Yxprojekt

Du har nu gjort en del förbättringar Seved! Bra! Vad tror du om G-10? Borde ge det bästa greppet av de hittills föreslagna materialen.

~Paul~

Ja skaftet blev för brett o obekvämnt att hålla i, så ska jag nog borra ur skaftdelen lite. :)
Har inte bestämnt mej än riktigt. Men det lutar åt G10 eller Micarta.

Seved

Trä är alltid trevligt

Ja några blir nog trä på o sen Micarta :)

Seved

Jag hittade en liten snickar-yxa på loppis för ett par år sedan. Tror att jag gav nån tia för den. Längden är lite drygt 25 cm så den väger inte mycket heller. Ingenting man fäller träd med men perfekt att hugga småved med till kaffe- och mys-elden.
När jag köpte den hade den ett ruskigt fult blått gummihandtag som dessutom börjat torka och smula sönder.
Med ett nytt skaft i masur och med några mässingskivor så blev det en helt annan yxa.

/O.

Bilagor

• PB300031.jpg
    PB300031.jpg
    59.7 KB · Visningar: 850
Ser kul ut. Vet du något om tillverkaren? Vad står det på huvudet?

~Paul~

Hej Paul.

Längs nacken står det "Drop forged" och under det finns ETC's logga med ordet "JAPAN" under.
En snabb Googling på ETC's svenska hemsida säger att:

"ETC började säljas i Sverige 1968.
ETC Tools var från början ett Japanskt varumärke, och all tillverkning gjordes i Japan.
Idag sker all tillverkning i Kina och Taiwan."

Min spontana känsla när jag ser ETC-loggan är att man brukar hitta den hos Jula, ÖB och andra lite mera lågpris-inriktade ställen men yxan är användningsmässigt i toppklass. Japan-märkningen indikerar ju att den är från tiden före produktionsflytten.
Kanske något ändrades när man flyttade produktionen från Japan.

/Ola.

Den ser bra ut :D Dom är rätt behändiga dom där yxorna. Det är väl inte bästa kvalite alla gånger, men ofta funkar dom bra, till små grejer. Jag hade flera stycken i väldigt unga år, minns att jag blev överlycklig när jag fick den första.

Ha ha mitt ben o knäskål vart inte riktigt lika glada :) . Först högg jag mej i benet och fick tejpas, ha ha sen gick det nån vecka eller nåt, så var det dags för knät igen. Ha ha skolsystern undrade lite sista gången.

Seved

Hej Paul.

Längs nacken står det "Drop forged" och under det finns ETC's logga med ordet "JAPAN" under.
En snabb Googling på ETC's svenska hemsida säger att:

"ETC började säljas i Sverige 1968.
ETC Tools var från början ett Japanskt varumärke, och all tillverkning gjordes i Japan.
Idag sker all tillverkning i Kina och Taiwan."

Min spontana känsla när jag ser ETC-loggan är att man brukar hitta den hos Jula, ÖB och andra lite mera lågpris-inriktade ställen men yxan är användningsmässigt i toppklass. Japan-märkningen indikerar ju att den är från tiden före produktionsflytten.
Kanske något ändrades när man flyttade produktionen från Japan.

/Ola.
OK, tack för infon! Den är i alla fall smidd så helt kass är den nog inte. Kvalitén brukar sjunka på produkter som härstammar från Japan för att sedan flytta produktionen till Kina. Kineserna använder oftast egna stålsorter och värmebehandling som inte ligger i samma klass som japanernas.

~Paul~

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg