Vinterpaddling

Alternativ...

Det finns faktiskt alternativ till torrdräkt. Vinterpaddlat och badat en hel del i olika varianter av neopren. Det viktiga är att man provbadar under kontrollerade former så man har koll om det funkar.

Bäst komfort hittils? -Ursuit MPS torrdräkt.

...annars håller jag helt med Thure.

Jag kör med långa byxor, vantar, huva och sockor i neopren och en semi-dry jacka. En flytväst ovanpå bör köpa mig tid nog att hinna in till stranden.

Vantarna ser jag som en viktig sak så att fingrarna fungerar om jag hamnar i vattnet. Har vinterdykt i ungdomen och försökte en gång ta av vanten för att göra ett pillerjobb. Behöver jag säga att det inte fungerade?

/.../ Vad jag försöker argumentera emot är det här svart eller vitt-tänkandet som dyker upp i kajak- och andra sammanhang 'det är livsfarligt om du inte har det eller det eller gör på det eller det sättet'. /.../

-Jag håller med. Tycker det är en trend inom friluftsliv att framställa det som "advancerat" med krav på utbildning och dyra prylar samt att framställa det som en äventyrssport, en bedrift. Jag gillar inte alls den utvecklingen.

(Att folk skaffar bra prylar är inget problem, det är när de blir till ett krav som det kan bli fel tycker jag. Och i det här fallet som tråden handlar om ska man lära känna sina begränsningar och hålla sig inom dem.)

Empiriskt urval!

Tycker att du ska testa att hoppa i drickat med kläderna du tänkt att paddla i. Självklart under säkra förhållanden, man vill ju att det ska bli fler turer. Då vet du med säkerhet om det funkar eller ej. För det är inte någon leka att hamna i tvågradigt vatten.

Jag köpte en torrdräkt, testade direkt och märkte att vanliga handskar inte funkar för mig i 2-3 gradigt vatten. Men torrdräkten funkade om man har lagom lager plagg under dräkten. Enda som behövdes var en tur till dykaffären för att shoppa våthandskar.

Det är min erfarenhet iallafall, andra har andra erfarenheter. Bara man vet vad man kan råka ut för, har testat förhållandena och kan säga att detta funkar.

Ska ut på havet imorgon på ett LD-pass (ca 3tim) Sitter då i min trygga vinterkajak(svenskbyggd) å har samma kläder på mig som när jag springer! Men då kajaken är mkt stadig kan jag helt enkelt inte kantra om inte nu nån motorbåt eller nån val kör rätt in i mig(Vilket knappast lär hända) Om nu detta trots allt skulle inträffa så är vattentempen just nu 10gr hos mig å då jag paddlar året om så brukar jag när det är "gött" väder bada ner till 4,5gr(där går nån gräns för mig) utan nån större panik!
Men till vintern i 0gr. vatten då kör jag med torris även om det är svettigt värre!
Den bästa tiden för oss paddlare är faktiskt nu så ut å njut ;)

/Janne

Nej det har du rätt i. Möjligen att de som har en mycket säker roll kan ta med den i beräkningen när de bedömer vad som lämpliga kläder för dagen.

Detta med säker roll fins inte. Vi har en kille hos oss som har en "säker" roll. Han kan rolla när han just paddlat i full fart framåt, han kan rolla utan problem 7 gånger i följd i stillasittande, han kan rolla snabbt, långsamt, ... Han leker med sidledsförflyttningar och höga stöd där han är extremt långt ner och ut med paddeln och kommer upp igen eller flyttar hela kajaken i jättesteg.

Han rollar i princip varje gång vi är ute och paddlar, han missar aldrig.

För en och en halv månad sedan när vi paddlade gjorde han en fullfartsroll, som tvärstoppade. Han är van, så han samlade upp sig och rollade tillbaka upp genom att göra en andra roll, lite lugnare.

Han blev ine klok på varför rollen bommat, något hade tagit emot, och vi gissar han hade fått in paddeln i en samling sjögräs (det hade blåst mycket så det fanns klumpar av sådant).

Det är enda gången jag vet hans roll fått ett avbräck, och han behövde inte kliva ur. Men inte desto minde, hade det varit två grader i vattnet hade han varit rejält kyld. Han brukar säga att det känns som spännband runt huvudet att rolla när det är så kallt (då är hans roll en flytande rörelse, ingen paus för uppsätting och liknande).

--- Mats ---

Jag tar tillbaks. Jag kan inte rolla själv så jag ska inte yttra mig alls om sådant.

Däremot brukar jag rent allmänt tala om "säkra" omkörningar med bil fastän jag vet att det inte finns några säkra omkörningar. Det brukar inte bli någon debatt om det.:)

Ursäkta, min mening var inte att säga du hade fel, utan att fokusera på risken och motmedlet. Det jag tänkte var att även om man har en roll som "aldrig" fallerar, så kan den fallera. Och därmed behöver man ha klätt sig så väl att om det värsta händer, kommer man till stranden och till värme eller torrt ombyte vilket som nu räcker.

För att jämföra med bilen, om ditt argument hade varit att du brukar knäppa av säkerhetsbältet före alla säkra omkörningar, eftersom det ändå inte behövs under dem, så hade det nog kunnat leda till en debatt det med...:)

--- Mats ---

Ursäkta, min mening var inte att säga du hade fel, utan att fokusera på risken och motmedlet. Det jag tänkte var att även om man har en roll som "aldrig" fallerar, så kan den fallera. Och därmed behöver man ha klätt sig så väl att om det värsta händer, kommer man till stranden och till värme eller torrt ombyte vilket som nu räcker.

För att jämföra med bilen, om ditt argument hade varit att du brukar knäppa av säkerhetsbältet före alla säkra omkörningar, eftersom det ändå inte behövs under dem, så hade det nog kunnat leda till en debatt det med...:)

--- Mats ---

Vad jag menade var att de som har en mycket säker roll (så säker den nu kan bli), KAN ta den med i beräkningarna när de BEDÖMMER vad som är lämplig klädsel för dagen. Och det GÖR de också. Stuvarn tar ju tom hänsyn till sina badvanor. Det är väl OK.

Det enda jag vill ha sagt är, att ett så användbart plagg som en torrdräkt är (faktiskt inte orimligt dyrt), borde för dom flesta vara ett valbart alternativ. Dvs man har en torrdräkt som man KAN välja. OM man anser att förhållandena kräver det.

Torrdräkt är aldrig fel, inte ens om man ska gå på fest för handen på hjärtat, visst har vi väl alla sett på när nån rollat och havererat under bordet, försatt ur stridbart skick för åtminstonde 2 dar framåt? :)

Den intensiva

smärtan i pannan när man blir nedkyld där av t ex iskallt vatten är en faktor som har betydelse. (Uppstår normalt inte i icke vattenaktiviteter i lufttemperatur om -20 eller -30 om man har bra klädsel.) Kände av detta t ex när jag använde en hjälmmössa i fleece inne i forshjälmen. Vanlig badmössa i gummi mycket bättre. Svårt få plats med tjockare våtdräktshuva inne i forshjälm för mig.

Alltså kan torrdräkt som täcker stor del av pannan eller motsvarande våtdräktshuva betyda mycket. Kanske t o m vettigare att satsa på den detaljen än en torrdräkt som tätar i halsen vid avancerad vinterpaddling?

Dessutom så är en stor del av avkylningen i de här sammanhangen en följd av att skalpens blodcirkulation inte stängs av såsom blodcirkulationen i övrig hud.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg