Intressant diskussion! Några reflektioner:
- jag har de sista tre åren använt hjälm vid utförsåkning (mer är 30 år utan innan dess), efter det att en kompis fick en hjärnskakning efter en vurpa som var väldigt löjlig i sig. Och jag tycker att jag vågar satsa mer med hjälmen på vid t.ex. åkning bland träd
- det finns en utförlig beskrivning av Vänernolyckan i senaste numret av Främjandets tidning och som många skrivit var det en serie av omständigheter som ledde fram till den tragiska utgången (och en heroisk insats skall det också sägas)
- På Skims kayaker finns en anordning som, enligt uppgift, kom till som att svar på VKVs rör. Den består av spännband (med en snabbutlösning) bakom sittbrunnen under vilka man kan trä in paddeln. Har provat bägge och tycker att de är utmärkta.
- After att ha provat flottörräddning på en tur för några år sedan åkte jag till Svima för att köpa en flottör, och blev om inte idiotförklarat så i alla fall nästintill. Säljaren där menade att det enda som gäller är att klara eskimåsväng själv. Min reaktion på det är att jag inte handlar på Svima mer....
Och jag håller med om att kayak är en lågrisksport. De dödsfall jag hört talas om i Sverige har varit pga hjärtinfarkter o dyl snarare är dåligt väder. Och de olyckor jag läst om i USA och Kanada har till stor del varit pga av en kombination av hög sjö eller vind, kallt vatten och kayaker utan flytförmåga/paddlare utan kapell eller flytväst.
Paddla lugnt,
peter