Bättre med trähandtag som skruvas eller nitat fast, skönt för handen och ger bra grepp... och inte så kallt att hålla i etc.
Mvh troswe
Ja några blir nog trä på o sen Micarta
Seved
Bättre med trähandtag som skruvas eller nitat fast, skönt för handen och ger bra grepp... och inte så kallt att hålla i etc.
Mvh troswe
Ja, eller en kör en "Estwing" och dra på läderlameller?
/M
Låter betryggande .Ja skaftet blev för brett o obekvämnt att hålla i, så ska jag nog borra ur skaftdelen lite.
Har inte bestämnt mej än riktigt. Men det lutar åt G10 eller Micarta.
Seved
Ja några blir nog trä på o sen Micarta
Seved
Ser kul ut. Vet du något om tillverkaren? Vad står det på huvudet?
~Paul~
OK, tack för infon! Den är i alla fall smidd så helt kass är den nog inte. Kvalitén brukar sjunka på produkter som härstammar från Japan för att sedan flytta produktionen till Kina. Kineserna använder oftast egna stålsorter och värmebehandling som inte ligger i samma klass som japanernas.Hej Paul.
Längs nacken står det "Drop forged" och under det finns ETC's logga med ordet "JAPAN" under.
En snabb Googling på ETC's svenska hemsida säger att:
"ETC började säljas i Sverige 1968.
ETC Tools var från början ett Japanskt varumärke, och all tillverkning gjordes i Japan.
Idag sker all tillverkning i Kina och Taiwan."
Min spontana känsla när jag ser ETC-loggan är att man brukar hitta den hos Jula, ÖB och andra lite mera lågpris-inriktade ställen men yxan är användningsmässigt i toppklass. Japan-märkningen indikerar ju att den är från tiden före produktionsflytten.
Kanske något ändrades när man flyttade produktionen från Japan.
/Ola.