utan bilen fungerar staden
Javisst, klart att du har rätt - och med de viktiga undantagen. En enstaka bil gör igen skada, särskilt inte om de få bilar som egentligen behövs går på el och i max 30. Det är mängderna, mentaliteten, och bilismen som förstörande kraft i samhället som kan få en att bli arg.
Ett problem är att vi har fått en sådan låsning, ekonomisk (bl.a. nerlagt kapital, bebyggelsestruktur) och socialt (prestige på spel naturligtvis, och alla som lärt sig att resa=bil) att det är svårt att byta. Fastän bilismen troligen är den *sämsta* trafiklösningen i de flesta stadsmiljöer kan det nog vara en, hm, utmaning att ersätta den med något bättre.
Man får ta vara på varje liten seger! Det är därför jag är för separata vägar ibland (men bara om de är väldesignade, nog breda, en tydlig del av vägen (med bra lösningar i korsningar som ex färgad gatsten), och har en god underhållsbudget) eftersom de kan öka den upplevda säkerheten och den reella sinnesfriden och därmed antalet cyklister, trots att de när målet (en i princip bilfri stad naturligtvis) är nått inte behövs.
Det finns många sätt att jobba på. Ett jag gillar är et på mikronivå: alltid finns det någon av släkt och vänner som skulle må bra av att bli mer cyklist och mindre bilist? Kanske hjälpa att rusta/välja cykeln, kanske göra sällskap med någon nykonverterad arbetskamrat ... Tillsammans är vi starka! Cyklister i världen förenen eder
Sprid cyklismens glädje där du verkar