Min frus erfarenhet vid vandring under mycket blöta förhållanden, så blev det skavsår utan dess like, rakt genom huden.
Jag tycker att det är klart obekvämt med blixtlåsen på de byxor jag haft/provat, antingen så att jag känner/tänker på att blixtlåset förstyvar byxbenet såpass mycket att det inte går att tänka bort, och även fått riktigt skav av ett par (oaj!).
Jag tror att minsta gemensamma nämnare på mina misslyckade byxor är att det varit dam-modell, vilket oftast innebär att "kortbyxedelen" har kortare ben än motsvarande herrmodell? På mig innebär det att de hamnar över en del av låret där byxbenet sitter relativt tight.
Men det funkar ju bra för så många, så det gäller väl att hitta en modell där blixtlåset sitter på ett "luftigt" ställe på benet? Och att blixtlåsen inte är alltför styva.
Jag skulle gärna hitta ett par som funkar, nu blir det såklart byxor + shorts i packningen istället.
(Som
helt oväsentlig kuriosa kan jag önska att en medvandrare på en italiensk Via Ferrata i somras
inte hade haft zipoff-byxa, när han erbjöd sig att ta en bild på oss när vi kom över en hängbro. Först skulle han bara gå över bron själv, och innan dess stoppa kameran i byxfickan för säker transport över till andra sidan. Men öppnade zipoff-blixtlåset istället... Bye bye Canon Ixus, 250 semesterbilder + de som därefter aldrig blev tagna...)