Zegul 550
Det stämmer att priserna är sänkta så den kostar nu endast med skedda 14.995kr. Och det beror delvis på att de vill ha en nystart till nästa år då de kommer med en del nyheter så de vill bli av med de gamla innan säsongen startar. Finns några kvar.
Finnishen är ok men på några av dem har det slarvats med avtorkningen av släppmedlet innan man applicerat gelcoten så där är lite penselränder i gelcoten, ganska lite på de flesta, själva glasfiberläggningen är i normalklass.
Sittbrunnen är oval och ganska stor, ej nyckelhål, lätt för långa att hoppa i. Jag som är ca 170 sitter inte jättebra, men sådant går ju alltid att fixa till på sin egen kajak. Ganska lågt fördäck inget ivägen vid aggresiv paddling. Tror den kommer med knästöd till 2009. Luckor, pedaler och skedda system kommer från Kaylab, skeddauppdraget funkar bra. Kajaker med roder har haft lite problem med pedalerna som var felkonstruerade, men de går att byta ut mot nya för den som har problem. Det är en ganska snabb kajak nästan lika snabb som en P65 XP, går ej att känna skillnad utan att mäta. Hög march och topfart alltså.
Bredaste delen på kajaken sitter precis bakom sittbrunnen, inte som på engelska kajaktypen där den är mer mot mitten. Ändå är den lika lätt att hantera genom kantning. Initialstabiliteten är (med mitt sätt att räkna) 5/9 och den har en hög slutstabilitet på 7/9. Kajaken kan kännas lite rank i början för den ovane men när du kantat till den några gånger och förstått hur slutstabil den är så kommer du till rätta ganska snabbt oavsett väder. 550:n har då en ganska kort bakända vilket gör att den funkar finfint att surfa med, fånga ganska lätt även mindre vågor. Absolut Johan Wirséns mest lyckade kajak, mer positivt vågar jag inte säga...ni som får möjlighet att testa den skriv gärna till mig.
Mvh,
leif