Welho kajaker!?

Är det någon som har några synpunkter på och omdömen om finska Welho's kajaker Pideraq och Star??

Visst ska jag försöka se till att prova dem och skaffa mig ett eget omdöme, men jag vore tacksam om det fanns någon som kunde ge några egna synpunkter till viss vägledning då jag själv inte är så erfaren som paddlare.

Lennart

Welho-kajaker

Rent allmänt kan sägas att Welhos kajaker är välplanerade och välgjorda.

Vilken modell av Star avser du? Star 500 PE, Star 530 eller Star 570.

Star 570 är en fullfjädrad långfärdskajak som är väl beprövad både på havet och insjöar. 570:an är snabb och stabil och uppför sig bra i sjögång. Skedda är standard, roder finns som tilläggsutrustning. I mitt tycke är den något trögsvängd utan roder så min rekommendation är att sätta roder på den. Star 570 är en av de mera populära kajakerna i Finland, så också bland medlemmarna i Sibbo kanotklubb. Se linken:

http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/

Star 570 är definitivt inget dåligt val.
Kolla upp Thomas Larssons (SVE) och Timo Niukkanens (FIN) paddlingstur i skandinavien 1999 på linken:

http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vanavesi/Bigtrip.html

eller

http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vanavesi/matkaker.html + The Big Trip.

Star 530 är en kortare version av 570:an. Jag har inte prövat den själv men den ser bra ut på vattnet och tycks gå bra att manövrera utan roder. Verkar vara smidigare än 570:n i svängarna.

Star 500 PE är det senaste tillskottet i STAR-familjen. PE står för polyeten. Bra havskajak för relativt lätta och småvuxna paddlare. Originalsitsen upplevs som smal av många, speciellt av damer, (det finns skillnader i höftens anatomi mellan män och kvinnor). Jag har själv inga problem att klämma in min bakdel i sitsen trots mina 100 kg. 500 PE:n finns också att få med bredare sits om så önskas.

Pideraq har jag inte någon egen erfarenhet av, så den kan jag inte säga så mycket om. En kompis (med flera års erfarenhet av havspaddling) testade Pideraq när han skulle skaffa ny kajak. Det blev en Star 570 istället.

Kolla närmare på Welhos hemsida på linken:
http://koti.nettilinja.fi/~welho/

Tack för synpunkterna och för ett antal intressanta länkar. Bra att få en del omdömen om tillverkaren då jag inte kände till dem så bra! Det lutar ganska starkt mot en Pideraq för mig. Mycket lättdriven, lagom stor och trevlig känsla i sjön. Antar att den inte passar så bra om man är större till växten eller har långa ben men jag är själv en ganska liten filur.

Lennart

Pideraq är en pärla!

Hej Lennart!
Jag paddlade under min tid på Utö Wärdshus alla tre av Welhos glasfiberkajaker hos Skärgårdsgummans kajak och är mycket nöjd.

De som tillverkar Welho´s kajaker har, vad jag förstår innan de startade eget, tidigare arbetat på KajakSport. Deras kajaker och tillbehör har gott rykte även om de båda bolagens kajaker inte har den mycket påkostade finishen som tex Vitudden har och som man får betala en del för. Men kvaliteten är det inget att anmärka på.

Pideraqen är den av de havskajaker som jag provat som gett det bästa intrycket och den som jag hoppas få äga någon gång...
Det är en sällsynt bra kompromiss och perfekt för helg och veckoturer i skärgården. Tillverkas nu även i en billigare Estlands version.
Upplevde den som mycket lätt driven, med låg initsialstabilitet, lite rankare än genomsnittet pgr av mindre våt yta, men med bra sekundärstabilitet, ganska rymlig(paddlar mest min egna SeaLion...) och som lämplig för personer upp till ca 190cm(är själv 182 och hade gott om plats).
Begagnade hyrex säljes på: http://www.skargarsgumman.com

Under en tur i yttersjärgården i en Star530 hamnade jag ganska blåsigt väder med kastbyar och krabb sjö med höga vågtoppar. Upplevde den som en aningen för trång och ej lika kompetent att klara sjö som Pideraqen, samt med mer markanta styrlinjer inbyggda i skrovet. Den är därför ej lika lämpad som Pideraqen för roder.

Star570 är den verkliga långfärdskajaken men med allt för kraftigt markerad styrlinje och i mitt tycke även för högt skrov framför sittbrunnen. Det är därför lite svårare att hålla en låg padelföring i hårt väder. Känns lite som en "oljetanker" jämfört med Pideraqen;). Paddlades dock till damrekord i havskajakens Blåband av en av Skärgårdsgummans kanotguider och är även den för sin storlek lättdriven.

MVH!
från en avis Peter

Hej Peter

Vad har den våta ytan för inverkan på kajakens stabilitet och vad är "styrlinjer" för något??

Inte för att jag vill verka dryg men alltid intresserad av att lära mig något nytt

Hasse

Jag anser mig som erfaren långfärdspaddlare då jag paddlat i ca 25 år.
Jag har paddlat en Artic 530 med skedda för några år sen och tyckte då att det var en väldigt kul kajak att paddla.
Den var smidig att hantera, lättsväng o bra kontakt med kajaken. (Jag e ca 182 cm lång.)Hyffsat lättdriven och samtidigt stadig.
Finishens o kvaliten låg i topp oxå.
Sisten var kort men jag tyckte ändå att den var bekväm.
Det jag inte gillade med kajaken var dom ovala luckorna från kajaksport. Jag älskar däremot kajaksports runda luckor förutom att dom inte flyter.
Dom ovala som satt på är lite jobbiga att få på, men de e subjektivt så klart samtidigt som jag tycker att den runda luckan räcker, jag får ner allt jag behöver ändå, inklusive kamerastativet.
Framförallt fram kom jag ihåg att sargen där luckan ska sättas på och mot kajaken så blev det lite trångt.
Men annars en mycket trevlig kajak.

Star kajakernas luckor

Håller med om att luckorna kan vara lite besvärliga att få på och av om de är helt torra.
Ta och spraya luckornas tätningsytor med silicon-spray en eller två gånger per säsong så slipper du det problemet.

Jo, det gör jag alltid med kajaksports luckor men dom stora är alltid lite jobbigare att få på ändå. Nu har jag dock rund lucka bak oxå så jag slipper det problemet. Den e så stor ändå så jag får ner allt jag behöver.

Stora luckor

Majoriteten av användarna verkar gilla stora luckor men ett aber är som sagt att få dit dom. När man konstruerar in dom måste man se till att det finns utrymme runt om kanten så att den kan expandera. Detta är förstås inget man gör själv (som konsument)utan det är så att säga något man får på köpet.

Att dom är nedsänkta är mest en utseende fråga och man skulle kunna ha dom i nivå med däcket men det kanske inte är så praktiskt det heller

Det verkar även skilja mellan olika luckor (toleranser).

Att smörja in dom med något är ett bra tips. Det finns även olika skolor hur man skall få dit dom endel börjar mitt på och jobbar sig utåt och endel börjar i ändarna och jobbar sig innåt. Själv kör jag mest med Neandertal stilen.

Gummi är en färskvara så det är bra om man kan förvara dom svalt och mörkt när dom inte används

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
bollan Welho Pideraq Paddling allmänt 7
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg