XCR vattentätt?

Mina byxor i XCR är utmärkta vad gäller att släppa ut vattenånga och vad gäller regntäthet. Men om jag vadar djupare än till knäna i dem så mer än läcker vatten in. Intrycket är att vatten pressas genom tyget och membranet när man når ett visst djup. Kan det stämma, eller vad beror det på?

äre vadarbyxor eller? skalbrallor ska va jag vet inte hålla vatten ute när man har vatten upp te knäna....de brukar väl iaf läcka in vid bensluten?

bushmaster84; sa:
äre vadarbyxor eller? skalbrallor ska va jag vet inte hålla vatten ute när man har vatten upp te knäna....de brukar väl iaf läcka in vid bensluten?
Det är skalbyxor, med resårsnören och åtdragna remmar vid bensluten. Vid bensluten är det tätt. Det är rakt genom tyget och membranet som det läcker in, men först när vattnet når låren.

Ca 28 meter för grunt vatten

XCR skall enligt Gore själva klara en vattenpelare på 28 m - vilket ju i praktiken betyder att om de skall läcka vid låren när du vadar så ska du vada på över 28 meters djup.
Jag antar att du inte gjorde det :) , och eftersom du har betalat för att Gore skall lova att dina brallor är vattentäta så bör du gå tillbaka till butiken med dem.

trycket på 28 meter är väl rätt stort... =)
jag vet inte hur det funkar med trycket men inte mer än 50 cm ner så ska det ju inte vara så stort så att materialet ska läcka!

gore-tex är väl fantastiskt....? =)

28 meter vattenpelare......då kan man anväda skalkläderna som torrdräkt om man tejpar igen ärmar och ben :) Kunde inte låta bli.

God natt

Re: Ca 28 meter för grunt vatten

Nordesjo; sa:
XCR skall enligt Gore själva klara en vattenpelare på 28 m - vilket ju i praktiken betyder att om de skall läcka vid låren när du vadar så ska du vada på över 28 meters djup.
Jag antar att du inte gjorde det :) , och eftersom du har betalat för att Gore skall lova att dina brallor är vattentäta så bör du gå tillbaka till butiken med dem.
Nä, sysslade inte med dykning, även om det kändes så. Men du har rätt, jag går tillbaks till butiken med dem. Men det är skumt att brallorna klarar hela dagar i tvärregn och vad upp till knäna, men att vattnet rinner igenom när man kommer ner lårdjupt i vatten. Och det gäller bägge byxbenen, helt symmetriskt.

Re: Re: Ca 28 meter för grunt vatten

Raskesven; sa:
det är skumt att brallorna klarar hela dagar i tvärregn och vad upp till knäna, men att vattnet rinner igenom när man kommer ner lårdjupt i vatten. Och det gäller bägge byxbenen, helt symmetriskt.

Om jag ska vara en smula mindre kategorisk så beror det hela nog på otäta sömmar. Det är dålig tejpning som ofta är orsaken till läckaget, och det kan även förklara den lokala och snabba inläckningen.

Ett tips för att se var det läcker: ta på dig mörka långkallingar, helst i bomull eller nåt annat som suger bra. Kliv in i duschen och duscha ordentligt.
Om brallorna läcker kommer det att synas på underkläderna var det sker.

Läckande XCR

Nordesjo; sa:
Om jag ska vara en smula mindre kategorisk så beror det hela nog på otäta sömmar. Det är dålig tejpning som ofta är orsaken till läckaget, och det kan även förklara den lokala och snabba inläckningen.

Ett tips för att se var det läcker: ta på dig mörka långkallingar, helst i bomull eller nåt annat som suger bra. Kliv in i duschen och duscha ordentligt.
Om brallorna läcker kommer det att synas på underkläderna var det sker.
Det var också min första tanke. Har tidigare vänt ut och in på brallorna och kollat tejpningen. Allt ser hur bra ut som helst. Duscha i dem kan jag testa i morgon bitti. Men jag tycker det borde ha visat sig redan eftersom byxorna varit med i regn och blåst och snö sedan förra våren. Aldrig ett problem, utom när vatten når låren. Det var därför jag slängde fram hypotesen om just XCR. Tycker det är obegripligt, särsilt som det är ett par Norröna. Det är ju ett märke som tillhör de bättre.

Vattentäthet mäts generellt i vattenpelare, dvs plagget ska inte bara tâla att det kommer vatten pà det, utan även att vattnet utövar ett visst tryck pà detsamma. Jag tror att man brukar kräva att ett plagg ska klara 15 meter vattenpelare för att fà kallas vattentäta.

Plagg med Gore-Tex membran, vare sig det är "vanlig Gore-Tex eller XCR, màste klara MINST 28 meter vattenpelare för att godkännas av Gore. Det görs alltsà ingen skillnad pà olika membran / serier.

Tyvärr kommer jag inte ihàg sà mycket fràn fysik-lektionerna, och minns inte hur vattenpelare etc. ska mátas under vattenytan.

Dock tycker jag att detta verkar vara ett fall där vattnet enligt alla naturlagar borde tránga in vid byxsluten. Dvs att den svagaste punkten i kedjan: Membran- Tejpade sömmar - Resârband i byxsluten - borde vara denna sista länk.. Eller?

Mvh / Mats

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg