Mezzner; sa:
Att de lugnare tagen, när jag skärper mig, känns nyttigare är klart, men frågan är om detta hjälper eller om jag antingen helt enkelt måste träna mer och längre (långsammare) innan jag tål kortare turer med "hårdare" paddling.
Synpunkter?
Först bara en komplettering till vad Patric och Erik påpekade innan; Förutom att de flesta paddlar (och då särskilt winge) har bättre grepp "framför" kroppen så använder du en effekivare "motor" där. I början av draget, när armen är helt rak, använder du ju i första hand de stora ryggmusklerna i rotationen. Sen ju mer du kröker armen när du drar, kopplar du succesivt in armmusklerna mer, för att på slutet bara jobba med dem. Det ger visserligen snygga överarmar men genererar inte fart framåt på samma sätt.
Alltså, i stället för att ge lite fart bakom höften hade paddeln ju gjort större nytta där framme - igång med ett nytt drag.
Det är också några av wingens stora fördelar; den har bäst "bett" där du har mest kraft, den drar sig självmant snett utåt så du kan rotera med rak arm längre (i ostört vatten), den är stadig så du behöver inte hålla så hårt i paddeln och till sist, den säger till klart o tydligt om du drar för långt bak..
Den kräver sin teknik och framför allt att du inte kör med för stora blad - det är lätt att dra sönder sig om man inte vet vad man gör.
Allt detta från en som envist håller kvar i sin gamla plattpaddel..
Sen till Anders fråga om synpunkter;
Du håller ju hygglig fart under en rätt lång tid så du verkar ju inte helt otränad.. Kolla in på Eriks hemsida:
http://www.arnstrom.org/content6.php
Där står lite om hur man bygger upp träningen inför säsongen.
Det finns antagligen flera orsaker till problemen med handleden, förutom vinkeln på paddeln. En vanlig variant är att man bygger upp med för mycket mängdträning, många mil i ett lugnare tempo, för att sen för snabbt öka takten inför tävlingar. Viktigt är att tidigt börja smyga in tempoträning, fartlek och träningslopp under försäsongen, för att vänja kroppen att jobba under en högre belastning (högre puls) Det är också utmärkta tillfällen att jobba med tekniken - det är svårt att skärpa sig en hel dag, men i ett par km kan alltid tänka på isticket, vridningen osv.
En stor fördel är dessutom om man är med i en klubb med en fungerande tävlingssektion - vare sig man vill eller inte får man hur mycket tips (gliringar..) som helst hela tiden..
/ Ulf