka.nu är tänkt som en portal man enkelt kan besöka för att få svar på sina första frågor. Nästa steg är att hitta ett lokalt dykcenter för att få mer information, gå en utbildning och kunna köpa eller hyra utrustning.
Sveriges Dykbransch är en gemensam intresseorganisation med representanter från bland annat producenter, grossister, distributörer, utbildare samt övriga aktörer inom svensk dykning. Sveriges Dykbransch är en ny sammanslutning sedan 2004 och består i aktuell form av följande företag: CBM Produkter, Dan Berg, Dyk &
Resespecialisten, PADI, Poseidon, Scubapro / Uwatec, Stockholmsmässan / Vildmarksmässan, Swedish Divers, Tidningen DYK och Waterproof.

gemensam utbildning. För att bli ett rekommenderat dykcenter måste man ha genomgått en utbildning med fokus på kundbemötande och försäljning. Som bevis
på att dykcentret har denna utbildning sätter Sveriges Dykbransch upp sin symbol på dörren. Symbolen med dykarnas OK-tecken är tänkt att fungera som en vägvisare för alla som är nyfikna och intresserade av att börja dyka.
– Detta är ett steg på vägen att förbättra och höja kvaliteten inom hela branschen, precis som det initiativ resaurangbranschen nyligen tagit. Att vi ställer krav på butiker och skolor betyder att kunderna får bättre service. På sikt är det även en
möjlighet för de enskilda företagarna att få merförsäljning och tjäna mer pengar, säger Olle Olsson, talesman för Sveriges Dykbransch och företrädare för PADI Nordic.
Sedan tidigare har Sveriges Dykbransch skapat webbplatsen www.börjadyka.nu där man som konsument lätt ska kunna hitta grundläggande information om dykning.
Börjadyka.nu är tänkt som en portal man enkelt kan besöka för att få svar på sina första frågor. Nästa steg är att hitta ett lokalt dykcenter för att få mer information, gå en utbildning och kunna köpa eller hyra utrustning.
Sveriges Dykbransch är en gemensam intresseorganisation med representanter från bland annat producenter, grossister, distributörer, utbildare samt övriga aktörer inom svensk dykning. Sveriges Dykbransch är en ny sammanslutning sedan 2004 och består i aktuell form av följande företag: CBM Produkter, Dan Berg, Dyk &
Resespecialisten, PADI, Poseidon, Scubapro / Uwatec, Stockholmsmässan / Vildmarksmässan, Swedish Divers, Tidningen DYK och Waterproof.

Butiker eller andra företag inom dykbranchen som tillhör andra organisationer får ingen utbildning och kan inte sätta upp någon skylt på dörren.
Även om butiken / företaget är minst lika bra som dom somm är med i PADI och har skyltar på dörren