Jag har vanligtvis åkt med ryggsäck på vinterturer, men ofta sneglat åt en pulka. Den enda fördelen med ryggsäck är väl rörligheten genom skog och i väldigt kuperad terräng. Nackdelen är förstås tyngden över axlarna och mindre volym att packa den mer skrymmande vinterutrustningen i. Och inget som helst utrymme för lyx!
Senhöst är rätt tid för pyssel och byggprojekt, så härom veckan slog jag till och beställde så en pulka. Det stod mellan Fjellpulken transporter 155 och Paris expedition sled, båda lämpliga objekt för hemmapulare. Det blev den förstnämnda, mycket för att det var den enda som jag kunde hitta till salu på nätet. De få svenska butiker som hade parispulkan i sitt sortiment hade den inte hemma. Men fjellpulken ser bra ut. Väger nästan det dubbla mot parispulkan (4 vs 2,2kg), men är å andra sidan stadigare och något större.
Det färdiga projektet, med provpackning i presenningen. Fästbanden för packningen följde med pulkan. Samtliga hål längs kanten är också original. Det är egentligen bara skaklarna som jag har byggt själv.
---
Efter att ha inhandlat alla delar så tog mig bygget inte särskilt många timmar. Antagligen för att jag noga hade granskat olika pulk-konstruktioner på nätet och hade ganska klart för mig hur jag ville ha det. Och jag ville ha det enkelt med så får delar som möjligt. I princip är rep det enda jag har använt i konstruktionen, förutom två karbinhakar för infästning i bältet, samt vp-rören.
Pulka | 1104kr |
Vp-rör 2st, 2m | 20kr |
Polyesterrep 5mm, 6m | 15kr |
Karbinhakar 2st | 20kr |
Spännrem liten | 10kr |
Dragbälte | 149kr |
Pressenning 2x3m | 57kr |
Totalt: | 1375kr |
Ett vadderat bälte hittade jag på Röda stjärnan, med lämpliga öglor att fästa saker i. I övrigt är allt inköpt på Biltema, Rusta och Clas Olsson. Total kostnad på under 1400kr får man väl ändå säga är godkänt.
Skaklarnas montering på undersidan
---
Ett spännband håller ihop det hela. Lätt att montera och demontera. Och starkt!
---
Repets ingång på översidan. Vp-röret vilar mot knuten
---
Karbinhake i vp-rörets över ände
---
Fäste för karbinhake i bältet.
---
Repen löper genom vp-rören och drar hela tyngden. Vp-rörens enda funktion är att hålla distansen till pulkan i nedförsbackar och bidra med lite styrsel. Några poänger med att göra så mycket som möjligt av konstruktionen med rep är dels att göra eventuella reparationer i fält så enkla som möjligt, dels att rep är tysta och behagligare att hantera i kyla jämfört med t ex metalldelar. Att allt ska gå hantera med stora handskar på var ett av kraven.
Nu är det bara att invänta vinter och snö, och då får jag väl anledning att återkomma med någon färdrapport med ekipaget!
Synpunkter och tips på förbättringar mottages tacksamt!
/EN
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vintertur-genom-sarek-dag-8-9.htm
Även här finns lite pulkatankar:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/tankar-om-vinterfard-och-hur-tiden.htm
där bromssnöret med knutar finns avbildat. Ett bromssnöre som kan släppas ner när det är brant skare utför är väldigt bra, även om det inte har behövts så ofta.
Det problem jag nu har har är att en SJ-personal har klagat på att glasfiberdraget inte får tas med på tåg (alla har dock inte sagt något om det). Kanske får jag konstruera ett nytt, hopfällbart, av alurör eller något annat fiffigt. Men styvt i fästet mot pulkan bör det vara.
Lycka till, Hans