Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik?

@Fred-o, vilken temp är aktuellt, ska den klara samma som din, dvs neråt -20 grader? Eller varmare/kallare? (Damkomfort och herrkomfort skiljer ju också en del.)

I väntan på svar finns ju din säck i liten storlek.

http://m.cotswoldoutdoor.com/mountain-hardwear-lamina-0-short-sleeping-bag-82610016?id_colour=133

Eventuellt i kombination med en sådan här.

http://www.outnorth.se/sea-to-summit/thermolite-reactor-extreme.php?

Den fungerar bra, även om kanske exakt 14 grader ska tas med en nypa salt.

Jag är mycket tveksam till temperatur angivelsen på MH Lamnia 0. Säcken är inte EN testad och då totalvikten är 1,64kg, vilket ex är 0,4kg lättare än Marmot Womans Trestless 15 (EN TComfort -10,1) är Lamnia 0 knappast en vintersäck.

Jag är mycket tveksam till temperatur angivelsen på MH Lamnia 0. Säcken är inte EN testad och då totalvikten är 1,64kg, vilket ex är 0,4kg lättare än Marmot Womans Trestless 15 (EN TComfort -10,1) är Lamnia 0 knappast en vintersäck.

Jag har ingen erfarenhet av dessa säckar, jag såg bara att TS hade samma säck i större storlek och angav komforttemp till -18°. Jag vill dock minnas att det stod -10 på den säcken och butiken jag hänvisade till, därför också hänvisningen till linern, som borde ta comforttempen gott ner under -18°.
Personligen föredrar jag en högkvalitativ dunsäck, så länge det går hålla den torr, och det går nästan alltid.

Hej!
Letar efter en vintersäck åt min flickvän som har börjat frysa mer och mer nu under höstens mörker.
Jag själv i en Mountain hardwear lamina 0 under vintern och är nöjd. Den har komfort på -18c för män och den är riktigt skön. Något stor kanske, men funkar för mig. Jag har inte hittat den i dammodell, och inte heller många andra bra syntetsäckar för damer i kalla grader. Hittils har hon kört på dubbla säckar men inte varit jätteupphetsad över det.

Hon är 163 lång och väger runt 52kg, så det behövs en liten säck.

Tips någon?
Helst syntet då det förekommer bivacker som ofta är en fuktig aktivitet.
Hur funkar det med dun+bivacksäck?

Tar gärna emot tips på svenska eller europeiska länder för att slippa allt strul med att beställa från USA/Kanada.

Dessa måttjusterar sina standarsäckar för 20% pristillägg. Jag har deras Barents-säck och är mycket nöjd.

http://isbjorn.no/

Mats

Mina två cent, i egenskap av tjej på 164 cm och 56 kg... Om ni inte vet med er att din flickvän är väldigt ofrusen av sig skulle jag inte rekommendera att ni letar efter en säck som liknar din, fast mindre. Jag är marginellt större än din flickvän, och skulle aldrig komma på tanken att försöka använda sovsäckar av liknande temperaturklassning som min kille när vi är ute. Sovsäcken i sig värmer inte, den isolerar, det är kroppen som värmer upp luften i säcken. Ämnesomsättningen/värmeutvecklingen i vila skiljer normalt inte obetydligt mellan män och kvinnor. Med tanke på att din flickvän därtill inte direkt är av modell större är min gissning, från egen erfarenhet, att det skulle bli ganska galet om ni går på likvärdiga sovsäckar för samma turer och därmed kyla.

Jag använde tidigare en Haglöfs Zensor Nordic Winter. Den görs inte längre, men som jämförelse hade den (EN-testad) komfort för damer på -12, medan komfort herrar låg på -20. Det kan ge en fingervisning om skillnaden mellan dam- och herrkomfort i det temperaturområde ni tänker er. Jag var nöjd med den säcken, den höll för mig i -10---12 (med underställ, fleecelager utanpå samt dubbla sockar). Jag skulle inte frivilligt ha testat den i -20...(Byter till dun i år då jag behöver varmare säck och då tycker syntet blir för tungt.)

Tänker ni att hon ska sova gott ner till -18 också (om du nu testat din säck ner dit)? Eller har ni satt någon annan gräns för komforttemperatur? Där skulle jag börja, att utvärdera/besluta om vilka temperaturer ni vill att båda ska kunna sova skönt i. Om hennes säck ska motsvara din i komfort, är nog en bättre utgångspunkt är att titta på en säck som har komforttemperatur för damer motsvarande de -18 för herrar som gäller för din säck.

Om storlek på sovsäcken. Jag har haft några sovsäckar i fullängd. Det innebär onödig extra vikt att släpa på, men jag har aldrig upplevt att de där extra deci i fotänden skulle göra säcken märkbart kallare (är ju dessutom sprättlätt att vika inunder alt. snöpa åt änden med något lämpligt man redan har i sin packning och på så sätt minimera luftutbytet till den delen om man skulle vilja). Då tycker jag det är betydligt viktigare att säcken inte är för bred/vid runt kroppen. Så av annat än viktskäl skulle jag inte vara rädd för en "för lång" säck, däremot vara noga med att hitta en hyfsat snäv. Igen är detta bara min erfarenhet, men med den i ryggen tar jag det numera med en nypa salt när normallånga män talar om hur kallt det blir med en för lång säck... :)

Hoppas det kunde ge något. Jag förstår att det blir svårt med syntet i de temperaturområdena..

Kollade med Isbjørn och de sa att de inte använder prispålägg om man vill krympa en standard sovsäck. :)
Men det fortfarande pålägg i och med import till EU, är det 12% för sovsäckar?

De drar av den norska momsen och 25% läggs sedan på av svenska Tullverket/Posten. Kan sedan ev. vara någon/några procent i tull.

Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
peter1959 Ny vintersäck ? Bo och sova 9
Spinspider 2 sommarsäckar = 1 vintersäck? Bo och sova 11
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
Staffan Andersson Vintersäck för kvinna Bo och sova 15
Larrys Vintersäck? Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg