XXL etableras sig i höst

Svängde förbi där idag då jag var i trakterna, här är några spontana intryck:

-Hela känslan av varuhuset påminde extremt mycket om Elgiganten. Hela konceptet och layouten var väldigt snarlik, t.om golvet och hyllornidentiska kändes . Ett plus för lokalen i Bromma är "övervåningen" där de lyckats bevara lite industrikänsla med de stora fönstren och fläktmaskineriet i ena änden.

-Bra med personal. Såg väldigt många ute på golvet vilket förstås ger ett bra intryck. Ett plus för min del är att jag var där bara för att ta mig en titt, letade inte efter något särskilt och behövde ingen hjälp, då var det skönt att inte bli alltför jagad av säljsugen personal. Fick intryck av att många som jobbade där hade hygglig koll på grejerna (tjuvlyssnade lite).

-Lite förvirrande placering av vissa varor. Skor återfanns t.ex på sko-avdelningen, vildmarksavdelningen, klätter och vadar-skor på egen (gemensam?!) vägg, cykelskor för sig, barnskor på junior-avdelningen. Kanske en bra idé, smyger jag runt på vildmarksdelen är det nog vandringskängor jag är ute efter, men svårt att få en översikt.

-Priserna var väl hyggliga men inte spektakulärt låga. Svårt att skilja öppningspriser från generellt bra priser förstås, men tittar man på det som inte var lockvaror var priserna som vanligt. Ingen jätteinjektion av nya märken på klädfronten, jack-avdelningen dominerades helt av Haglöfs och TNF t.ex.

Tror de kan hamna nånstans mellan Stadium och NK. De har större utbud av "kända" märken än Stadium/Intersport (som domineras starkt av egna märken) men ger inte samma känsla av "nichad friluftsbutik" som många kanske värderar högt hos NK.
Plus i kanten för att de på hemsidan skriver att de "älskar nördar".

Gott första intryck

Var där idag, men med tre småbarn på släp fanns inte tid för någon fördjupning. Jag tyckte det såg bra ut. Inget större djup i sortimentet, men bredden var bra (alltså... rätt många varumärken men inte särskilt många produkter från varje) och priserna verkar helt ok.
Köpte ullunderställ ill mig och barnen, och om de bibehåller de priserna så har de en stamkund.

Sen är det alltid ett stort plus med sportbutiker som faktiskt säljer sportutrustning. Det är inte så vanligt.

Tog mig

också dit idag och det var galet mycket bilar på parkeringsplatsen (väl organiserat av parkeringspersonal som pekade ut var det fanns lediga platser) och på vägen dit och trista kassaköer i butiken. Den lockvara jag spanat in var förstås slut och det var svårt att nå fram till någon att fråga om Trangia Triangel.

Vissa priser t ex på cykeldetaljer lär vara bra andra mer ordinära.

Fel sida av stan för min del och jag kommer inte att åka dit om jag inte råkar ha ett annat ärende till NV-sektorn eller har spanat in ett fördelaktigt pris som gör resan värd att göra.

Jag tycker att det är positivt med en ny stor butik av det här slaget hoppas att de blir kvar. Men jag hoppas samtidigt att de inte slår ut mindre butiker som KG Jonsson och Sportkompaniet.

Thure

Ny annonsbilaga i DN idag. Nu är det inte lika charmig med svorska längre.
Man kan hävda att det är en del av billighetskonceptet, och att man får räkna med det.
Men lägger man så många miljoner på marknadsföring och företagsprofilering tycker jag att man kan lägga några tusenlappar på att anlita nån som faktiskt kan översätta till svenska. Dessutom bör personen kunna tillräckligt om sitt ordbehandlingsprogram för att förstå att om man handlöst byter ur alla "og" med "och" så får man "skor för skochslöpning".
Med "god löpföljelse" dessutom...

Varför inte låta det stå på norska, så lär vi oss åtminstone nåt av avkodningen?

De hade ju någon norsk variant för typ 150/överdel och 200/byxor, va det kanske nån sån du fick med dig? Jag stod vid underställsväggen(!) och kände mig allmänt frestad men tänkte jag skulle avvakta lite.

Ja, det var såna jag köpte. Har man tre dagisbarn är merinolångkallingar för 99 kr värt resan dit. :)
Märket är Iris, vilket verkar vara ett undermärke till Janus.

Som norgeboende

har jag lärt känna xxl ganska bra!

Tycker att recensionerna över stämmer väl: Butiken har ibland lite för få märken att välja på (väl mycket HH och TNF), men ibland glimtar de till med riktigt bra erbjudanden.

Iris underställ använder jag själv och är mycket nöjd med! Kan rekommenderas om man inte ska ha alltför hög aktivitet där ute (lite lång torktid). Fick tärningkast 4 (av 6, självklart) i VG's stora test, med slutsatsen "mycket för pengarna".

Ett annat inköp (som jag väl hellre borde nämnt i en helt annan tråd) är Strømengs samekniv 8" (den med fingervärn) - helt klart oundvärlig i skogen ;)

Butiken kan självklart inte alltid mäta sig mot www, men som komplement och m.t.p. möjligheten att få gå in och känna lite på prylarna så gillar jag xxl skarpt...
(sen kan jag gärna översätta åt dem, jag är tvåspråklig :) )

(",)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg