Ja !!! DARWIN AWARD SMART !!
Svenjohansson; sa:
59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
I teorin är teori och praktik samma sak
i praktiken är det inte så.
stå där o vifta med dina lagtexter undertiden de tar dig till sjukan med bruten rygg.
hoppas du kände att det var värt att sitta i rullstol, eller att någon annan får göra det för att du står o uppviglar!
Du är bara farlig !
Det finns många saker som bidrar till olyckor.
en av de sakerna är att JAG HAR RÄTT !
Jag har precis köpt en kajak, och du kommer inte se mig stå på min rätt mot en torrlastare utan jag kommer snabbt smita undan och hålla mig ur vägen.
för jag inser att oavsett om jag har rätt eller fel
så förlorar jag ALLTID vid en sammanstötning.
visst skall bilar visa mer hänsyn.
men ibland så blir man bara livrädd när folk väljer din väg sven johansson och springer/cyklar rakt ut på cykelbanor/övergångsställen osv för "JAG HAR RÄTT"!
bilen som visserligen kanske gör fel har inte en chans att varesig stoppa eller väja.
med en olycka som följd kanske allvarlig sådan.
Faktum är att bil föraren kanske tittar åt ett annat håll, blir bländad av solen som tittar fram bakom ett hus eller något av många andra miljoner grejer som gör att bilisten inte ens ser dig.
lever du som du lär kommer vi nog INTE att träffas här nästa vår. Det är den bistra verkligheten.
nej mitt råd till alla som cyklar.
ta det lugnt, cykla defensivt, det är inte värt en skada att "HA RÄTT".
lycka till alla
både bilister och cyklare
[Ändrat av hobbes 2005-04-09 kl 10:10]