Mina två cent, i egenskap av tjej på 164 cm och 56 kg... Om ni inte vet med er att din flickvän är väldigt ofrusen av sig skulle jag inte rekommendera att ni letar efter en säck som liknar din, fast mindre. Jag är marginellt större än din flickvän, och skulle aldrig komma på tanken att försöka använda sovsäckar av liknande temperaturklassning som min kille när vi är ute. Sovsäcken i sig värmer inte, den isolerar, det är kroppen som värmer upp luften i säcken. Ämnesomsättningen/värmeutvecklingen i vila skiljer normalt inte obetydligt mellan män och kvinnor. Med tanke på att din flickvän därtill inte direkt är av modell större är min gissning, från egen erfarenhet, att det skulle bli ganska galet om ni går på likvärdiga sovsäckar för samma turer och därmed kyla.
Jag använde tidigare en Haglöfs Zensor Nordic Winter. Den görs inte längre, men som jämförelse hade den (EN-testad) komfort för damer på -12, medan komfort herrar låg på -20. Det kan ge en fingervisning om skillnaden mellan dam- och herrkomfort i det temperaturområde ni tänker er. Jag var nöjd med den säcken, den höll för mig i -10---12 (med underställ, fleecelager utanpå samt dubbla sockar). Jag skulle inte frivilligt ha testat den i -20...(Byter till dun i år då jag behöver varmare säck och då tycker syntet blir för tungt.)
Tänker ni att hon ska sova gott ner till -18 också (om du nu testat din säck ner dit)? Eller har ni satt någon annan gräns för komforttemperatur? Där skulle jag börja, att utvärdera/besluta om vilka temperaturer ni vill att båda ska kunna sova skönt i. Om hennes säck ska motsvara din i komfort, är nog en bättre utgångspunkt är att titta på en säck som har komforttemperatur för damer motsvarande de -18 för herrar som gäller för din säck.
Om storlek på sovsäcken. Jag har haft några sovsäckar i fullängd. Det innebär onödig extra vikt att släpa på, men jag har aldrig upplevt att de där extra deci i fotänden skulle göra säcken märkbart kallare (är ju dessutom sprättlätt att vika inunder alt. snöpa åt änden med något lämpligt man redan har i sin packning och på så sätt minimera luftutbytet till den delen om man skulle vilja). Då tycker jag det är betydligt viktigare att säcken inte är för bred/vid runt kroppen. Så av annat än viktskäl skulle jag inte vara rädd för en "för lång" säck, däremot vara noga med att hitta en hyfsat snäv. Igen är detta bara min erfarenhet, men med den i ryggen tar jag det numera med en nypa salt när normallånga män talar om hur kallt det blir med en för lång säck...
Hoppas det kunde ge något. Jag förstår att det blir svårt med syntet i de temperaturområdena..