wookpanna

Muurikka

Hej

Jag köpte min Muurikka på K-Rauta i Norrköping. Den funkar jättebra men väger MYCKET!!!!!

//Örjan
 
Flera modeller av muurikkor

Jag ber först om ursäkt för min felstavning i det första inlägget om muurikka. Insåg misstaget men då var det försent att redigera.

Den "vanliga" muurikkan (den typ jag har)är rätt stor och har tre ben. Går att ställa direkt i elden. Men jag har även sett en mindre modell som kallas för picknicksmuurikka. Den har inte egna ben utan istället ett längre (gångjärnsförsett) handtag. Den går ner i ryggsäcken och väger inte värre än att den går att bära under en helg (jag tillhör dem som inte alltid prioriterar det lättaste packningsalternativet utan det mest rimligt njutbara).

/Tommy
 
Flera modeller av muurikkor

Jag ber först om ursäkt för min felstavning i det första inlägget om muurikka. Insåg misstaget men då var det försent att redigera.

Den "vanliga" muurikkan (den typ jag har)är rätt stor och har tre ben. Går att ställa direkt i elden. Men jag har även sett en mindre modell som kallas för picknicksmuurikka. Den har inte egna ben utan istället ett längre (gångjärnsförsett) handtag. Den går ner i ryggsäcken och väger inte värre än att den går att bära under en helg (jag tillhör dem som inte alltid prioriterar det lättaste packningsalternativet utan det mest rimligt njutbara).

/Tommy
 
Re: Muurikka

Jeobald; sa:
Kasta ett getöga på http://www.aila.jokkmokk.com De har några olika modeller till någotsånär vettiga priser.

Modellen är densamma som scoutbekantar till mig använder, men jag vet ej var de har införskaffat sin; den är dock väldigt trevlig att laga mat på/i/med (de har en med Ø=58 cm och den räcker bra till 8-10 personer beroende på vad man gör)

Laga mer mat ute; det är inte inne, men bör vara!

http://www.getout.se/ har scout saker, även muurikka. Förmodligen samma tillverkare som ovan.
 
Vanlig Trangia nonstick!

Det fungerar utmärkt att "woka" i teflonkastrull i Trangian i varje fall om man använder fotogenbrännare.

Hälsningar Thure
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg