Vsl av lätt tvåmanna tält

Inte en helt färsk tråd. Blev det något tält till slut?

Om man jämför äpplen med äpplen så är såklart en grövre duk tåligare än en tunnare, men det är ju mer än det som spelar in.
Konstruktion i form av förstärkning på rätt ställe, jämn belastning, o.s.v.
Ibland får moderna pyramidtält i DCF hård kritik (inte kan man ha ett sånt i fjällen!). Veckan senare hyllas ett gammalt fjällräven pyramidtält av samma skara. Man kan ju undra hur folk överlevde i ryggåstält av bomull...

Ovan talas det om att tältet ska vara beboeligt? Vad innebär det egentligen? Ska tältet vara knäpptyst och inte fladdra i hård vind, eller räcker det att tältet lever dagen efter?

Och vad är "good enough"?
Ska man räkna med att få uppleva århundradets storm 1 augusti, eller ska man välja ett tält som med marginal klarar en vanlig blåsvecka?


Personligen har jag hört mer gott om Laser än om Telemark. Inte angående stormtålighet, men angående annat. Telemark verkar t.ex. vara svårt att sträcka under riktigt blöta veckor, vilket leder till blött innertält. Men jag har ingen personlig erfarenhet.
 
Är det inte dags att lämna vikten som en bidragande faktor till hållfasthet?
Det är utan tvivel så att materialutvecklingen gått framåt. Det är väldigt lätt att idag skapa ett lättviktstält som håller bättre än ett gammalt tungt bomullstält.

Tar man dessa nya bättre material, gör ett tyngre tält än de mest extrema lättviktsvarianterna, så kommer det att hålla ännu bättre.

Vikt är fortfarande hyfsat väl associerat med hållfasthet. I alla fall om man jämför äpplen med äpplen, inte äpplen med päron.

Hur mycket ett tält behöver hålla är en annan diskussion. Det är långt ifrån alla som behöver de mest extrema varianterna av expeditionstält. Jag skulle tro att många i trygghetsälskande Sverige använder tyngre och mer hållbara tält än vad som är absolut nödvändigt. Mig själv inkluderat. :whistle:
 
Jag håller nog inte riktigt med. Kupoltälten tål ju verkligen att stormen vrider sig, det är ju tunneltältens svaghet. Men ett tunneltält av hög klass tål otroligt mycket storm det med.
Jag länkar under texten. Här är jag fast i 9 dygn i storm (byar upp till 34m/s) varav 7 i tältet (ett helsport fjellheimen x-trem 3-camp) Jag skulle absolut även våga göra det med ett hilleberg tunneltält av hög kvalitet för vinterbruk.
Visst, tältduk revs sönder, linor gick av och en tältstång gick också av. Men jag red ut stormen och är efter det verkligen imponerand av tältet.

Jag är imponerad av din insats också. Att ditt psyke höll.
 
Har precis provat ett nyinköpt Telemark 2 LW i helgen, strax utanför Göteborg.
Stationärt uppsatt på läger, i gles skog.
Tre nätter med varierad mängd regn och blåst. Allt i från åskregn till lättare konstant regn under nattens timmar. Men alla dagar och nätter med kraftig blåst!
Första morgonen (onsdag till torsdag) hade jag lite kondens i taknocken. Men så var det också en väldigt regnig natt med åskskurar. De bägge andra knappt inget eller ingen alls kondens. Trots regn på ytterduken.
Jag är mycket nöjd med tältet. Jag är strax under 2 meter lång, men tycker att både ligglängd och sitthöjd var helt tillfredsställande. (sittandes/liggandes på både cellplast och uppblåsbart liggunderlag)
Att jag fick ha ryggsäcken stående utanför, lutad mot ett träd och inte inne i absiden var jag införstådd med. (en Haglöfs Baltoro)
Men hade gott om plats i absiden för både matsaker, kängor och stövlar. (inget kök, då mat lagades centralt)
Och eftersom jag sov själv i tältet fanns det mycket utrymme över för packpåsar med extrakläder och liknande.
Jag är inte van vid lättviktstält så jag tyckte i början att tältduken (både ytter, inner och golv) var väldigt tunna. Men vande mig allt eftersom.
Man får vara lite noggrann vid öppnande och stängande av yttertältet så inte duken fastar dragkedjan.
Jag är som sagt mycket nöjd med tältet.
 
Hur mycket sitthöjd kräver du för att klä på och av dig? Det är grundkrav i takhöjd, Fick ut ett lågt lätt tält som jag var tvungen att gå ut ur för av och påklädning, inte funkis.
 
För den som går med stavar: Har ett Anaris. Känns tryggt, bra med utrymme både på höjd och bredd. Y-peg UL som följer med är dock löjliga och en potentiellt riktigt svag punkt. Har bytt ut dom mest utsatta peggarna mot Y-peg XL.

Ska tilläggas att det är ett väldigt luftigt tält med mycket ventilation. Man kan variera draget mellan 135-125 (säkert lägre i en väldigt utsatt position)
 
...
Y-peg UL som följer med är dock löjliga och en potentiellt riktigt svag punkt. Har bytt ut dom mest utsatta peggarna mot Y-peg XL.

...

Varför är Y-peg UL löjliga?

För mig har de funkat jättebra. Sedan kan jag väll erkänna att jag oftas bytert ut dem mot ännu lättare (MSR carbon core) på alla ställen utom de mest utsatta. Tältet är ett HB Niak.
 
Minsta nu ett Bergans Trollhetta 1p ok även för 193 cm ,fick sälja ett Bergans SL 1p till en som var ca 175 cm då kan man köpa nästan vad som helst.
Tält med 5-15 D passar de som jagar gram istf för säkerhet BT har 30 D i ytter och lika botten om ej 40 D dock 1.7 kg går även fixa mat i Abide utan att vara rädd att elda upp tältet.
Små tält blir även snabbt varma vid fint väder spec med solit inner tält .
 
Hur mycket sitthöjd kräver du för att klä på och av dig? Det är grundkrav i takhöjd, Fick ut ett lågt lätt tält som jag var tvungen att gå ut ur för av och påklädning, inte funkis.
Tidigare tält (Bergans 6002) har 95 cm i sitthöjd medan Telemark 2 har 100cm. Enligt de beskrivningar jag kan hitta.
Så det är bara 5 cm som skiljer, men med det möjligheten för mig att kunna sitta rakt upp. Men med Telemark så är också sitthöjden nästan över hela bredden, till skillnad mot "vanliga" tunneltält som snabbt viker av ner åt. Så jag kanske på det upplever det mera rymligt?
(det är svårt med tält - det är mycket känslor inblandade)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37

Liknande trådar