Hej,
så vad tycker du om din Zegul 550G då?
Det vore kul att höra vad du tycker efter lite paddling nu.
Snabbhet, stabilitet, lastförmåga osv...
Hej!
Så kommer här liten sammanfattning av mina intryck av att ha paddlat och ägt en Zegul 550.
Det som avgjorde att det skulle bli en Zegul utan att ens ha provpaddlat var utseendet på kajaken, jag smälte som en tappad glass i solsken. Efter mina första provpaddlingar kunde jag konstatera att Zegulen var snabb eller som jag föredrar att uttrycka saken " lättdriven" Innan jag hade provpaddlat fick jag för mig att kajaken skulle kunna vara något rank, men så var det inte utan tvärtom stabil och förtroendeingivande. vid en lite noggrannare granskning av skrovet visade det sig att Zegulen var nästan platt under sittbrunnen, och det brukar kunna bidra till stabilitet.
Kajaken svarar fint på kantning med dess skarpa slag, men det finns kajaker som är rappare i svängen, man ska inte glömma bort att Zegul 550 är just 550 lång och med mycket vattenlinje för fart.
Det går fint att rolla Zegulen om det nu var någon som trodde något annat, men jag hade önskat att det fanns lårstöd, kommer säkert till nästa år nu när Tahe har tagit över.
Finish och kvalitet då? Ja sådär skulle man kunna säga, inte helt övertygande. Kajaken kändes tung och gelcoaten var ojämn samt lite lösa beslag här och där som fick tätas och skruvas åt. Även sargen till den främre packluckan lossnade när jag lyfte kajaken för att rätta till bocken som den stod på. Nu köpte jag en Zegul "ej sekunda" som inte byggts av Tahe, och alldeles säkert kommer Tahe göra något åt detta.
Jag fick aldrig chansen att paddla kajaken med packning men gissar att man säkert får med sig det man behöver, men det är lååångt fram till fören från främre packluckan, så snören på påsarna är ingen dum idé. Akterdäcket är lågt och skeddaboxen sitter där den sitter.
Zegul 550 är kursstabil .Jag upplevde inte heller att den stampade i motsjö.
Som sagts i tidigare inlägg så hade jag inte ens provsuttit i kajaken innan jag köpte den och det kanske man skulle ha gjort =-D Sittkomfort är högst personligt. Jag satt inte bra i Zegul. Lite för liten volym i sittbrunnen, inte längden utan höjd och bredd. som sagt personligt.
Men jag deppar inte över detta för nu går jag i väntans tider, för jag har beställt en
Tiderace Xcite som kommer vilken vecka som helst. OCH jag har provpaddlat Xciten ingående.
=-) En kalaskajak som får en att spontant skratta till mest hela tiden.
Mvh. Peter.
Ps. Denna lilla amatöranalys av Zegul 550 var utifrån mina erfarenheter och ingen är tvingad till att hålla med.