Wing paddel fördelar???

olle11; sa:
Varför stavar man vinge med w?
-p-

Wing var märket på Leif Håkanssons produkter, dvs de första vingpaddlarna. Kanske hänger det omedvetet med? Grammofon, Freestyle, Walkman etc var de första i sitt slag så varför inte Wing.
Annars är det säkert som du säger.
[Ändrat av Arneri 2005-08-19 kl 15:29]

Fine, härmed kan jag, utan att språkpolisen i mig skriker till, stava med w.

Thnx för det och era kloka vingtankar, man lär sig nått nytt varje dag.

eos; sa:
Hur jag än bär mej åt så tycker jag att dragen blir effektivare om jag avslutar det längre bak.
Gör jag något fel?
Jag tror att det handlar om att du inte kan använda de stora rygg och blåmusklerna då paddelns "låga" hand kommer akter om höften, att man helt enkelt kopplar ur den effektiva/energisnåla delen av rörelsen och använder mer av "klena" armmuskler.

Men jag syndar också. Ofta. Så jag tänker att det kanske är någon slags skillnad även här mellan rapp paddling med motionskajakmotstånd och den mer sega med lastade skutor. Så tänker jag, ibland.

-p-

olle11; sa:
Jag tror att det handlar om att du inte kan använda de stora rygg och blåmusklerna då paddelns "låga" hand kommer akter om höften, att man helt enkelt kopplar ur den effektiva/energisnåla delen av rörelsen och använder mer av "klena" armmuskler.
-p-
Bakom höften får man sämre balans och skyfflar mest vatten. Det är bättre att lägga den energin framför höften där den ger mest framåtdrivande kraft.

Bakom höften får man sämre balans och skyfflar mest vatten. Det är bättre att lägga den energin framför höften där den ger mest framåtdrivande kraft. [/QUOTE]

Min uppfattning är att det gäller alla paddlar, och jag tolkar det som att det beror på att man inte har paddelbladet nära vertikalställt under drivfasen vad det gäller plattpaddlar dvs det blir risk att man lyfter vatten i stället för trycker fram lådan. Med vinge så kan det extra problemet vara att den gör ännu mer motstånd i vattnet när man drar upp bladet än vad en plattpaddel gör.

Typ.

Thure

effektivare om jag avslutar det längre bak.
Gör jag något fel?

Det är lätt att uppfatta en proportionalitet mellan inmatad och uttagen effekt, att tro att ju hårdare man jobbar desto fortare går det. Långa tunga paddeltag belastar rörelseapparaten, men en koll med en GPS brukar visa att farten sjunker - det är alltså ett bedrägligt slöseri med energi.

Var draget är som mest effektivt beror på bladets utformning. Ett skålformat blad innebär att bladet står rätt i vattnet i början av draget men blir ineffektivt felvinklat ganska tidigt, medan ett platt blad får sin bästa effektivitet lite längre bak. Ytterligheterna är vingpaddeln som drar bäst ungefär 10-80 grader från kajakens långskeppslinje och grönlandspaddeln som drar bäst ca 40-110 grader.

För alla paddlar gäller att bladet inte bör hamna bakom en tänkt linje genom axlarna.

I någon mån har vi kanske spårat ur men jag tar tillfället och fortsätter på teknikfrågan.

Jag har paddlat vinge en knapp säsong och känner väl i någon mån att tekniken börjar bli rätt och annorlunda än den jag haft med platt paddel.

Jag har dock märkt att jag kan få ont i höger handled. Detta trodde jag först var p g a mindre lämplig vinkel mellan bladen, har provat ändra den, men tycker väl numera att den känns rätt. Min senaste analys är dock att jag verkar tåla lite försiktigare, men längre, paddling. Jag gjorde en tur på drygt 4 mil i söndags, men då i en marschhastiget som kanske låg på drygt 7,5 km/h (ingen GPS). (Lastad P65 XP.) Inga problem! Men när jag i förrgår paddlade Slandön runt och vissta att jag skulle paddla ca 1 timmme tog jag i därefter och särskilt andra halvan paddlade jag rätt nära min maxfart. Jag kommer då på mig själv med att tekniken försämras, jag kommer på mig själv med att paddla med högre frekvens och sämre isättningar (lite längre bak). Korrigerar mig då och lugnar ned paddlingen med isättningar längre fram, varvid pulsen antagligen sjunker och hastigheten ökar. (En gissning är att jag vid denna paddling ligger uppåt eller runt 9,5 km/h, men jag hade inte GPS denna gång heller. Olastad P65 XP.)

Dock, efter den turen hade jag ont i handleden. Min gissning är att trots den korta sträckan överanstränger jag handleden genom att dels ta i hårdare i varje tag, samt att detta innbär en lite hård stöt vid isättningen.

Att de lugnare tagen, när jag skärper mig, känns nyttigare är klart, men frågan är om detta hjälper eller om jag antingen helt enkelt måste träna mer och längre (långsammare) innan jag tål kortare turer med "hårdare" paddling.

Synpunkter?

(Jag ska paddla 20 km på SKM, och oroar mig för att det är en sträcka som jag orkar paddla i en hastighet som "äventyrar min paddelkontroll.")

Mezzner; sa:
Att de lugnare tagen, när jag skärper mig, känns nyttigare är klart, men frågan är om detta hjälper eller om jag antingen helt enkelt måste träna mer och längre (långsammare) innan jag tål kortare turer med "hårdare" paddling.

Synpunkter?

Först bara en komplettering till vad Patric och Erik påpekade innan; Förutom att de flesta paddlar (och då särskilt winge) har bättre grepp "framför" kroppen så använder du en effekivare "motor" där. I början av draget, när armen är helt rak, använder du ju i första hand de stora ryggmusklerna i rotationen. Sen ju mer du kröker armen när du drar, kopplar du succesivt in armmusklerna mer, för att på slutet bara jobba med dem. Det ger visserligen snygga överarmar men genererar inte fart framåt på samma sätt.
Alltså, i stället för att ge lite fart bakom höften hade paddeln ju gjort större nytta där framme - igång med ett nytt drag.
Det är också några av wingens stora fördelar; den har bäst "bett" där du har mest kraft, den drar sig självmant snett utåt så du kan rotera med rak arm längre (i ostört vatten), den är stadig så du behöver inte hålla så hårt i paddeln och till sist, den säger till klart o tydligt om du drar för långt bak..
Den kräver sin teknik och framför allt att du inte kör med för stora blad - det är lätt att dra sönder sig om man inte vet vad man gör.

Allt detta från en som envist håller kvar i sin gamla plattpaddel..

Sen till Anders fråga om synpunkter;
Du håller ju hygglig fart under en rätt lång tid så du verkar ju inte helt otränad.. Kolla in på Eriks hemsida: http://www.arnstrom.org/content6.php
Där står lite om hur man bygger upp träningen inför säsongen.
Det finns antagligen flera orsaker till problemen med handleden, förutom vinkeln på paddeln. En vanlig variant är att man bygger upp med för mycket mängdträning, många mil i ett lugnare tempo, för att sen för snabbt öka takten inför tävlingar. Viktigt är att tidigt börja smyga in tempoträning, fartlek och träningslopp under försäsongen, för att vänja kroppen att jobba under en högre belastning (högre puls) Det är också utmärkta tillfällen att jobba med tekniken - det är svårt att skärpa sig en hel dag, men i ett par km kan alltid tänka på isticket, vridningen osv.

En stor fördel är dessutom om man är med i en klubb med en fungerande tävlingssektion - vare sig man vill eller inte får man hur mycket tips (gliringar..) som helst hela tiden..

/ Ulf

I grunden kan jag tänka mig att jag paddlar lite över min förmåga; det blir otekniskt men kanske främst som följd av att jag tar i så att jag tappar kollen...

Jag har tränat dåligt, och lite sporadiskt i sommar, utan eftertanke. Jag har paddlat kortare sträckor och i en rank kajak där jag inte klarar att paddla hårt.

I kombination med det börjar jag vara i en ålder där kroppen klagar med inflammationer och trams när man tar sig friheter.

Antar att jag håller tempot p g a en viss kondition p g a andra aktiviteter och att det gör sitt till att jag paddlar under vintern ungefär lika mycket som på sommaren.

Får väl försöka tänka mycket på hur jag verkligen paddlar i fortsättningen, tycker själv att jag plaskar för mycket, men är nöjd med att jag börjat vrida kroppen. I havskajaken har jag dock svårt att "pumpa" med benen så underkroppen är rätt statisk. Tyvärr bor jag så till att det känns som att klubbpaddling tar för lång tid, jag paddlar när jag får en kväll över, och då är det ju bra att bara sticka iväg på egen hamn till närmaste vatten. Möjligen har jag lite onödigt lång paddel nu med den teknik jag ändå tillägnat mig, kändes tidigare som att det behövdes, men jag ska nog kapa ett par cm.

Förutom att kroppen är starkast längst fram så
om man håller paddeln fullt itsträckt framför sig så ser man lätt att om man sätter i paddeln där kommer man att få ett lyft på kajaken. Ju längre man drar ju mindre blir den possitiva vinkeln för att när dragarmens hand kommer bakom påskutshanden gå över i en negativ vinkel där du bara trycker ner kajaken och lyfter vatten. Vissa böjer här handleden samtidigt som de drar och får stora problem överansträngning i handlederna.

Jag brukar alltid ge tips till dem jag paddlar förbi på kanalen om jag har lite tid och det hjälper på vissa medans vissa inte är särskilt mottagliga Vanliga argument är att det inte funkar på långtur eller inte funkar med den typen av paddel och att det sitter så djupt rotat eller den bästa att man ändå inte skall paddla fort men det är skitsnack det finns några sanningar man aldrig kan ta bort och för att lägga en sån himla energi som vissa gör på att kunna rolla stötta och manövrera utan att bry sig ett dyft om hur tekniken vid framdrivning är och som jag sagt många gånger förr effektivt och snabbt är inte samma sak alla har nytta av att paddla effektivare. Om man har rätt grundtanke om vad som är effektivt och försöker tänka på det kommer man ha stor nytta av det.

Var går gränsen för hur mycket man får "luta sig fram" när man gör isättningen?

Naturligtvis finns nån slags gräns för vad som känns bekvämt, men finns det nåt annat mått?

Jag lutar mig ibland rätt mycket framåt och säkert finns viss risk att jag överdriver.

Att luta sig framåt är ok men om man gör det skall man vara kvar i det läget genom draget och inte resa sig upp mellan tagen för då är du fel ute. Man skall således vrida och sträcka för att nå längre fram men inte fälla sig.

Ett bra tips om man vill få bra vridning är att paddla med tummarna åvanför skaftet tillsammans med de andra fingrarna och sedan i påskutet öppnar handen och således inte håller alls i paddeln med den handen utan bara trycker med handflatan. då måste man rotera rätt.

Hm, jag vet vad du menar :). När jag blir trött händer det att jag pumpar lite med överkroppen, framåt-bakåt. Det känns rätt fel.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Lendal Kinetik Wing Paddling allmänt 17
fire wing vs. rim Paddling allmänt 3
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg