Peak Performance = Skit?

Jag köpte en Peak performance "vardagsvinterjacka" förra vintern, jackan har nu börjat att läcka ut fodret genom tyget. Det är alltså inte någon reva eller så, fodret diffunderar ut genom strukturen i tyget. Från början trodde jag att det var något ludd från något annat men sen insåg jag att luddet kom inifrån själva jackan. Jag har tvättat den 2 gånger och följt tvättråden till punkt och pricka.

Jag blev lovad av butiken där jag köpte jackan i att jag skulle få reklamera jackan och eftersom dom inte hade några lika jackor längre så skulle jag få pengarna tillbaka.

Jag letade reda på en jacka i en annan affär och lade undan den så att jag inte skulle behöva vara jacklös när jag skulle lämna tillbaka min. När jag skulle lämna den så började det med att det blev strul med kvittot eftersom den var köpt i en annan butik i en annan stad men i samma kedja. Jag blev ombedd att komma tillbaka dagen efter eller att lämna jackan och kvittot för att butikschefen skulle reda ut hur återköpet skulle gå till. För att försäkra mig om att jag verkligen skulle få pengarna tillbaka så frågade jag speciellt om detta precis innan jag lämnade butiken och jag påpekade också att jackan var över ett år gammal. Butikssäljaren lovade att det inte skulle vara några problem.

Efter att ha köpt den nya jackan så gick jag tillbaka för att lämna jacka och en kopia på kvittot och då börjar butikssäljaren att vela och hävda att jag nog inte kunde få alla pengar tillbaka för att dom skulle göra ett åldersavdrag. Jag blir förbannad när dom lovar en sak och 20 minuter senare lovar något annat.

Nu väntar jag på att butikschefen ska börja arbeta igen och förhoppningsvis ta ett beslut.

Vad har man för rättigheter i en sån här situation? Är det helt upp till butiken att göra som dom vill? Kan dom dra av 50% rakt av eller?

Har Peak sådan här skitkvalitet på sina prylar? När man köper en, vad jag anser vara dyr, jacka av ett känt märke så räknade jag naturligtvis med att den skulle hålla i flera år.
 
Det är skittråkigt när butiker i samma kedja agerar som om dom inte vore det... sannolikt innebär det en merhanteringskostnad för mottagande butik i form av att man skall fakturera säljande butik kostnaden m.m.... olika ägarförhållande om det är franschise öppnar ju för egenintresse... på kedjor som hm ikea eller dressman så stöter man inte på problemet lika ofta. Som kedja skall man ju agera som en enhet, det är ju själva poängen.

Vad det gäller prisavdraget så är det riktigt. Man kan som säljare dra av värdeminskning för slitage från och med att plagget är 3 månader eller äldre, konsumentverket tillhandahåller tabeller som rekomendationer.

I mina ögon så är Peak ett märkesplagg med betoning på märke.

/Thomas

Edit: Avdrag gäller ju om det bedöms att felet uppstått efter slitage och inte om det är ett produktionsfel. då gäller ju 3 års reklamationsrätt numera. Kollade nu på kov.se och kunde inte hitta någon lista... kanske har man avskaffat det?
 
Senast ändrad:
I mina ögon så är Peak ett märkesplagg med betoning på märke.
Jupp, exakt min åsikt. Mina snyggaste T-shirtar är Peak men jag skulle inte dra ut i fjälls med dem.
På deras hemsida får jag intrycket att de satsar mer på "city" än "expedition".
Men det finns kanske några nöjda utsidanmedlemmar som har peakplagg lämpade för friluftsliv?
 
Var det en Peak performance ägd butik? Om inte varför nämna jackan och inte butiken, det är ju butiken som bettet sig illa.
 
När man köper en, vad jag anser vara dyr, jacka av ett känt märke så räknade jag naturligtvis med att den skulle hålla i flera år.

Det här är ett argument/fråga som jag stöter på lite då och då på mitt jobb (butik).

Jag vill bara klargöra att det inte alla är likatecken mellan pris och kvalitet.

Om efterfrågan på ett visst plagg eller märke är tillräckligt stort för att justifiera ett högt pris kommer givetvis det kapitalistiska företaget som marknadsför detsamma sätta ett högt pris.
Det ligger liksom i systemets kärna att göra vadsomhelst för att tjäna mer cash.

Kolla efter material, passform och uppbygnad istället för pris.
 
Bättre förr?

Min första jacka i TexMex-material kom från Peak Performance. Jackan inhandlades 1996 för mina surt förvärvade dagerstättningar i Hans Majonäs Kungliga flotta.
Då på den tiden upplevde jag Peak som ett fräscht alternativ till HH, Haglöfs och Fjällräven. Lite mer design men fortfarande funktionella friluftskläder.
Jackan används fortfarande när andan faller på, jag är mycket imponerad av kvalitéten!
Min klarblåa PP-jacka har använts otroligt mycket, från vardagsjacka under flertalet år, hundträning i skog och på lydnadsplan, vandring, skidåkning och vid något enstaka tillfälle även i samband med MTB.
Visst, andningsförmågan har börjat ge med sig och i ärmsluten har den börjat läcka. Men tyg, knappar, dragkedjor är fortfarande i gott skick.

Nu på det trettonde året kommer jag fortsätta använda jackan när det är surväder på väg till jobbet eller i annat sammanhang där den "riktiga" friluftsmunderingen inte gör sig så bra (till kavaj tex).

Hur länge håller dagens PP-plagg? Eller TNF? Eller Tierra?
 
Jag har mina tvivel om TNF:s kvalité. Men går något sönder är det bara att höra av sig till Nordväggen (heter de väl?). De är inte blixtsnabba, men de ersätter grejer utan knöl.
 
Det här är ett argument/fråga som jag stöter på lite då och då på mitt jobb (butik).

Jag vill bara klargöra att det inte alla är likatecken mellan pris och kvalitet.

Om efterfrågan på ett visst plagg eller märke är tillräckligt stort för att justifiera ett högt pris kommer givetvis det kapitalistiska företaget som marknadsför detsamma sätta ett högt pris.
Det ligger liksom i systemets kärna att göra vadsomhelst för att tjäna mer cash.

Kolla efter material, passform och uppbygnad istället för pris.

Jo det är klart men den kändes riktigt schysst, har varit störtnöjd med jackan då den varit varm och skön och har haft bra detaljer i form av smarta fickor osv. men man ska väl inte behöva vara textilingenjör för att kunna handla hållbara kläder? Det lustiga är att jag har en bekant som har haft en lika dan jacka i 7 år. Jag antar att det är ett måndagsexemplar jag råkat ut för.

Idag fick jag besked av butiken att dom kommer att låta mig häva köpet men att dom kommer att göra ett åldersavdrag med 30%. Jag kan tycka att det är väl högt för ett säsongsplagg som bara använts under vintermånaderna. Imorgon ska jag träffa butikschefen, vi får se vad han/hon säger. Enligt konsumentköplagen har jag rätt till att få ränta på de pengar jag "lånat ut" till butiken. Räntan uppgår till reporäntan + 2%. Det borde inte räknas in i det 30% åldersavdraget. Jag återkommer med fler rapporter.
 
Visst tycker man att med pris borde även kvalitet följa, till en viss gräns förstås.
Köper jag en no-name jacka för 399:- räknar jag inte med att den ska hålla, däremot förutsätter jag att coola-märket jackan för 4000:- ska hålla avsevärt längre än no-name jackan...
 
Jag har pluggat sömnad och mönsterkonstruktion samt varit i Kina och blivit erbjuden Peak-kläder direkt från fabriken och jag har då inte sett någon skillnad från dessa och "no-name" plagg i samma klass (typ Everest) i fråga om sömnadskvalité. Skillnaden på själva arbetet från sömmerksorna är försumbart enligt mig så länge det kommer från ett någorlunda vanligt varumärke (nämnda Everest men även Peak) då alla är sydda i ungefär samma fabriker och definitivt (med få undantag) i samma land: Kina.

Däremet råder det stor skillnad på vilket tyg/material som använts vilket, som man kan förstå, gör stor skillnad i hur plagget upplevs och den faktiska funktionen.

Vad jag försöker säga är väl att så länge plagget innehåller "vanliga" material så betalar du egentligen mest för desigen och varumärket. Ett visst märke i sig är oftast ingen garanti för kvalité. Tyvärr. :(

PS.Själv var jag gaaalet stolt över min anorak från Peak (vit med lila bord!) i början av 90-talet... ;) DS.
 
Visst tycker man att med pris borde även kvalitet följa, till en viss gräns förstås.
Köper jag en no-name jacka för 399:- räknar jag inte med att den ska hålla, däremot förutsätter jag att coola-märket jackan för 4000:- ska hålla avsevärt längre än no-name jackan...

Men om man köper en jacka för fyrahundra som inte håller mer än, säg, ett halvår - är det då inte en väldigt dyr jacka man köpt?

Min poäng är att billigt bara är billigt om det kostar lika mycket per användbar dag (eller hur man nu vill uttrycka det) som märkesplagget. Och faktum är att man kan (och bör) ställa lika höga krav på lågpriskläder som märkesplagg. Pajar de ska man ersättas. Däremot kanske man inte kan kräva lika snabb service, lika bra kvalitetskontroll och så vidare. Det är väl därför man för tuffare strapatser gärna vänder sig till vissa märken, snarare än till stormarknaderna. Det är ju så svårt att komma åt att byta saker när man sitter uppe på berget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.