Välj bättre än en REN CX
Hur skulle en ren cykelcross funka som långfärdscykel? Jag är själv inne på t ex Merida Cyclocross 500, alt Crescent Zepto Expert. Långfärd är dock inget huvudsyfte med min cykling, utan mer allround.
En
REN CX skulle jag inte rekommendera vare sig för allround eller långfärdscykling.
Men det finns MÅNGA cyklar som kallas CX av tillverkarna som inte är RENa CXar och de kan mkt väl fungera bra både som allround och/eller långfärdscykel.
För att identifiera lämpliga cyklar måsta man kolla på detaljerna, både vad gäller ramgeometri, uppbyggnad och cykelns utrustning. Nackdelar med RENa CXar kan vara flera, tex;
-Inget, eller möjligtvis endast ett(1), fäste för flaskställ. Minst två bör man ha, för långfärdscykling gärna tre.
-Inga fästen för skärmar
-En geometri med för högt vevlagerhus, dvs det som brukar kallas "BB-drop" i geo-tabeller, bör vara minst 70mm.
-En geometri med för korta kedjestag (bör vara över 43cm), vilket kan bidra till att göra cykeln "nervös" (med packning) och kan samtidigt försämra komforten. Man riskera även att slå hälarna i packväskor som hänger på pakethållaren.
-En växelgrupp utan dubbel, eller allra helst trippel, vevparti, oftast är det en SRAM CX1-grupp. Kolla tex på Felt F4x
http://www.feltbicycles.com/International/2016/Bikes/cross/fx-series/F4x.aspx
Avslutningsvis några exempel på vad jag menar
-En REN CX: Ridley X-Night SL
https://www.ridley-bikes.com/be/en/...-night-sl/80/x-night-sl-10-disc-xni-01bm.html
-En lämpligare CX för allround och/eller långfärdscykling: Kona Rove
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm
Kona Rove AL kostar 7465SEK här:
http://www.bikester.se/465075.html
OBS
En
REN CX, tex den jag länkar till ovan, kan mycket väl vara det bästa valet.
Åtminstone om det är cykla/träna/tävla i grenen CX man är ute efter.
OBS 2:
Många tillverkare av lämpliga allround och/eller långfärds-CXar kallar numer de cyklarna för "
gravel bikes".