Peak Performance = Skit?

Idag löste det sig, jag är väl inte helt nöjd men jag orkar inte bråka mer. Jag fick pengarna tillbaka minus 30% för slitage vilket jag anser vara i överkant för ett säsongsplagg. Säljaren var imponerad över hur hårt jag gått på och frågade var jag jobbat. Man lär sig en del om konsumentköplagen när man har jobbat i butik och trilskats med kunder :)

En positiv sak var att all personal i butiken har blivit tvingade att läsa på konsumentköplagen och säljaren tackade mig :)

Jag ersatte jackan med en liknande jacka från GANT och passade samtidigt på att utrusta mig med en skid/vandringsjacka från Marmot. Marmot-jackan såg exakt lika ut som "Troll-wall" men i något annat gore-tex material och 1500:- billigare. Nu handlade jag på Naturkompaniet och räknar med att dom säljer kläder som är gjorda för att brukas och nötas i flera år.

Vad gäller märken och tillverkning så kan jag berätta en liten rolig anekdot. Min flickvän är textilingenjör och var på en studieresa till Litauen och besökte olika textilfabriker. Många stora märken lägger ut sin produktion dit. Hon var bland annat på en fabrik som hade två "liner", i den ena linen tillverkade man kostymer för Dressman, i den andra som såg exakt lika dan ut tillverkade man Hugo Boss-kostymer. Det enda som skiljde var precis som föregående talare sa materialet. I övrigt var allt samma, samma personal och samma maskiner. Boss-kostymerna var tillverkade i ull och jag har för mig att det polyester i Dressmans kostymer.

Kul att tråden engagerade, tack för mig!
 
Peak har bra kläder också, man får väl söka själv som kund.
Tur att internet finns!

Peak Hybrid Jacket är den överlägset bästa skaljackan jag har testat.
Tunn och jättestretchig, bra passform, bättre huva än jackor från TNF, haglöfs, marmot, tierra, klättermusen!

Dom flesta stora "tillverkarna" är ju nichade mer mot att säljas än att faktiskt användas, man får passa sig!
 
Hejsan - jag skulle nog vänt mig direkt till Peak om butiken hade börjat trilskas. Har gjort så med framgång gällande ett flertal plagg från Norröna och Arcteryx - aldrig blivit tal om prisavdrag för slitage o dyl.

Nu senast reklamerade jag en ca fem år gammal Arcteryx-jacka som jag 1) köpt begagnad för en spottstyver 2) använt hårt för löpning etc. Den började uppvisa en del ordentliga delamineringar i WS-membranet och jag tänkte att jag kunde höra efter med Arcteryx om det gick att laga. Det värsta som skulle kunna hända var ju att jag skulle ha kvar jackan utan åtgärd - så jag kunde ju inte direkt förlora något.

Efter två veckor fick jag ett mail från Canada där de sa att tyvärr gick jackan inte att laga - men att jag kunde välja ut en ny jacka som jag ville ha (min modell fanns tyvärr inte längre i sortimentet). Tre dagar senare gick den nya jackan att hämta ut hos det lokala posombudet! Där känns det som att man har ett företag som ställer sig bakom sina produkter och inte gömmer sig bakom kryphål i garantierna eller dylikt!

Hur Peak resonerar vet jag tyvärr inte - men man förlorar ju inget på att ringa/maila och fråga!

MVH / Calle
 
helt sjukt bra, det kan alltså löna sig att köpa märkesprylar då... Hoppas att Marmot är lika schyssta om oturen skulle vara framme med min nya jacka...
 
Som sagt samma erfarenhet av Norrönas kundtjänst när något gått sönder på dessa plagg. De har utan att fråga lagat allt och om det gått sönder igen skickat nya utan att bråka! Dessutom är de grymt trevliga (fast något långsamma i sina svar) - har mest tjötat med en tjej som heter Unn där och hon är grejt ;-)
 
Glömde ju nämna Suunto när jag rosar serviceavdelningar - de har också utan knussel lagat och bytt ut klockor åt mig ett antal gånger (som jag alltid köpt begagnade)!

De har (eller hade - har tack och lov inte haft några problem på länge nu) en strålande servicetjänst som gick ut på att när du hade lagt en service request på deras hemsida så dök det upp ett bud dagen efter och hämtade upp klockan i för detta avsedd förpackning - efter service så avlämnades allt på detta sätt också!
 
helt sjukt bra, det kan alltså löna sig att köpa märkesprylar då... Hoppas att Marmot är lika schyssta om oturen skulle vara framme med min nya jacka...


Tyvärr...
Mitt första Marmot köp var för 5 år sedan, trotts dagligt slit och ingen skötsel håller den än!
Jag har nu flera produkter från Marmot, allt funkar...
Skulle något gå åt ****** antar jag att de skulle fixa det, jag har inte behövt reklamera något!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.