Vinterkängor?

Hej! Har ett par Meindl Performance. Med ett par yllesockar känns de för kalla när det är minusgrader. Har inga andra kängor. Har efter att ha läst inlägg här på forumet blivit "övertygad" om att mitt nästa val av kängtyp blir av typen skalkänga, förmodligen Lundhags. Nåväl, har fattat som att vissa modeller är allround (vinter/sommar). Medan andra är rena vinterkängor. Så till frågorna... vad motiverar egentligen ett köp av särskilda vinterkängor? Är det enbart kalla tår och temperatur det handlar om? Är det "standard" att ha minst två par kängor, sommar- och vinterkängor, om man är ute både vinter och sommar. Är skalkängor lättare att använda som tvåsäsongs-? Eller måste man även om man har skalkängor ha två olika par, ett för sommaren, ett för vintern? Hur gör ni, experterna?
 
Inte standard, men nästan...

Hej.

Min gissning är att de flesta som är friluftsaktiva under hela året har (minst)två par skor/kängor/pjäxor. Förutom att man gärna vill ha en vinterkänga/pjäxa varmare och rymligare än motsvarande sommarkänga är det också en fördel om de passar i något bindningssystem. Visst kan man trycka in även en sommarkänga i vissa bindningar, men det är sällan som det blir speciellt bra kontroll på skidorna på det sättet.

/ Stefan
 
fnöskticko; sa:
1. vad motiverar egentligen ett köp av särskilda vinterkängor?

2. Är det enbart kalla tår och temperatur det handlar om?

3. Är det "standard" att ha minst två par kängor, sommar- och vinterkängor, om man är ute både vinter och sommar.

4. Är skalkängor lättare att använda som tvåsäsongs-? Eller måste man även om man har skalkängor ha två olika par, ett för sommaren, ett för vintern?
Är ingen expert men svarar ändå.

1. De är oftast byggda på ett annat sätt. Materialet är utvalt med tanke på kyla och risk för stelhet. Ofta skidanpassade. De är fodrade och utrustade med någon typ av fuktspärr.

2. Nej. Lika viktig är att kängan andas, har bra grepp, är lätt att snöra och den får gärna vara "snösäker". Den skall helst inte vara stel som jag skrev tidigare.

3. Jag skulle vilja säga så gott som.

4. Rent teoretiskt skulle du kunna klara dig med ett par. Problemet att om man vill ha lite tjockare sockor på vintern så måste det finnas plats. Den här platsen blir till nackdel på sommaren när de tjocka sockorna åker av. Kängan blir minst ett nummer för stor. Man kan visserligen köra med samma strumpuppsättning som på vintern, men det kan bli lite i svettigaste laget ;)

~Paul~
 
Stålgelänk...

Jag upplever mina Lundhags Alaska som välldigt kalla då temperaturen kryper under -15. Kylan jag upplever kommer uteslutande underifrån och beror nog främst på att sulan är ganska tunn och att stålgelänken kyler på rätt bra.

Sulan på mina Jörn Antifrys är ganska lika till sin uppbyggnad så när som på några extra mm cellgummi. Dessa mm ger dock avsevärt bättre egenskaper vad gäller markkyla. Runt -30 är inga problem.

Vad jag sett är Lunhags vinterkängor oxå försedda med 3-4 mm extra sula.
 
Det viktigaste för en "äkta" vinterkänga är väl att den är välisolerad underifrån?
Eller att den är så rymlig att man själv kan tilläggsisolera med extra iläggssula.

Man kan jämföra med sovsäckar: om du inte har ett rejält liggunderlag hjälper det inte med en värstingsovsäck.
 
Om du vill ha en känga som i sig är varmare än dina nuvarande sà är det vál snarare ett par varmfodrade kängor, och inte ett par skalidem du ska köpa?
 
Det varmaste skodonet på vintern är en lite för stor känga med rejäl yttersula. I den lägger jag en värmesula, en sådan som har en silversida. Ibland lägger jag den silvriga sidan uppåt. Sen har jag klassiska ylleraggisar i kängorna. Funkar jättebra!

Med andra ord; Jag har mina Lundhags på vintern när det är kallt. Funkar hur bra som helst.

Till och från skidbacken använder jag annars snowjoggers från 80-talet. De är väldigt varma också. Fast sådana är inte nåt vidare att gå omkring med länge, jag vill ha snörning så att skon sitter fast ordentligt på foten.
 
^_^; sa:
I den lägger jag en värmesula, en sådan som har en silversida.

är inte dylika värmereflekterande mtrl mest en myt?

annars är det helt riktigt att köra med större känga, luft isolerar bäst. Det är ett misstag att ha för mycket på fötterna innan man kör de i kängan.
 
sul byte

Lite OT, någon som vet vart man kan lämna in ett par Meindl Performance för sulbyte, gärna i Sthlmstrakten?

Märkte att gummit måste torkat, de var hårda som hockeypuckar och glashala i snön.
 
fnöskticko; sa:
Hej! Har ett par Meindl Performance. Med ett par yllesockar känns de för kalla när det är minusgrader. Har inga andra kängor. Har efter att ha läst inlägg här på forumet blivit "övertygad" om att mitt nästa val av kängtyp blir av typen skalkänga, förmodligen Lundhags. Nåväl, har fattat som att vissa modeller är allround (vinter/sommar). Medan andra är rena vinterkängor. Så till frågorna... vad motiverar egentligen ett köp av särskilda vinterkängor? Är det enbart kalla tår och temperatur det handlar om? Är det "standard" att ha minst två par kängor, sommar- och vinterkängor, om man är ute både vinter och sommar. Är skalkängor lättare att använda som tvåsäsongs-? Eller måste man även om man har skalkängor ha två olika par, ett för sommaren, ett för vintern? Hur gör ni, experterna?

Är man ute ofta och det är kallt och snö där man bor har nog de flesta ett par vinteranpassade skodon. Framförallt har jag det för att inte frysa och dessutom passar det skidbindningarna (inte för att det är så mycket snö här nere i södern men ändå).

Jag har ett par gamla Lundhags Husky som funkar bra. Dom är dock för varma på sommaren. Det finns även mycket bra vinterstövlar typ Nokia. I vilket fall som helst rekommenderar jag att köpa en känga/stövel med uttagbar filtsocka. De går lättare att torka då.

/mattias
 
jcmlse; sa:
^_^; sa:
I den lägger jag en värmesula, en sådan som har en silversida.

är inte dylika värmereflekterande mtrl mest en myt?

annars är det helt riktigt att köra med större känga, luft isolerar bäst. Det är ett misstag att ha för mycket på fötterna innan man kör de i kängan.

Det får du fråga en forskare om. Jag tycker iaf att det är väldigt varmt med silversulan uppåt.

Jag har rätt svettiga fötter, så det bästa för mig är att ha en känga utan foder. Strumpor kan tvättas. Det är svårare att tvätta hela skorna.