Vistasdalen

I början på sommaren hade jag nöjet att få vara stugvärd i Vistasstugan. Det var precis när stugorna öppnande och säsongen kom igång. Tyvärr var det mycket snö mellan Täktja - Sälka - Nallo och många vandrare vände eller tog andra vägar. Bl.a kom det många vandrare till Vistas från Alesjaure i den tron att de kunde gå tillbaka till Kungsleden via Nallo. Tyvärr gick inte det heller så alternativet var att vandra ned till Nikkaluokta, en tur på 34 km eller med båtens hjälp 22 km. Många tyckte det var alldeles för långt att gå i en etapp och eftersom man planerat för stugboendet efter Kungsleden och därför inte hade tält fick de nu problem..
Alla som kom ned från Ales var dock helt betagna av sträckan ned till Vistas, De tyckte att övre Vistasdalen var bland det vackraste man sett och det är en fin vandring trots sina 18 km, men det är ju mest nedför.

Det är dock synd att man inte marknadsfört just den leden mera bl.a. för att avlasta Kungsleden. Det ha de inte heller varit fel med en stuga mellan Nikka och Vistas tex i närheten av den plats de landar med båtarna, 12 km upp från Nikka eller lite högre upp. Kan det vara så att det skulle vara en dålig affär för anläggningen i Nikka om det fanns en stuga där ?
Hur är det med leden Vistas - NIkka, är det en statlig led ??
Länsstyrelsen sätter i vart fall ut broarna....

Det är tyvärr lite "rörigt" i Sverige när det gäller leder, stugor, båtar mm. Finns ingen huvudman som tar sitt ansvar, salig blandning med STF, länsstyrelserna, privata inblandade. Det medför att alla försöker smita undan sitt ansvar och bolla över på någon annan vilket medför ett stort förfall bla av stugor (STF;s) och lederna (staten).

Vad säger ni ?

Alla som kom ned från Ales var dock helt betagna av sträckan ned till Vistas, De tyckte att övre Vistasdalen var bland det vackraste man sett och det är en fin vandring trots sina 18 km, men det är ju mest nedför.

Vad säger ni ?

Kan bara instämma i ovanstående. Sträckan ner i Vistasdalen från Alesjaure (fram till en punkt några km norr om Vistasstugan där björkskogen tar vid) tillhör en av fjällens vackraste sträckor. Jag har gått den vägen i båda riktningarna, men går man i nordlig riktning missar man helt utsikten och vyerna.

Ja det finns ju två stugplatser som saknas, och som skulel öppna upp kebnekajsefjällen för mera varierande turer för stugvandrare

Den ena är som du skriver i Vistas, 34 km är lite väl mycket

Den andra vore ju mellan Katterjokk och Unna Allakas, det är en fin led, men för lång dagsetapp för stugvandrare.

Undrar varför STF har råd att återuppbygga men inte nybygga nuförtiden?

Norska DNT - antalet hytter

Jag brukar faktiskt rekommendera folk som ska til Kebnekaise för första gången att gå i Vistavagge eftersom det är en väldigt vacker dal. Det är min favoritdal.

Håller med om att det inte är så tydlig information om vandring i svenska fjällen.

Ang fjällstugorna, de borde faktiskt utökas. Jag var nyss i Jotunheimen och vandrade i området med tält. Passade också på att besöka DNT-hyttorna. Fick reda på att DNT har 460 st hyttor i hela Norge!! Otroligt många. Det gör att norska folket kommer ut oftare och utnyttjar hyttorna. Det är ett utmärkt sätt att komma ut i naturen. Det är inte alla som tycker om att tälta eller vill använda tält. Så med flera fjällstugor och möjligen utökad service skulle locka en målgrupp (icke-tält-vandrare).

Vi behöver inte gå samma spår som norska DNT - men att utöka antalet fjällstugor vore inte så dumt alls.

/J

Kostsamt

Jag var ombud till STF;s Riksstämma i år. Jag passade på att skriva en motion där jag föreslog att STF skulle bygga en stuga på Kungsleden söder om Kvikkjokk för att få lite fart på den delen av Kungsleden, men tjii fick jag. Motionen sågades utan debatt. Styrelsens förslag var avslag med motivationen att det var för dyrt. De uppgav att en ny stuga skulle kosta ca 6 milj att uppföra.... !!!

STF har ju alltid sett till att kunna finansiera sina investeringar med egna medel. Jag tror att den tiden är längesen förbi och att man idag måste söka någon form av sponsring. Tyvärr blev ju motionen helt sågad och jag hade i vart fall hoppats på att man skulle kunna "titta på det", tex kolla en plats, ev undersöka detta med sponsring osv... allt det tar ju tid och jag tycker nog att STF börjar ha bråttom om inte fjällstugorna skall förfalla helt och hållet.

Det var liksom helt kört och jag orkade inte starta en debatt på stämman eftersom inget annat ombud gav det minsta stöd för motionen innan.

En stuga i nedre Vistasdalen har länge funnits i tankarna såväl bland vandrare som hos STF, men någon skall betala för kalaset också -- och STF ensamt har helt enkelt inte de resurser som krävs. De senaste åren har man tvärtom varit mer eller mindre tvingad att bygga ut/om fjällstationernas reningsverk, vilket rör sig om årliga investeringar i flermiljonklassen. Man har nätt och jämnt råd att hålla befintliga byggnader i någorlunda skick; det är ett långsamt men stadigt förfall på många håll. För den som vill hjälpa till finns för övrigt en fastighetsfond att donera till (om man ledsnat på att förgäves ropa på den berömde Någon Annan).

Länsstyrelserna som sköter lederna badar inte heller direkt i pengar. Som exempel kan nämnas en mindre spångbro som gick sönder i början av säsongen strax norr om Teusajaure -- den byttes ut först i mitten av juli, eftersom den inte ansågs kritisk (vilket den heller inte var).

Ytterligare en intressant plats för nyuppförande av en fjällstuga är mellan Staddajåkk och Pieskehaure, vilket skulle öppna upp det området på ett helt annat sätt.

Undrar varför STF har råd att återuppbygga men inte nybygga nuförtiden?

Återuppbygga har man inte heller råd med utan hjälp, vilket är en delorsak till att Stensdalen fortfarande inte har en storstuga.

För den som vill hjälpa till finns för övrigt en fastighetsfond att donera till (om man ledsnat på att förgäves ropa på den berömde Någon Annan).

Nja, personligen klarar jag mig ju helt utmärkt utan dessa imaginära stugor, så jag tror jag avstår att donera pengar. men vill man utveckla fjällvandringsturismen så tror jag det är en väg att gå, det finns säkert fler. Jag representerar ju inte någon organisation som arbetar med detta så jag kan överlåta det till andra:)

Lite märklig utgångspunkt i att någon skulle ha "ansvar" för att bygga stugor, lägga ut broar etc. etc. Olika föreningar och näringsidkare har valt att placera stugor och båtturer mm. där det passar dem och där det ekonomiskt funkar. Medan offentliga instanser anlägger broar, rösningar mm. för folkets säkerhet där det är tätvandrat (exv Kungsleden) eller extra farligt (exv Mikkastugan). Men att vi skulle kunna avkräva ansvar för att någon ska bygga stugor åt oss känns för mig befängt.

Och om en enhällig stämma (minus en) anser att en motion skall avslås så finns det förmodligen fog för det.

Att jämföra med Norska DNT ger viss vägleding, men är ändå lite äpplen och päron om jag inte är helt fel ute. De norska stugorna är väl i större utsträckning obemannade och mindre vilket ger betydligt lägre kostnad. Jag hade nog föredragit det systemet, men det är inte omändrat i en handvändning utan till stor del är vi låsta i systemet med få stugor men med hög service.

Visioner

Ja, visst är det sant att STFs ekonomi inte tillåter nybyggen osv, knappt underhåll heller. Det trista är ju att det inte finns någon egentlig vision om framtiden. Hur vill man ha det och hur kan man nå dit ?
STF lever lite kvar i det förgångna trots att stora delar av styrelsen är utbytt i olika omgångar. Jag tror att enda möjligheten att komma vidare är att lyfta ögonen och söka hjälp via sponsorer eftersom staten är tämligen ointresserade av den typen av investeringar..... Det heter ju "statliga ledsystemet".... varför ?
Skall bli kul se hur det nya Laponia klarar av skötseln av natinalparkerna, tex Muddus som också förfaller...

Hörde en siffra på vad STF:s årsbok kostat årligen men vågar inte kasta ur mig den siffran eftersom jag inte är säker...

Ansvar...

Det är väl ingen här som kräver vare sig stugor eller leder av någon, men staten ar tagit på sig asnvaret bla för det statliga ledsystemet och då skall de också se till att det underhålls, alltså avsätta medel för det.

Jag anser att "någon" måste ta tag i detta med lederna och se till att trycket minskar bl.a. på norra Kungsleden tex. ,av bla hänsyn till naturen, men det är ju det jag försöker säga att det är så svårt att hitta vem denne någon är. Så fort det handlar om kostnader så vill ingen ta på sig något ansvar.. Jag vet att KUngsleden tillhör det sk staliga ledsystemet och jag vet att man nu håller på med vissa reparationer men jag vet också att det har tilldelats alldeles för lite medel till det. Naturvårdsverket tilldelar Länsstyrelserna öronmärkta pengar men det räcker att en bro spolats bort så har det årets slantar förbrukats.

Betr STFs årsstämma kan jag bara medela att det var ingen debatt alls i någon fråga, styrelsens förslag vann rakt igenom. Inget ombud ville yttra sig i någon fråga, om det är bra eller dåligt vet jag inte....

Betr STFs årsstämma kan jag bara medela att det var ingen debatt alls i någon fråga, styrelsens förslag vann rakt igenom. Inget ombud ville yttra sig i någon fråga, om det är bra eller dåligt vet jag inte....

Ett vanligt fenomen på ärsstämmor tyvärr. folk är där för att få info, inte för att debattera. vanligen så har strelsen svar på alla motioner och dessa köps rakt av. Valberedningens förslag till styrelsen köps också rakt av. den som opponerar sig riskerar ju alltid att bli vald till något och det är ju den största skräck de flesta har.

Valberedningens förslag till styrelsen köps också rakt av. den som opponerar sig riskerar ju alltid att bli vald till något och det är ju den största skräck de flesta har.

Haha!

Angående stugtätheten Norge så kan det också kanske ha att göra med att en större del av befolkningen bor närmare en större del av fjällvärlden än här i Sverige? Jotunheimen ligger ju inom räckhåll från Oslo, medan nya stugor kring Abisko/Kebnekaise skulle få cirka hundra mil till den stora massan söder om dalälven. Norges fjäll är liksom mer lättillgängliga.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg