Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 30 Djursvik - Kristianopel

Det blev en kortare dag då det blåste 7 m/s motvind utan mycket skydd. Passagen utanför fågelskyddet var seg, tyckte saker aldrig kom närmare.

I Kristianopel blåste jag iland för och fylla vatten och övervägede om jag skulle stanna.

Men på campingen fick jag syn på en annan kajak och tält.

Det visade sig vara en annan långpaddlare, så det blev det stopp (och ska försöka virda dygnet för tidigare mornare).

Långpaddlaren hette Tomas och startade i Gävle den 18 maj. Så vi har stretad mot samma motvind hela tiden. Hans mål är Hamburg och sen "kanala" genom Sverige tillbaka tillbaka Gävle.

2024-06-19 06:38   personnvik
Det är kul att följa din tur. Vad roligt att du mött en annan långpaddlare.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.