VKV om Vänerolyckan

Hoppas innerligt att flottör inte prioriteras bort vid paddling under svåra förhållanden och/eller kallt vatten. Själv har jag ofta flytvästen liggande under benen i lugnt väder om vattnet är varmt....

Hade jag inte haft flytvästen på trots att det var varmt etc., så hade jag inte överlevt den olycka jag var med om. Eller jag överlevde knappt ändå. Flytvästen var x-faktorn, att de behövde inte leta på botten i en halvtimme eller så och under den tiden hade jag definitivt dött.
 
Intressant diskussion! Några reflektioner:
- jag har de sista tre åren använt hjälm vid utförsåkning (mer är 30 år utan innan dess), efter det att en kompis fick en hjärnskakning efter en vurpa som var väldigt löjlig i sig. Och jag tycker att jag vågar satsa mer med hjälmen på vid t.ex. åkning bland träd

- det finns en utförlig beskrivning av Vänernolyckan i senaste numret av Främjandets tidning och som många skrivit var det en serie av omständigheter som ledde fram till den tragiska utgången (och en heroisk insats skall det också sägas)

- På Skims kayaker finns en anordning som, enligt uppgift, kom till som att svar på VKVs rör. Den består av spännband (med en snabbutlösning) bakom sittbrunnen under vilka man kan trä in paddeln. Har provat bägge och tycker att de är utmärkta.

- After att ha provat flottörräddning på en tur för några år sedan åkte jag till Svima för att köpa en flottör, och blev om inte idiotförklarat så i alla fall nästintill. Säljaren där menade att det enda som gäller är att klara eskimåsväng själv. Min reaktion på det är att jag inte handlar på Svima mer....

Och jag håller med om att kayak är en lågrisksport. De dödsfall jag hört talas om i Sverige har varit pga hjärtinfarkter o dyl snarare är dåligt väder. Och de olyckor jag läst om i USA och Kanada har till stor del varit pga av en kombination av hög sjö eller vind, kallt vatten och kayaker utan flytförmåga/paddlare utan kapell eller flytväst.

Paddla lugnt,
peter
 
Har man inte flytväst måste man ha...

Hoppas innerligt att flottör inte prioriteras bort vid paddling under svåra förhållanden och/eller kallt vatten. Själv har jag ofta flytvästen liggande under benen i lugnt väder om vattnet är varmt....

Hade jag inte haft flytvästen på trots att det var varmt etc., så hade jag inte överlevt den olycka jag var med om. Eller jag överlevde knappt ändå. Flytvästen var x-faktorn, att de behövde inte leta på botten i en halvtimme eller så och under den tiden hade jag definitivt dött.

Flytvästen tillhör det som alltid sitter på så fort jag paddlar ut från strand, lite plaskande och bus vid stranden kan väl ske utan men inte mer. Jessikas exempel är tillräckligt tydligt, det har inte med temperaturen i vattnet att göra, på sjön är västen på, alltid.
Sen tycker jag inte att paddling är en farlig sysselsättning, du tar troligen en större risk när du tar bilen till paddlingen, men man kan ju alltid hitta enstaka fall där personer inte verka ha hela paddeln i vattnet så att säga. "Kamp i kuling" Utemagasinet nr 4 2005.

Mikael
 
Och jag tycker att jag vågar satsa mer med hjälmen på vid t.ex. åkning bland träd

Eller som nyss:
"Vilken tur att bilen har airbag, då kan jag köra ännu lite fortare..."

Jag tror nog att jag ville mena exakt detta då jag skojade tidigare om airbags. Har även sett samma beteendeförändring vid "från inte-cykelhjälm till cykelhjälm" då folk har tagit helt nya sorters beslut (blivit helt blinda och omsorgslösa för sig själv och andra på Vasagatans cykelväg). ;)

Inte bara dåligt eller orimligt. Inte bara bra.

Som sagt, en mental realitet. Tack för exemplet (som jag såklart tolkade på eget sätt).
Jag kunde gett egna!

*Av alla diskussioner på Utsidan gillar jag nog säkerhetsdiskussionerna mest. Då de är som bäst... en frisk fläkt av moralpanik... *
 
säkerhet

jag är ingen expert på kajak men har tillbringat sen födseln i skärrgårn´´.även i kajak.
så jag har sen barnsben lärt mig att njuta av hav och skärgård men att man måste respektera naturen och anpassa utrustning efter väderlek.
på land sysslar alla bil och fordons tillverkare med att göra fordon säkrare för dom inne i bilen men även för dom utanför vilket har resulterat i färre svåra olyckor fast det rullar betydligt fler bilar på vägarna i dag.Antalet olyckor har dessvärre inte minskat men utgången av svåra skador har minskat vilket i sig är bra. Vägverket lägger ner stora pengar på att göra vägarna säkrare.
därför tycker jag det är märkligt att det upfattas negativt att VKV språkar för pontoner.
Själv tycker jag att det är en utmärkt lösning som inte alls är ny utan är hur gammal som helst och har används på kanoter ( kajaker ) i hur många hundra år som helst hos olika stammar och eskimåer som vet att vissa dar behövs det extra stabilitet = stablisatorer. Visserligen har dom inte tillgång till torrdräkt osv.
Självklart så är det som flera har skrivit så är det inte en patentlösning på att förebygga svåra olyckor.Men enligt min upfattning så är det heltklart en av dom viktiga säkerhets lösningarna som fler kajak tillverkare borde kopiera. Jag tror i min enfalld att det även kan öka försäljningen av det enskilda märket att företaget har byggt in en smula säkerhet i sitt märke och skänkt det en tanke.
se på bilindustrin dom har ca 50 % av sin marknadsföring inom säkerhet.
Inom detta område och aven båt så är det få tillverkare som nämner säkerhet ( Märkligt enligt mig ) men det beror nog på att som tur är händer det väldigt få olyckor med en dödlig utgång så det är möjligt en förklaring.

DOK hur mycket säkerhet man än bygger in kommer det tyvärr alltid inträffa svårare olyckor så länge den mänskliga faktorn är inblandad oavsett om man paddlar, flyger, simmar ,går osv.
Jag personligen tycker att det är bra för sporten att det finns tilverkare som faktiskt har en sökerhetslösning som fungerar och att den är Svensk.

Trevlig midsommar och ut o njut men använd huvudet.
 
- After att ha provat flottörräddning på en tur för några år sedan åkte jag till Svima för att köpa en flottör, och blev om inte idiotförklarat så i alla fall nästintill. Säljaren där menade att det enda som gäller är att klara eskimåsväng själv. Min reaktion på det är att jag inte handlar på Svima mer....

När jag köpte flottör där så tyckte säljaren att man kunde använda flytvästen som flottör...
 
Mycket mer än säkerhetsaspekten kan motivera det tvärgående röret i kajaken.

Praktiskt taget dagligen när vi fraktar kajaker på biltaket drar vi bakre bandremmen genom röret, där vid förankras kajaken såväl längs som tvärs och i höjdled, alltså alla axlar.

Det samma gäller vid transport på kanotvagn. Fäster man vagnen genom röret, sitter den väl fastspänd även vid terrängkörning.

Den effektiva användningen av försäkringsbolagens lås kedja är redan omnämnd.

Många flera tillämpningar kan tänkas.

Vi har gjort fungerande prototyper på seglingsutrustning, sidbordsmotorer för såväl el som bensin samt upphängningsanordning.

Vi funderar även på en lösning för handikappade, där man kan stabilisera kajaken vid bryggkanten. Allt detta genom att utnyttja röret.

Säkert har du som läser detta idéer om fler tillämpningar.

Har du några förslag?

Hälsningar Ingvar
 
Man kanske kan koppla ihop två kajaker för überstabila kamraträddningar.
Jag avstår dock från att föreslå badstege...

Kanske är detta värt en egen tråd. Den blir kanske legitim om det är nån civil Måsenägare som startar den.
 
Hej

Prova VKV:s pontonsystem någon gång, gör det under realistiska förhållanden så inser ni hur bra det är.
 
Jag har inte provat VKV-systemet, men däremot system som håller fast paddeln ordentligt i kajaken vid flottörräddning.
Det fungerar mycket tiifredställande, och samtidigt är det lätt att inse att en paddel löst på däcket eller under lite gummicord inte är tillnärmelsevis så bra.
 
Säger det igen inget ont om VKV`s system! Men det mezzner nämner funkar bäst för mig kör alltid med helt skaft (vinge)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
urbanerven VKV-sittbrunn, modifiering? Paddling allmänt 20
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
wildenstam Hyra VKV Anita K2 Paddling allmänt 2
LP Tips på K1 (Kåre, Tracer eller VKV) Paddling allmänt 5
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
Jörgen T Begagnatpris VKV Lisa Paddling allmänt 3
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
jjjjy66 VKV HT eller Aquabound Expedition? Paddling allmänt 6
urman Varför VKV kajak? Paddling allmänt 23
utomjording För långa ben för VKV Lisa Paddling allmänt 6
mbm Hur får man isär VKV paddel? Paddling allmänt 11
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
kajakmicke VKV = Volvo? Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg