vinterkök

Det är intressant att läsa alla inlägg på sidan jag har under min frilufts karriär varit bekant med traditionella trianga köket och tycker otvivelaktigt att detta är det främsta köket "watt så äver". Jag har använt mig av gas och vanliga sprit brännaren både på cykel turer och under fjäll strapatser och finner väll det som hur bra som hälst jag tycker att det är den ultimata vindskydds princip. Problemet som jag har kommit i kontakt med är dess värre den dåliga effekt dessa två brännare han under årets kallare månader och det är troligt vis inget nytt det brännare som ni rekommenderar har det mindre driftighet på vintern? De köken som har kommit till tals i debatten fins det några garantier att det skulle passa i ett trianga vindskydd eller krävs det någon finess eller handgripligt tipps på hur det skulle passa.
mnv pergar
 
KAP, Nova, XGK mfl

OK - att tio exemplar av Nova strular mindre än både mitt KAP och två XGK under en expedition med dålig bensin är inget säkert tecken på någonting. Det verkar finnas så många olika erfarenheter av alla olika kök så jag börjar undra om det inte handlar om produktionsvariationer, tillfälligheter, "tur", handlag etc. På ovan nämnda expedition (då vi alltså hade usla erf av XGK och KAP och "bara" dåliga erf av Nova), fanns också Janne Corax, och han kom inte alls överens med sitt Nova. Hans verkade fungera allra sämst, trots att han tillämpade all sin erfarenhet och tålamod. "Personkemin" kök-användare måste funka.

Sedan kan man ju alltid (återigen) köra gas... Enda haken med det är väl att man måste ta med sig tuber eller se till att tuber finns där man har tänkt använda köket - försöker man checka in tuber blir man väl cavity-searchad eller skickad till Guantanamo eller nåt.

/ Gaban
 
Re: KAP, Nova, XGK mfl

Gaban; sa:
OK - att tio exemplar av Nova strular mindre än både mitt KAP och två XGK under en expedition med dålig bensin är inget säkert tecken på någonting.
/ Gaban

Vi kan säga så här, om inget ändras drastiskt så kommer troligtvis mitt nästa kök att bli ett Nova då mitt XGK sjunger på sista versen.. Jag har hört/läst mycket gott om det köket och man kan inte köpa samma 2 ggr i sträck.. Eller hur? (efter 13 år så e det dax att prova nått nytt)
 
Angående vinterkök

När man läser denna sida inser man att en stor del av era erfarenheter i stort sammanfaller med mina. Man har minst problem med spritkök. Förutom vad som här skrivits och mina egna erfarenheter så har jag vänner som använt alla möjliga kombinationer av kök. Allt pekar åt samma håll. Störst funktionssäkerhet har man på spritkök typ Trangia. Ok, det finns argument mot också spritkök, men i stort sett inga mot dess funktionssäkerhet. Är inte det det viktigaste?
Angående kalla turer så har jag använt mitt spritkök i temperaturer ner till –42 C. Fickplunta med ca 2 dl sprit i samt brännaren i fickan är lösningen vid dessa temperaturer. Temperaturer lägre än detta avstår jag från att kommentera. Där finns säkert andra som testat och kan berätta.
Men funktionssäkerheten är viktigast för mig. Vikt, snabbhet och nymodighet är av underordnad betydelse. Inget Trangiakök väger så mycket så ingen av oss klarar av att bära med det. Att Trangias spritkök dessutom är ett billigt kök gör inte saken sämre. Sprit till dessa kök är lätt att få tag i i många länder, t ex på hela den amerikanska kontinenten. Däremot är sprit svårt att få tag på i många muslimska länder. Men där finns fotogen.
För tydlighetens skull ska detta ses som ett inlägg och inte kritik mot vad som tidigare skrivits här.

Med vänlig hälsning
Rolf
 
Kök är individer

Jag är oerhört nöjd med mitt KAP och föredrar det stabila och funktionella Trangiakonceptet. Glidande kastruller och kök som lutar och tippar föll mig inte i smaken utan köper att mitt kök är lite tyngre.

Min erfarenhet av olika trycksatta kök är att funktionen är starkt beroende av handhavande och det individuella köket. Man ska kunna demontera sitt kök och montera ihop det igen och fortfarande ha ett fungerande kök. Jag har stött på kök som jag inte fått ordning på trots att jag lyckats bra med andra exemplar. Det gäller tex ett Optimus Hiker. Men jag tycker inte jag utifrån det exemplaret ska såga alla kök av den modellen.

/Tommy
 
Re: Angående vinterkök

gerhard53; sa:
När man läser denna sida inser man att en stor del av era erfarenheter i stort sammanfaller med mina. Man har minst problem med spritkök. Förutom vad som här skrivits och mina egna erfarenheter så har jag vänner som använt alla möjliga kombinationer av kök. Allt pekar åt samma håll. Störst funktionssäkerhet har man på spritkök typ Trangia. Ok, det finns argument mot också spritkök, men i stort sett inga mot dess funktionssäkerhet. Är inte det det viktigaste?
.....
Men funktionssäkerheten är viktigast för mig. Vikt, snabbhet och nymodighet är av underordnad betydelse. Inget Trangiakök väger så mycket så ingen av oss klarar av att bära med det. Att Trangias spritkök dessutom är ett billigt kök gör inte saken sämre. Sprit till dessa kök är lätt att få tag i i många länder, t ex på hela den amerikanska kontinenten. Däremot är sprit svårt att få tag på i många muslimska länder. Men där finns fotogen.
För tydlighetens skull ska detta ses som ett inlägg och inte kritik mot vad som tidigare skrivits här.

Med vänlig hälsning
Rolf
Ved har väl störst funktionssäkerhet...

Det ständigt återkommande problemet med sprit är dess usla effekt, särskilt vid kyla. Det finns bensinkök utan andra rörliga delar än pump och påvrid, exempelvis Primus MFS. Det har jag kört på under de senaste fem åren och upplever som pålitligheten själv, vad gäller funktion. Dess nackdel är ljudvolymen, men man behöver inte dra på så mycket. Nymodigt är det inte heller. Det var länge sedan tanken kom om att flytande bränsle satt under tryck och omvandlat till gasform m.h.a. förvärmning skulle öka effektiviteten. Finns sådana kök för sprit också men varför dutta med dem när t.ex heptan är så mycket mer effektivt.

Mvh Raskesven
 
KAP-killer!

Jag har ganska nyligen konverterat mitt Nova till "trangiabrännare" och jag är otroligt positivt överraskad vilken synergieffekt som fås av detta "koncept".

Den stora fördelen med Nova är att det är ett "äkta" allbränslekök och till skillnad från KAP så fungerar bensin alldeles utmärkt som bränsle.

Andra fördelar är att brännaren är något lättare samt tillgängligheten på brännare och reservelar är stor, vilket inte alltid är fallet med KAP.

Optimus trangiaadapter är lite "yxig", men Trangias egen är betydligt mer stabil. (En sådan är beställd och skall utprovas pronto!)
432433-1.Jpg


KAP har just nu endast en liten fördel och det är att slangen är något längre, iom att den är direkt avpassad till att sitta i ett Trangia. Dock inget avgörande problem.

10 pers kommer att testa "modifieringen" i Taigas vinterklimatanläggning (-30 C och full storm) under helgen och jag återkommer efter detta med det förmodat goda testresultatet på "KAP-killer".

/Ulf
 
kök och andra kök

Jodå, jag vet att andra bränslen är snabbare (då det fungerar) men sprit är funktionsdugligt och nära nog helt tyst och det är billigt. Det fungerar som sagt vid låga temperaturer.
Med nymodigheter menade jag inte principen för bensin eller andra kök.
Men kök-valet är var och ens val. Bråttom har jag aldrig hur som helst vid matlagning.

Ved är inte speciellt funktionssäkert. Dessutom är det inte alltid lätt att finna överallt. Om något är tungt så det väl ved framförallt om det ska bäras med. :)

MVH
Rolf
 
Re: Re: kök och andra kök

Raskesven; sa:
En eldstad är väl ändå en ännu mer basic anordning än vad en Trangiabrännare är? Nu snackade vi alltså endast funktion.

Alltså, nu jämför ni väl äpplen och päron här? Man kan väl inte jämföra ett bränsle med en brännare?

Eldstaden må vara mer besic än trangia-brännaren, men ved är inte ett särskilt tillförlitligt bränsle. Veden är svårt att bära med sig tillräckligt av för en veckas vintertur, den är inget man tänder med en enstaka tändsticka varje gång. Ska veden vara lika tålig mot elementen som en spritflaska måste den dessutom förvaras i plastsäck.

En eldstad tar dock längre tid att göra iordning. Har man brännare och 2 dl sprit innaför jackan har man ett brinnande Trangia på en minut. Inte ens om man bara slänger veden rakt ner på marken klarar man nog det med ved:)
 
Re: Re: Re: kök och andra kök

nermander; sa:
Raskesven; sa:
En eldstad är väl ändå en ännu mer basic anordning än vad en Trangiabrännare är? Nu snackade vi alltså endast funktion.

Alltså, nu jämför ni väl äpplen och päron här? Man kan väl inte jämföra ett bränsle med en brännare?

Eldstaden må vara mer besic än trangia-brännaren, men ved är inte ett särskilt tillförlitligt bränsle. Veden är svårt att bära med sig tillräckligt av för en veckas vintertur, den är inget man tänder med en enstaka tändsticka varje gång. Ska veden vara lika tålig mot elementen som en spritflaska måste den dessutom förvaras i plastsäck.

En eldstad tar dock längre tid att göra iordning. Har man brännare och 2 dl sprit innaför jackan har man ett brinnande Trangia på en minut. Inte ens om man bara slänger veden rakt ner på marken klarar man nog det med ved:)
Eldstaden fyller brännarens funktion, veden är bränslet.

Jo, men nu svarade jag på den del av ett inlägg som poängterade, isolerade, endast funktionssäkerhet. Vikt, snabbhet etc. var bortprioriterat. Ved bär man för den delen inte med sig på en vintertur; den står upp i form av mer eller mindre avbarkade grå furor som dött på rot (då syftar jag på mindre furor än de presumtiva boplatserna) och de har jag aldrig sett insvepta i plastsäckar;-) Tror nog de är mer tåliga mot elementen än vad en spritflaska är.

En Trangiabrännare är idiotsäker men kan tappas bort, spriten kan drällas ut, flaskan kan has sönder osv. Ved finns alltid, om turen planeras med tanke på bränslet. Det var vad jag menade med funktionssäkerhet när det gäller ved, som inte bara har att göra med att någon packning i en pump eller dylikt kan fallera.

Raskesven
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg