Liten yxa
Gränsfors Lilla Yxan (0,3kg) eller Gränsfors Outdoor Axe (0,5kg) tex kan man ju tänkas bära med sig om man går på utflykt där det finns ordnade eldplatser med ved (tex ett naturreservat). En del kan säkert tänka sig en tyngre yxa än så. Och någon föredrar en stor kniv.
Det man lämnar hemma i så fall är campingkök och bränsle.
Jag tar campingköket om jag bedömer att det kan vara upptaget på de färdiga eldplatserna (Vackert väder, helg, nära tätort), och lämnar då yxan hemma.
Annars tar jag gärna yxan, en korvbit, bröd eller pinnbrödssmet (om du är lat, prova färdig deg från ett pizzakit), en frukt, kaffe och kaffepanna och en vattenflaska. Totalt 3 á 4 kg.
Jag är uppvuxen med yxa och andra handverktyg för trä-bearbetning. Farfar var snickare/timmerman och han hade tid att visa hur man använde och skötte verktygen.
Om du inte har använt kortskaftad yxa tidigare, bör du ta det varligt. Med långt skaft går yxan i kubben eller backen vid miss eller fullträff (vedbiten klyver sig helt utan att sakta ner yxan). Med en kortskaftad yxa fortsätter rörelsen så att man träffar av benen om man inte har ett bra fång. Ett sätt att skydda sig är att stå på knä när man hugger. Självklart skall man jobba bort ovanor som medför att ena handen befinner sig i närheten av den tilltänkta yxbanan.
Se hela rörelsen innan hugget, inte bara stället där du vill träffa.
Det som gäller kort yxa gäller även huggare eller stor kniv.
Ta med det du är bekväm med att använda. Morsans sambo tar tex ofta med en röjyxa. Han har tillbringat åtskillig kvalitetstid med det verktyget.
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=24623&stc=1&d=1490177220
/John