Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Yxprojekt
- Trådstartare seved1
- Start datum
Men om man nu inte gör en traditionell yxa med separat skaft, så kanske man borde omvärdera hela idén med ett traditionellt yxhuvud? Det har ju framför allt utformats för att kunna fästa ett skaft, och det är ju inte aktuellt här.
http://www.topsknives.com/index.php?cPath=7&osCsid=uimluk5ifskcmf3jn76t5a0132
http://www.topsknives.com/index.php?cPath=7&osCsid=uimluk5ifskcmf3jn76t5a0132
Det ska bli intressant att följa dej i ditt fortsatta arbete med yxan. Jag gillar din tanke med den.
Mvh Glenn
Mvh Glenn
Gör så. Jag tar mej en whisky nu, det är ju ändå Fredag.
Glenn
Glenn
Gör så. Jag tar mej en whisky nu, det är ju ändå Fredag.
Glenn
Ha ha Japp . Ah en Whisky, Det är gött det. Tog precis en Black ribbon.
Seved
Var har du balanspunkten nu på ditt 8mm ämne?
Själva ideen med yxor /hammare och korpar/isyxor är väl att ha kinetisk energi bakom träffytan.
Lägger du då en stor del av vikten i skaftet blir ju fjången i huggen mindre.
Yx och hammarhvudena har nog sina randiga och rutiga skäl att de ser ut spm de gör.
Den sämsta yxan ego stött på var en med huvud i en bit tjockplåt, Skaft i form av ett kraftigt tungt rör. I princip var den värdelös.
Nyfiken på vad dina erfarenheter blir av den här.
Själva ideen med yxor /hammare och korpar/isyxor är väl att ha kinetisk energi bakom träffytan.
Lägger du då en stor del av vikten i skaftet blir ju fjången i huggen mindre.
Yx och hammarhvudena har nog sina randiga och rutiga skäl att de ser ut spm de gör.
Den sämsta yxan ego stött på var en med huvud i en bit tjockplåt, Skaft i form av ett kraftigt tungt rör. I princip var den värdelös.
Nyfiken på vad dina erfarenheter blir av den här.
Någon framtid som huggyx har den ju inte, men jag tror Seved har en annan tanke bakom.
Jag väntar med nyfikenhet på resultatet.
Mvh Glenn
Jag väntar med nyfikenhet på resultatet.
Mvh Glenn
Ledsen Seved men den här designen känns helt enkelt fel (håller med Seobserver här).
En yxa i ett sammanhängande stycke metall bör ha viktfördelningen på ett sådant sätt att den befrämjar huggande framför skärande.
Den här yxan är jämntjock i materialet och skaftet är alldeles för kort för att ge yxan tillräckligt mycket kinetisk energi för ett effektivt huggande. Hade huvudet varit biffigare så hade det förstås varit en helt annan femma. Tyvärr hade i så fall den adderade vikten resulterat i en tung och besvärlig kompanjon i ryggsäcken. Så hur jag än tänker på det så känns ritningen inte optimal.
Det finns således några brister i din design, enligt min mening: För kort och för stabbigt skaft i kombination med heltångekonstruktion, samt för ringa tyngd i själva huvudet vilket medför fel balans och begränsad kinetisk energi.
Måste dessutom säga att själva skaftavslutet inte ser direkt bekvämt ut med hänsyn till längre arbetspass. Alldeles för vassa kanter och tvära vinklar.
Sorry, mitt mål är inte att dissa ditt arbete, utan vara helt ärlig i min analys.
~Paul~
En yxa i ett sammanhängande stycke metall bör ha viktfördelningen på ett sådant sätt att den befrämjar huggande framför skärande.
Den här yxan är jämntjock i materialet och skaftet är alldeles för kort för att ge yxan tillräckligt mycket kinetisk energi för ett effektivt huggande. Hade huvudet varit biffigare så hade det förstås varit en helt annan femma. Tyvärr hade i så fall den adderade vikten resulterat i en tung och besvärlig kompanjon i ryggsäcken. Så hur jag än tänker på det så känns ritningen inte optimal.
Det finns således några brister i din design, enligt min mening: För kort och för stabbigt skaft i kombination med heltångekonstruktion, samt för ringa tyngd i själva huvudet vilket medför fel balans och begränsad kinetisk energi.
Måste dessutom säga att själva skaftavslutet inte ser direkt bekvämt ut med hänsyn till längre arbetspass. Alldeles för vassa kanter och tvära vinklar.
Sorry, mitt mål är inte att dissa ditt arbete, utan vara helt ärlig i min analys.
~Paul~
Hoppas du ser mina frågor och funderingar i mitt intresse för funktionella redskap.
Vänligen J
Vänligen J
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg