Vinterjacka?

Fjällrävenjackan

Eftersom du ska vara i skoglandet och har då möjlighet att torka jackan vid eld om den skulle bli blöt tycker jag du ska välja fjällrävenjackan eftersom min erfarenhet är att den blir behagligare än en membranjacka. Personligen tvättar jag ur all impregnering på mina "kallvinterplagg" för att de ska släppa ut mera fukt.

God tur!

Senast ändrad:
Och den KM-jacka du har är ingen vidare vinterjacka, skitbra på vår/höst men den är för kroppsnära för att tillåta rejäla värmelager.
En bylsig jacka ska du ha. ock gärna en som du kan ha i närheten av eld utan att behöva vara orolig.

I dagsläget skulle jag rekommendera dig en sådan här:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16692&aktbild=2

Låt dig inte luras av priset, denna är av god kvalitet och skulle vara prisvärd även för en tusenlapp!
Min flickvän har en sådan här och använder den som vardagsjacka, och efter man har vaxat på den lite extra så tar den en hel del regn innan det går igenom till nästa lager.
Den går ner ordentligt så det är inga mindrkorta eller höftlånga grejer här inte utan en riktig jacka.
Fickorna förtjänar en STOR eloge, både höftfickorna och bröstfickorna har ganska rejäla bejgar som går utåt, dvs du kan pual ner nästa vad du vill och jackans passform påverkas inte just någe. De två nedre fickorna har dessutom ett fint snölås som också minimerar risken att man ska tappa grejer ur dem.
Mitt enda förbehåll är att jag gärna skulle haft dragkedjefickorna som napoleonfickor hellre men detta fungerar hel ok det med.

Så länge du inte ska ut på fjället (då jag skulle kräva en riktig vindstrut) så är denna nått av det bästa du kan ha, visst det kan finnas andra med ett liknande snitt och kanske lite bättre kvalitet om du är beredd att gå över 2000kr i pris men inte mycket bättre.

Vill man ha denna mer som en renodlad friluftsjacka skulle jag nog skära ur fodret ur den (vanligt syntettyg ingen isolering) då man för ett mer renodlat skalplagg på så sätt men det är verkligen detaljer i sammanhanget.

Jag kan rekommender denna som mellanlager, ett plagg som binder mycket luft och har visat sig ganska slitstark.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16002&plats_id=1483

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg