vinterkök

Visst låter det intressant

Produkten verkar vara helt ny så det är väl ingen som vet vad den går för. Vi får vänta och se vad testerna säger eller köpa och testa själva!

/A
 
instabilt?

Det verkar lite högt bara. Hoppas att det inte blir ostadigt. Kul med nya produkter som skiljer sig från mängden!
 
Re: Re: kolla in detta!

FJS90-91; sa:
Xander; sa:
Här har vi något som kommer att få de mer "konservativa" medlemarna att se rött!

http://www.jetboil.com/

/A

med 340gram för hela köket så verkar det hur tufft som helst!

Läs och inspireras sen av alla läskande maträtter saxade ifrån deras receptbok!:

""HOT DRINKS
30 Second Hot Chocolate
Tea
Cowboy Coffee
BREAKFAST
Home Made Instant Oatmeal
Boiled Eggs
LUNCH
Ramen Noodles
Jet Soup
Egg Drop Ramen
DINNER
Jet Beans and Franks
Oink Oink Couscous
Rice and Chicken
Puttanesca""

Ett kök som klarar av att värma vatten och snabbnudlar låter som en riktigt "tuff" nyhet! ;)
 

avslutad210712

Gäst
Trangia eller inte

När jag började vara i fjällen (men även hemmavid i skogen) köpte jag ett Trangia. Har senare kompletterat med en gasolbrännare. Tältar inte vintertid och eftersom det fungerar perfekt för mig ser jag ingen som helst anledning att köpa en massa andra kök bara för att det är skoj att prova.

Så att många tycker att Trangia är bra är kanske för att det uppfyller just deras behov och varför skall man då köpa något annat.

Har dock lånat några lättvikskök av en kompis och ärligt talat tycker jag att dom flesta är både instabila och slösar med gasol när det inte finns något vindskydd utan stor del av värmen "blåser" bort.
 
Re: kolla in detta!

Xander; sa:
Här har vi något som kommer att få de mer "konservativa" medlemarna att se rött!

http://www.jetboil.com/

/A

Verkar intressant för lättviktsjägare men ersätter knappast ett vinterkök. Bl a för att 1 L kastrull är i minsta laget när man smälter snö och för att systemet verkar för högt för att det skall vara någorlunda vältsäkert.

Jag är lyckligt ovetande om kompatibiliteten för olika gastuber och brännare. Kan detta system användas med svenska och europeiska gastuber?

Thure
 
Nackdelar med KAP

Det finns en stor nackdel med KAP, det är svårt att få tag på reservdelar om du är ute i "vida världen".
I stort sett enda sättet att få tag på reservdelar är att kontakta Gunnar Finn, vilket kan vara en omständig procedur även om du är i Sverige.

Förutom detta är nog KAP ett riktigt kap..!!!
 
tungt?

"Jag personligen tycker att det e en riktig skitbrännare som krånglar och är svår med förvärmning o.s.v. Desutom så väger ett Trangiakök som en conteiner.. "
----------------------------------------------------
Kontainer??

För att innehålla vindskydd stekpanna, stöd för brännaren och två kastruller är väl ett trangiakök i aluminium ganska lätt..
 
Brännaren standard på KAP

Själva brännaren och ventil rensnål etc är standardpryl se mitt tidigare inlägg. Problemet vad beträffar reservdelar är möjligen det som Gunnar Finn byggt själv dvs kopplingar på bränsleledningar och pumpen men det är mycket lite av hans grejor som går sönder. Trycktanken dvs Siggflaskan lär dock vara en svag punkt se tidigare trådar.

Jag har en mycket tidig variant av KAP från ca 1986 och har bara behövt byta en packning på pumpen vid en övertrycksventil. På senare modeller dvs från början av 90-talet är den packningen borta då funktionen är ersatt av en ställskruv.

Thure
 
Det var svårt att få tag i KAP-köket för några månader sedan jag vet inte hur det är nu. Ring till Gunnar Finn och fråga.

Separat brännare har bl a Hjertmans.

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=539

Thure

Vet du om den separata brännaren fortfarande går att få tag i Thure? Jag gillar mitt gamla KAP men det krånglar för mycket nu (brännaren och dess ingående delar). Om jag kunde byta ut den, men behålla resten (flaska, slang, reglerhantaget, samt rödspritsflaskan) så vore jag nog glad.

Annars får det bli ett av dagens moderna multifuel-kök, men finns det något som passar i Trangia och är lika tyst som KAP?
 
Mässingmunstyckena slits och förändrar form med bruk. Så att byta munstycken, tvätta slangar, rör och filter med ultraljud någon gång skadar sällan. Det flesta fel beror på skit! Efter alla handhavandefel.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg