Bra synpunkt!
Jag skaffade en våtdräktshuva (som täcker halsen), mest för att inte frysa om huvudet under själva färden. Jag får ta av mig glasögonen och sticka in huvudet för att få på mig den. Sen sticka in glasögonskalmarna. Den är inte avsedd för dykning utan paddling och har en liten skärm också.
Den skyddar förmodligen väldigt bra om man får huvudet under vattnet. Jag minns, från då jag höll på med dykning, att huvan gjorde stor skillnad.
Men jag tycker inte den är så bekväm (ska sitta rätt tajt) och man hör sämre. Så jag köpte en Hiko Lars Cap som mer är som badmössa med fleecefoder. Där kan man enkelt vika upp det som täcker öronen (så man hör motorbåtar).
Menar du att feecefodret kyler ned skallen? Eller var din mössa bara fleece?
Jag fattar att våtdräktsluvan är bättre när man hamnar med huvudet i vattnet.
Men en huvudbonad ska ju först och främst fungera bra för färdförhållanden.
Så det ska mycket till innan jag sätter på mig våtdräktshuvan.
smärtan i pannan när man blir nedkyld där av t ex iskallt vatten är en faktor som har betydelse. (Uppstår normalt inte i icke vattenaktiviteter i lufttemperatur om -20 eller -30 om man har bra klädsel.) Kände av detta t ex när jag använde en hjälmmössa i fleece inne i forshjälmen. Vanlig badmössa i gummi mycket bättre. Svårt få plats med tjockare våtdräktshuva inne i forshjälm för mig.
Alltså kan torrdräkt som täcker stor del av pannan eller motsvarande våtdräktshuva betyda mycket. Kanske t o m vettigare att satsa på den detaljen än en torrdräkt som tätar i halsen vid avancerad vinterpaddling?
Dessutom så är en stor del av avkylningen i de här sammanhangen en följd av att skalpens blodcirkulation inte stängs av såsom blodcirkulationen i övrig hud.
Thure
Jag skaffade en våtdräktshuva (som täcker halsen), mest för att inte frysa om huvudet under själva färden. Jag får ta av mig glasögonen och sticka in huvudet för att få på mig den. Sen sticka in glasögonskalmarna. Den är inte avsedd för dykning utan paddling och har en liten skärm också.
Den skyddar förmodligen väldigt bra om man får huvudet under vattnet. Jag minns, från då jag höll på med dykning, att huvan gjorde stor skillnad.
Men jag tycker inte den är så bekväm (ska sitta rätt tajt) och man hör sämre. Så jag köpte en Hiko Lars Cap som mer är som badmössa med fleecefoder. Där kan man enkelt vika upp det som täcker öronen (så man hör motorbåtar).
Menar du att feecefodret kyler ned skallen? Eller var din mössa bara fleece?
Jag fattar att våtdräktsluvan är bättre när man hamnar med huvudet i vattnet.
Men en huvudbonad ska ju först och främst fungera bra för färdförhållanden.
Så det ska mycket till innan jag sätter på mig våtdräktshuvan.