Från Kap till Kap

teaserEn kort artikel om en cykeltur mellan Nordkap i norr till Cap Agullas i Syd. En resa som går mellan tre världsdelar och ett 20-tal länder. Här kommer en reseskilldring från första delen av turen.

Av: j_stellan

Karta
Jag (Stellan Johansson) och en kompis (Daniel Rosengren) till mig påbörjade en cykeltur i början av februari 2004 och tanken var och är fortfarande att turen ska gå mellan Nordkap i norr till Cap Agullas i Syd Afrika.

Nordkap
Vi började på Nordkap under den värsta vintern och fortsatte vidare genom snön till Ryssland. Snön följde oss ner till Moskva där och de sista dagarna innan Moskva var det att cykla runt i snöslask innan vi kom fram till staden hetsiga trafik.

Stellan i Rysslan
Det blev att stanna till i Moskva några dagar för att lösa lite problem med visum och dyligt. När vi hade lämnat Moskva var det varmare och solen tittade fram och landskapet vi färdades genom blev mer och mer grönt.

Vi passerade Ukraina, Moldavien, Rumänien och Bulgarien. Väl framme i Bulgarien hade våren övergått till sommar och jag och Daniel hade börjat bli trötta på varandra. Vi bestämde oss för att fortsätta var för sig så när jag passerade gränsen till Turkiet gjorde jag det ensam. Vädret blev varmare i Turkiet och när gränsen till Syrien var passerad så var temperaturen upp på över 40 grader dagligen.

Stellan i Turkiet
Väl i Syrien så träffades jag och Daniel igen och cyklade genom Libanon, Jordanien, Israel och in till Egypten. I Egypten delade vi på oss igen och vi båda tog en paus från cyklandet och flög tillbaka till Sverige och var då redan november. Jag hade då lämnat cykeln hos en familj i Suez vid kanalen som förbinder Röda Havet med Medelhavet och hoppades att den skulle vara kvar där när jag återvänder.

Palmyra
Tältplats
Efter uppehållet för julen och nyår kom jag tillbaka till Kario i Egypten i mitten av februari. Jag stannade i staden för ca en veckas tid för att ordna visum till Sudan innan jag åkte tillbaka till familjen där jag hade lämnat cykeln tre månader tidigare. Efter att ha bytt lite delar på den påbörjade jag färden söderut genom Afrika.

Jag följde kusten längs Röda Havet och under de första 50 milen var det mest halvfärdiga hotel som avlöste varande på min vänstra sida mot havet och på min högra sida var det en torr öken som fortsätter tills man kommer till Atlanten. För mig fortsatte den bara tills bergen som lag några km länge bort.

Dagligen passerade jag olika vägkontroller som sköts av polis eller millitär. Jag passerade de flesta utan några som hellst problem. På vissa av dem blev jag stoppad för att visa mitt pass eller för att dricka sött egyptiskt tee. Dagarna blev mer och mer lika och efter lite mer än 100 mil cyklande var jag framme vid Shelatin som är gränstaden till gränsområdet till Sudan. Ett område som kontrolleras av Sudans regering men säkerheten sköts av egyptisk millitär. Jag blev stoppad av egyptisk millitär och fick snabbt förklarat för mig att jag inte skulle ha passerat alla vägkontroller längre norrut. Jag hade kommit in på millitärt område och var inte alls välkommen där. Efter att ha spenderat en eftermiddag I förhör hos millitären så blev jag tillbaka skickad med buss ca 30 mil längre norrut. Väl där så blev jag mer eller mindre tvingad att ta en buss till 20 mil västerut till Idfu som är en stad lägs Nilen. Jag följde Nilen söderut tils jag kom fram till Aswan som är det sydligaste egyptiska stad längs Nilen som man kan besöka på egen hand.

I Aswan var det att köpa en biljett för båten som går mellan Aswan och Wadi Halfa I Sudan. Efter 18 timmar med båt var jag framme i Wadi Halfa där jag kunde påbörja cyklandet igen.

Jag bestämde mig för att fortsätta följa Nilen söderut och vägen som ledde dit bestod till största del av sand så det skulle bli tungt att cykla. Jag hade framför mig ca 100 mil cycling tills Khartoum som är huvudstaden Sudan och vad jag hade fått reda på tidigare så skulle de första 60 milen vara på sand eller grusvägar. Jag fick problem med att ta mig fram och vissa sträcker så gick det betydligt snabbare att leda cykeln än att försöka cykla. Jag passerade några minde byar på min väg söderut och folket som levde där var väldigt gästvänlig och jag blev bjuden på mat och tee flera gånger. Ända problem jag hade med befolkningen var killar i åldern 10 till 15 år som stod med utsträckt hand för att tigga pengar och en sten i den andra ifall jag inte ville ge dem några. Jag hade ingen store lust att stanna och ge dem pengar så det hände att de kastade sten efter mig. Efter lite mer än en vecka hade jag klarat av sträckan med dåliga vägar och kom ut på en asfaltväg av dålig kvalitet. Samtidigt blev det ett väderomslag och sandstormarna böjade. De följande 40 milen fram till Khartoum genom öknen hade jag sandstorm. Vinden kom oftast från sidan och förde med sig stora mängde sand och damm och sikten var ofte nere på under 100 m. Vissa sträcker hade sanddynerna återtagit vägen och då var det bara att leda cykeln istället. När jag väl hade passerat öknen så var jag framme i Khartoum, huvudstaden i Sudan. Det var skönt att kunna ta in på hotel och vila upp sig efter den första 100 avklarade milen av Sudan.

Väl framme i Khartoum har jag nu vilat upp mig och även gått igenom hela cykeln så att den ska klara resterande mil på färden ner till Afrikas sydspets. Har även ordnat ett nytt visum för Etiopien och jag planera att korsa gränsen inom en dryg veckas tid.

Beduin
/Stellan

Tips för Egypten
+ Visum till Egypten kostar 15 USD och kan ordnas vid gränsen. Visumet är giltigt för tre månader och planera man att stanna mer än en månad så är det bra att säga till att de skriver på visumet att det ska gälla i tre månad. Annars kan det hända att man får betala något straffavgift vid utresa. OBS: Speciella regler vid gränskorsning från Israel

+ Vid gränskorsning från Israel går det inte att ordna visum gränsen utan man måste ansöka om det i förväg. Enklast att göra det är i Eilat som är den Israelitiska gränsstaden. Det tar ungefär 2 timmar att fixa visumet är är giltigt en månad. Vid gränsen kan man bara få ett ”visum” som är gilltigt i 2 veckor och då bara för östra delen av Sinai.

+ Det går bra att använda VISA kort i Egypten och bankomat finns i alla större städer och på de olika turistorterna. Ända stället som det kan bli problem med bankomat är om man kommer från Libya och då är det ca 30 mil till den första bankomat efter gränsen.

+Nätverket för mobil fungerar bra längs de stora vägarna och i närheten av större samhällen.

+ Angående frihet vid cyklande så går det bra att cykla i de norra delarna av landet och även på Sinai halvön. Även längs Röda Havs-kusten så är det fritt fram att cykla tills man är i Marsa Alam. Med lite trixs så går det att ta sig ner till Shelatin men efter det så är det stopp.

+I de södra delarna av landet, över bergen mellan Röda Havet och Nilen och även längs Nilen så får man inte cykla själv. Ofta så får man en polisbil som eskort eller så blir man vidarskickat med buss. När polisen/millitären har något att göra så kan man cykla själv.

+ Att ta sig till Egypten går bra med flyg, över land vid Israel (visum i förväg), Med båt från Aqaba i Jordanien till Nuweiba på Sinai, över land längs Medelhavskusten från Libya och på båt på Nilen från Wadi Halfa i Sudan till Aswan. Det går inte att följa vägen längs Röda Havet från Sudan till Egypten om man inte har ett egyptiskt pass.

Tips för Sudan
+ Visum måste ordnas i förväg. Går enkelt att göra i Kario eller i Aswan i Egypten. Kostar 100 USD och är giltigt i en månad. Tar en dag att fixa.

+ Vid ankomst till Sudan måste man registrera sig inom 3 dag och det kostar 25 USD och betals med lokal valuta.

+ Enda sättet att ta sig över land från Egypten till Sudan är med båt på Nilen från Aswan till Wadi Halfa. Resan tar 18 timmar och kostar ca 400 SEK. Det går inte att korsa gränsen vid Röda Havet utan egyptiskt pass och speciella tillstånd.

+ Visa-kort kan användas på de dyra hotellen i Khartoum men det finns inga bankomater. Enligt rykten så lär det finnas en bankomat på Hilton-hotellet i staden. Ta med cash...

+ Dålig täckning för mobilen i landet och följer man Nilen från Egypten så är det 50 mil till första gången man har tillgång till nät.

+ Vägarna är av dålig kvalitet och räkna med att det tar lång tid att ta sig fram.


Jag kommer att lägga ut en vägbeskrivning senare för Sudan på min hemsida som visar avstånden mellan viktiga punkter längs Nilen.

Hemsida foer cykelturen

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2005-10-17 09:34   Kronblom
Betyg: 5
Bra kämpat, jag e avundsjuk.

Lycka till!!
 

Läs mer

Fler kvinnor än någonsin har anmält sig till nästa års Vasaloppet. Nu fortsätter arbetet för att få fler kvinnor att även anmäla sig till cykelloppen.
En skildring av öden och äventyr i sydvästra Afrika under nådens år 2017. Om en 3000 km lång irrfärd i främst Namibia och Angola. De efterlämnade ... 5 kommentarer
Visst är det smidigt med färdiga frystorkade rätter på turerna men att torka och göra sina egna rätter är inte särskilt svårt. Planera lite och prova ...
Andra delen av Lasses cykeltur genom östra Afrika. Den här gången får ni läsa om vägen till Karamoja i Uganda samt jakten på Sir Wilfreds Thesigers ... 4 kommentarer

En cykeltur till Turkana

Den femte cykelturen i Afrika tog Lars till avlägsna områden i norra Kenya. 6 kommentarer

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg