Eller använda sig av tysk diesel här i svedala när det är riktigt svinkallt - det finns mången dieselbilar som stannat kort efter avfarten från färjan och betala stora pengar till verkstaden för att byta filtren - när det egentligen hade räckt att tappa ur den tyska dieseln ur tanken och ersätta med svensk vinterdiesel - värma a upp filter och motor med tillhörande rör till minst 40 - 50 grader C och sedan köra motorn så pass mycket att all tysk soppa är bortsköljd ur filtren och ersatt med svensk vinterdiesel.
Att detta sker beror på att de tyngre paraffinerna i bränslet har bara en begränsad löslighet i dieseln och lösligheten är temperaturberoende.
När det är riktigt kallt så är lösligheten för paraffinerna mindre än vad som bränslet för tillfället innehåller och mellanskillnaden fälls alltså ut som små paraffindroppar (vätskan blir dimmig)
När det väl har blivit droppar av ren paraffin så är dessa i fast form och även när det blir varmare igen så vill det inte blanda ut sig med bränslet trots att lösligheten har ökat igen av den högre temperaturen - just för att dropparna är i fast form, utan bränslet måste värmas så pass mycket att paraffinet smälter till vätska innan det kan blandas ut i bränslet igen.
Att detta sker beror på att de tyngre paraffinerna i bränslet har bara en begränsad löslighet i dieseln och lösligheten är temperaturberoende.
När det är riktigt kallt så är lösligheten för paraffinerna mindre än vad som bränslet för tillfället innehåller och mellanskillnaden fälls alltså ut som små paraffindroppar (vätskan blir dimmig)
När det väl har blivit droppar av ren paraffin så är dessa i fast form och även när det blir varmare igen så vill det inte blanda ut sig med bränslet trots att lösligheten har ökat igen av den högre temperaturen - just för att dropparna är i fast form, utan bränslet måste värmas så pass mycket att paraffinet smälter till vätska innan det kan blandas ut i bränslet igen.