Inlägg för paddlingsresa runt Sverige och Norge, och kanske även lite från andra långturer

Användarnamn: friluftmagnus

Dag 29 Store Hästeholmen - Djursvik

Denna dag började i dimma (med sikt) och lite vågor och vind från Ölands hållet.

Så sikte på ölandsbron

och så passerades Kalmar

En kajaktist passerade på väg till Grimskär skans men vi talades inte vid. (Jag har ju en viss anti-social aura.)

Då vädret var vindstilla försökte jag passera utanför Värnanäs, en öppen passage på ca 14 km. Men det blåste upp och utan en navigationspunkt i sikte och utan ett bra sätt att kolla gpsen blev det för mentalt utmanade. Så det blev sneakvägen istället.

Väl vid Djursvik hittade jag en trevligt liten ö utan får och kunde torka lite underställ.

Dag 131 Vekarasaari - Kardis

Vattnet hade stigit lite under natten och flödet var ännu lite mer än gårdagen. Så kilometerarna flöt iväg och jag nådde slutet av Mounio älven och fortsatt in på torneälven.

Dag 130 Rajamaa - Vekarasaari

Regnet gjorde susen för vatten nivån och nu flödar det på bättre.

Med mera vatten och jämnare gradient flöt kilometerarna på.

Dag 129 Kelokurkkio - Rajamaa

Älven flyter på men det är fortsatt grynt på sina ställen, förhoppningsvis hjälper regnet en del.

Vid bron i Mounio verkar det finnas en paddelklubb då slalomportar hängde i ett bakvatten.