Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 35 Landön - Simrishamn

Dagen började med sikte på Åhus och de vita industribyggnaderna på andra sidan bukten. Men när jag skulle passera Rinkeby fältet fick jag syn på två röda markeringar på varde sida fältet (på stranden). Så jag blev förvirrad om det var röd-flag för skutfältet (trots midsommar helg och sommarstängt). Men efter lite velande och paddlande så visade det att det var röda triangel siktmärken för sjöfarten (det satt flera närmare Åhus.)

Åhus

Jag fortsatte korsa Hanöbukten och för ovalighetens skull var det väder från höger. Så motvind fram till lunch som sen blev en byig slör ner till Simrishamn.

Jag fick till och med någon bra surf som klockan klockade till 17 km/h.

I Simrishamn hade föräldrarna fortsatt sin Skåne turné (de hade varit och sett Tenzing isyxa i Dag Hammarskjöld musem) så vi möttes upp igen.

Det blev 53 km.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.