Jo, för att hålla mig till ämnet, så har jag haft en liknande påse. I princip hela kitet förutom eldstålet, det fanns inga pengar till ett sånt. Detta var för typ 25 år sedan och innan jag började tjäna egna pengar.
peter
Ok, samma här, fick vissa saker av farsan o morsan, sovsäck,ryggsäck,Trangiakök, resten fick jag ta från lön, jag jobbade för 8 kr i timmen i Kolmårdens Djurpark -75 76.
Ett par Sarek-kängor fick jag av morsan, de var jättedyra tyckte morsan, så jag var tvungen att ha dom i skolan ochså, för pengarna räkte inte till ett par vanliga skor ochså....
Men jag grät inte för det, fick mina pikar i skolan (8:e klass), (kallades skogsidioten)och gympaläraren tyckte jag va den slappaste elev han haft ( Olle Anderberg, brottarn du vet ), berättade inte att jag vandrade miltals vinter som sommar på helgerna med övernattningar.
Ingen ska tycka synd om mig, jag hade det bra ändå, hade en kompis med mig i skogen som fick gå i halvhögklackade damskor (pepitarutiga minns jag dom var..)som morsan hans inte ville ha längre, samt en sån där grön smärting ryggsäck, med stålram, Päronmodell...
Resten fick han låna av andra.
Jag fick ofta dela med mig av maten till honom, jäkla skitföräldrar han hade !
Men pengar till sprit hade dom...suck
Tycker inte att pengarna nuförtiden räcker så långt nu heller, men man har väl skaffat sig en massa skit som kostar, hus,bil, etc.
Åter till ämnet : Iden med eldpåse kom från Uteböckerna som jag läste om och om igen på kvällarna.
Innehållet kan ju piffas upp med sån där kemisk värme, Hot-Pad, eller vad det heter, som man kan mjuka upp fingrarna med, om de stelnat så att man inte kan använda tändstickorna, men det kanske är att gå för långt, man får ju inte låta fingrarna bli så stela.
Man får ju tänka på vikten, det är ju lätt o plocka i allt möjligt braoha i påsen...