Vivian och Artisan Millennium

Arneri; sa:
Den nya HBB sajten verkar vara hackad av I. Ankervik.

/Erik

Antyder du att uppgifterna inte skulle vara korrekta?

Jag antar att du raljerar och det är väl snarare så att svenska paddlare är sponsrade av Vituddens Kanotvarv än att sidan skulle vara hackad av Ingvar.

Läser man Bengt Larssons bok om hans första paddling av HBB så blev han faktiskt sponsrad - med en paddel och ett par T-shirts när han passerade Västervik.

Men för att återgå till ämnet i denna tråd. Varför paddlar så många HBB-paddlare VKV? Tittar man på de godkända paddlingarna för den finska motsvarigheten, Blå Vita Bandet, så finns det en paddling genomförd med en VKV och det är en svensk paddlare.

Jag har själv en gammal VKV Lisa men har planer på att till säsongsstarten, jag paddlar inte vinter, skaffa en ny kajak och när de tankarna dök upp var jag helt inställd på en VKV Seagull Off Shore eller Elite men när jag nu börjat titta mig omkring tycker jag att Viviane eller Artisan verkar mer intressanta.

Dock ser jag väldigt liten skillnad på dessa två märken. Någon som kan berätta om vad skillnaden är?
[Ändrat av ulams 2004-03-05 kl 21:45]

Artisan

Jag har tidigare paddlat en Artisan 2000sc men har nu en ny Artisan Millennium exp.
Jag tycker att den är roligare att paddla än Vivian. Lite lättare att svänga och livligare och det gör att den inte känns lika stel som Vivian. Men även lite rankare än den mycket stadiga Vivian.En ny börjare utan last i kajaken kan nog tycka att det är lite rankt. Jag tycker även att Artisanen är mer lättdriven/snabbare i normalfart. Men visst är Vivians snabbare om man har bra med muskler och orkar med att driva den.
Men en paddlare med lite mindre muskler tror jag orkar med en Artisan bättre.
Mvh Bengt Laarsson

ulams; sa:
Antyder du att uppgifterna inte skulle vara korrekta?

Nä, men tryckfelsnissa har fått till så att Petri har paddlat en VKV.

Lista med riktig radbrytning finns på:

http://www.paddlingsnyaadress.com/bandet/HBB-erövrare årsvis.doc

Vad jag vet tillverkas ej den ursprungliga Artisan modellen längre. Jag vet faktiskt inte om ursprungsmodellen som såldes i mitten av nittiotalet har något gemensamt med A. Millenium eller 2000. Ursprungs modellen var 5.7 m lång och hade skarpa slag i för och akter. A.m är 5.57 m lång och har mjuka former i för och akter.

Livslängden på gummiluckor är ca 7-10 år för de som kommer med P&H kanoter. Säkert beror det även på hur luckorna förvaras.

/Erik

[Ändrat av Arneri 2004-03-05 kl 22:45]

HBB-länk

Hej Arneri

Synd att Du använder en gammal länk. HBB har ju en ny officiell hemsida.

Att vissa fel kan ha smugit sig in är tyvärr naturligt. Ett påpekande till ansvariga tycker jag skulle vara bättre än gammal länk.

Ha de

Lennart

Artisan

Hej igen Arneri

Kollade som hastigast lite länkar och fann en Artisan M
http://www.kajaksport.com/englanti/viviane.html

Vem den egentliga tillverkaren är har jag inte spårat ännu, men oavsett det kan väl en modell ändras med tiden. Tyvärr tyck dasslocken av gummi leva kvar.
(se ett tidigare inlägg min kommentar om detta)

Ha de igen

Lennart

seayak.net

Re: HBB-länk

seayak; sa:
Synd att Du använder en gammal länk. HBB har ju en ny officiell hemsida.

Att vissa fel kan ha smugit sig in är tyvärr naturligt. Ett påpekande till ansvariga tycker jag skulle vara bättre än gammal länk.

Ha de

Lennart

Hej Lennart!

Lite väl många fel har smygit sig in. Någon ansvarig webmaster eller sajtansvarig nämns ej. Tabellen över godkända noteringar innehåller faktafel. Tills att felen har rättats fungerar den gamla sajten utmärkt som referens. Redan i den här tråden har flera personer hävdat att Petri paddlade en VKV Elit när han paddlade HBB -99. Tänk så enkelt man kan ändra på historien genom att skriva fel.

HBB-länk

Hej Arneri

Ja tyvärr kan ju fel uppkomma. Att de är oavsiktliga kan säkert garanteras. Kanske är de redan under justering.

Jag kan tyvärr inte avgöra vilka uppgifter som är felaktiga. De gamla eller nya.

Eftersom Du tycks ha kläm 'på'et' kanske Du kan ta kontakt med 'feedback'. ( Finns på NYA SIDAN )

Målsättningen med den nya siten tror jag är att bl.a. slippa vissa oönskade länkar. Vissa 'trasiga' andra irrelevanta.

Jag respekterar det arbete som görs och skulle gärna bidra med vetskap. Med feedback kan sidan lättare bli korrekt.

Jag tycker kanske inte själv att kajakuppgifterna är särskilt viktiga för själva paddlingen, men visst skulle det vara trevligt om ägaren också fick utrymme att bedöma hur kajaken fungerat. För tillverkaren är uppgiften givetvis god reklam, som drar till sig ny-köpare.

Så vart vi då tillbaks där där diskusionen började: kajakmodeller. Artisan 'M' såg jag en tillverkare i England. Länken har jag inte tillgänglig. Tydligen är det så att ritningen inte är skyddad utan kan användas av vem som. Därav kan ju också utförandet variera något.

Ha de

Lennart
[Ändrat av seayak 2004-03-06 kl 09:52]

Re: Re: HBB-länk

Arneri; sa:
Hej Lennart!

Lite väl många fel har smygit sig in. Någon ansvarig webmaster eller sajtansvarig nämns ej. Tabellen över godkända noteringar innehåller faktafel. Tills att felen har rättats fungerar den gamla sajten utmärkt som referens.

Hej Erik!

Det är jag som är webmaster för http://www.havspaddlarnas-bla-band.net, den officiella hemsidan för HBB.

Det finns två knappar längst ner till vänster på startsidan. På den ena står "Producerad av" - den går till min hemsida med uppgift om mitt namn,adress och telefonnummer och med ett mailformulär för att kunna skicka epost till mig.

Den andra knappen heter "Feedback" - den går till Bengt Larsson, bengt.larsson.kajak@spray.se. Det är Bengt som är ansvarig för allt faktamaterial och det i nära samarbete med Jim Danielsson.

Hävdar du att du har uppgifter som är mer korrekta än de som Bengt Larsson och Jim Danielsson lagt ut så tycker jag att du omgående ska kontakta Bengt Larsson, bengt.larsson.kajak@spray.se.

Lista med riktig radbrytning

Arneri; sa:
Lista med riktig radbrytning finns på:

http://www.paddlingsnyaadress.com/bandet/HBB-erövrare årsvis.doc

/Erik

[Ändrat av Arneri 2004-03-05 kl 22:45]

Det går inte att jämföra en tabell i html-format och ett worddokument. Beroende på bildskärmens storlek och inställd bildskärmsupplösning kan det uppstå effekter som du kallar radbrytningsfel.

Men för att tillfredsställa alla kategorier av datoranvändare kommer jag att lägga upp listan med "Godkända paddlingar" som ett worddokument som kan laddas hem på samma sätt som från "gamla sajten".

Luckor på kajaksport kajaker.

Jag har en ny typ av luckor på min Artisan som är hårda,endast ytterkanten är mjuk och luckan är nu mycket lätt att sätta på.
Om det resulterar i att luckorna blir tätare återstår väl att se.
Dom runda luckorna har alltid varit täta men dom ovala kan läcka lite enligt min erfarenhet.
lucksargen är den samma som tidigare så man kan köpa den nya luckan till äldre kajaker.
Om kajaksport kommer att helt sattsa helt på den nya luckan vet jag inte!

Re: Luckor på kajaksport kajaker.

rexpilen; sa:
Om kajaksport kommer att helt sattsa helt på den nya luckan vet jag inte!
Jag måste be att få litet förtydligande av er som vet mer i detta svåra ämne - att behärska modeller och tillverkare och generalagenter och distributionsvägar vilket inte verkar vara alldeles självklart i kajaksammanhang.

När du säger Kajaksport - är det tillverkaren eller generalagenten eller vad? Jag har tänkt att titta på Viviane och Artisan hos Svima Sport som tycks ha båda modellerna i sitt sortiment. Svima Sport eftersom de ligger bäst till geografiskt för mig men deras hemsida lämnar en del övrigt att önska.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg