Pideraq är en pärla!
Hej Lennart!
Jag paddlade under min tid på Utö Wärdshus alla tre av Welhos glasfiberkajaker hos Skärgårdsgummans kajak och är mycket nöjd.
De som tillverkar Welho´s kajaker har, vad jag förstår innan de startade eget, tidigare arbetat på KajakSport. Deras kajaker och tillbehör har gott rykte även om de båda bolagens kajaker inte har den mycket påkostade finishen som tex Vitudden har och som man får betala en del för. Men kvaliteten är det inget att anmärka på.
Pideraqen är den av de havskajaker som jag provat som gett det bästa intrycket och den som jag hoppas få äga någon gång...
Det är en sällsynt bra kompromiss och perfekt för helg och veckoturer i skärgården. Tillverkas nu även i en billigare Estlands version.
Upplevde den som mycket lätt driven, med låg initsialstabilitet, lite rankare än genomsnittet pgr av mindre våt yta, men med bra sekundärstabilitet, ganska rymlig(paddlar mest min egna SeaLion...) och som lämplig för personer upp till ca 190cm(är själv 182 och hade gott om plats).
Begagnade hyrex säljes på:
http://www.skargarsgumman.com
Under en tur i yttersjärgården i en Star530 hamnade jag ganska blåsigt väder med kastbyar och krabb sjö med höga vågtoppar. Upplevde den som en aningen för trång och ej lika kompetent att klara sjö som Pideraqen, samt med mer markanta styrlinjer inbyggda i skrovet. Den är därför ej lika lämpad som Pideraqen för roder.
Star570 är den verkliga långfärdskajaken men med allt för kraftigt markerad styrlinje och i mitt tycke även för högt skrov framför sittbrunnen. Det är därför lite svårare att hålla en låg padelföring i hårt väder. Känns lite som en "oljetanker" jämfört med Pideraqen
. Paddlades dock till damrekord i havskajakens Blåband av en av Skärgårdsgummans kanotguider och är även den för sin storlek lättdriven.
MVH!
från en avis Peter