Yxprojekt

Kul att du tror på den Glenn. :)

Glenn har rätt, som huggyxa har den ingen framtid. Den är tänkt att användas till att klyva lite med, kvista lite osv. För dom som inte ill ha huggare. Så ska man kunna ha den när man flår. Man kan inte göra en liten smidig yxa på så många sätt, och fulltånge är det starkaste man kan ha. Och på en yxa vill jag ha tåliga grejer. Jag ska lätta handtaget lite, så får vi se. Handtaget kan inte vara för smalt, jag har provat det. Det blir bara jobbigt. Man får mord hålla yxan då, bara för att hålla den rakt. Inget kul.

Seobserver: jag siktar endast på att göra funktionella verktyg. Det ser jag som ett kall. :) .

Seved

En nischad yxa

När någon frågar mej om vilken yxa man ska ha med sej ut i skogen på fritiden svarar jag alltid
huggyxa. Och för mej blir det huggyxa.
Men för den "ensamme" jägaren med det "lilla" daglägret och den lilla brasan gjord med plockved
från marken, samt flå sitt byte, kan detta vara ett intressant verktyg.
Sen tycker jag det är kul när en "knivmakare" gör ett annat verktyg, hur han/hon tänker för att
uppfylla de kreterier han/hon gör dagligen med knivmakeriet.
Denna yxa är givetvis extrem och inget som glädjer gemene man, men några kan säkert ha
glädje av den. Den lilla yxan måste givetvis hållas vass vilket gör att många faller bort som
ägare. Många yxägare vässar ju aldrig en yxa utan vanvårdar den.

Mvh Glenn

Japp vass måste den vara, annars blir det inte bra.

Jag ska göra en klart, så får vi se, hur dom blir. Jag tror den kan bli bra. Men man vet ju inte säkert förrän man provat en.

Seved

Lycka till med ditt projekt...

Alltid roligt och trevligt att pula med något projekt...

Själv håller jag på och skissar på ett ram-projekt

Mvh troswe

Du kan ju fräsa ur skaftet ganska mycket, kanske tom göra det smalare, och sedan linda det med vävtejp, eller sån linda som man har till tex cykelstyren och innebandyklubbor. Då kommer tyngdpunkten längre fram och den blir trevligare att hålla i.

Ta trä istället!

Bättre med trähandtag som skruvas eller nitat fast, skönt för handen och ger bra grepp... och inte så kallt att hålla i etc.

Mvh troswe

Du kan ju fräsa ur skaftet ganska mycket, kanske tom göra det smalare, och sedan linda det med vävtejp, eller sån linda som man har till tex cykelstyren och innebandyklubbor. Då kommer tyngdpunkten längre fram och den blir trevligare att hålla i.

Ja jag har smalnat av skaftet lite. Men jag ska borra ur det lite oxå.
Ha ha ja jag skulle kanske prova att linda lite tejp runt en, det blir lite tribal stuk på den då :)

Seved

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg