Vintergas

Kör du ren propan är det inga problem i - 20.


Vad menar du förresten?
Ett bensinkök går ju ganska länge mellan pumpningarna.

Det finns många exempel på vad som kan gå fel och som gick fel vid den senaste turen, (Primus):

Under en långkörning får köket för sig att det är skitigt och måste rengöras. (Vid den senaste rengöringen gick såklart rensnålen sönder)

Du lyfter på kastrullen för att fylla på en termos och köket släcks ned även om det inte blåser speciellt mycket och du har vindskyddet på. Detta hände i princip varje gång på senaste turen.

Något annat odefinierat som gör att du måste gå igenom hela köket för att se vad som är fel. Inte kul att göra felsökning på metalldelar med bara fingrar i dessa temperaturer.

Alla dessa fel kräver att köket kyls ned innan man sätter igång det igen.

Eller det som hände mig för några år sedan vid runt 30 minus, MSR Whisperlite Int). Bensinpumpens gummifläns frös fast i sitt minsta läge och friktionen uteblev vid pumpningarna. Detta visste jag så klart inte om vid det tillfället.

Det känns som att bensinköken är som temperamentsfulla Ferraris med stora kapaciteter men som smådyker vid de temperaturer de är ämnade för pga av för många svaga länkar.
 
Dock en regel - skall tuben orka med hela vägen till slut så skall den alltid användas upp och ned förutom den korta förvärmningen i början (för att inte få eldbollar när brännaren är fortfarande kall)

Kör man upprätt mestadelen av tiden så försvinner gaserna som ger lite högre tryck även vid låg temperatur och när burken börja tappa ork så blir det inte mycket bättre bara för att man vänder på flaskan då gaserna (propan) som ger tryck redan är borta.

Med andra ord, skall man använda där man vet att det kommer vara kallt så ha en tub enkom för detta med alltid upp och nedvänd tub vid användning och sedan en 'vanlig' tub som man eldar upprätt så mycket som möjligt när det är lite varmare.

(såg att biltema har kommit ut med en 'lång, smal tub' (17-623) - kanske som ersättare till den numera borttagna 17-602 som refererats ganska ofta här för att vara propanrik och därmed fungerat till lite lägre temperaturer än vad vanlig primus 4-season bladning riktigt mäktar med - har inte kollat denna ännu tryckmässigt då denna tub blev kvar på jobbet - återkommer ;-) - Om denna tub har samma innehåll som gamla 17-602 med 50% propan så skulle den nog fungera till ganska låga temperaturer om den användes upp och ned hela tiden och den hade duglig temperatur ned till -27 grader för 0.25 bar övertryck (inte full flås men fortfarande bra fart på en omnifuel och acceptabelt på en trangia gasol)
 
(såg att biltema har kommit ut med en 'lång, smal tub' (17-623) - kanske som ersättare till den numera borttagna 17-602 som refererats ganska ofta här för att vara propanrik och därmed fungerat till lite lägre temperaturer än vad vanlig primus 4-season bladning riktigt mäktar med - har inte kollat denna ännu tryckmässigt då denna tub blev kvar på jobbet - återkommer ;-) - Om denna tub har samma innehåll som gamla 17-602 med 50% propan så skulle den nog fungera till ganska låga temperaturer om den användes upp och ned hela tiden och den hade duglig temperatur ned till -27 grader för 0.25 bar övertryck (inte full flås men fortfarande bra fart på en omnifuel och acceptabelt på en trangia gasol)

Propan 25% och Butan 75% säger Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Propanbutan-17623/
 
Det finns många exempel på vad som kan gå fel och som gick fel vid den senaste turen, (Primus):

Under en långkörning får köket för sig att det är skitigt och måste rengöras. (Vid den senaste rengöringen gick såklart rensnålen sönder)

Du lyfter på kastrullen för att fylla på en termos och köket släcks ned även om det inte blåser speciellt mycket och du har vindskyddet på. Detta hände i princip varje gång på senaste turen.

Något annat odefinierat som gör att du måste gå igenom hela köket för att se vad som är fel. Inte kul att göra felsökning på metalldelar med bara fingrar i dessa temperaturer.

Alla dessa fel kräver att köket kyls ned innan man sätter igång det igen.

Eller det som hände mig för några år sedan vid runt 30 minus, MSR Whisperlite Int). Bensinpumpens gummifläns frös fast i sitt minsta läge och friktionen uteblev vid pumpningarna. Detta visste jag så klart inte om vid det tillfället.

Det känns som att bensinköken är som temperamentsfulla Ferraris med stora kapaciteter men som smådyker vid de temperaturer de är ämnade för pga av för många svaga länkar.

Verkar som om du haft otur med ditt kök =)

Jag har aldrig varit med om något liknande med mina bensin- och fotogenkök.
 
Vilka temperaturer använder du dina bensinkök vid? Har inte heller några problem vid varmare temperaturer. Det är vid de låga temperaturerna som jag upplever problemen.

Har aldrig kört i -30 men kring -25 har jag kört en del och kring -20 ganska mycket.
Jag har däremot inte kört längre perioder än, säg, 20-30 minuter i stöten i de temperaturerna. Inte heller har jag speciellt stor erfarenhet av att köra längre perioder (flera dagar med genomkallt kök) i dessa temperaturer.

Det jag kört allra mest i de temperaturerna är mitt Optimus Nova.
Det enda problemet jag haft är att snabbkopplingen på slangen läcker litet smått när det är så kallt. Nuförtiden läcker det litet där även på sommaren om jag är oförsiktig och bryter i slangen. Skulle behöva byta packningen där, men har inte fått tummen ur.

Optimus 111 (fotogen) har jag kört i -27 (även i -32, men då var inte köket genomkallt).

Optimus Svea har litet svårt att hålla trycket när det är så kallt. Inte så konstigt med tanke på att det går på självtryck.


Jag är ju som sagt ingen expert, men jag reagerar när du listar så många problem på samma kök.
*Sotar igen hela tiden.
*Rensnålen går av.
*Slockar vid minsta vind.
Det där låter nästan som om det är något som blockerar munstycket. Kanske är det rent utav fel på munstycket?

*Bensinpump som fryser fast.
Fått vatten i pumpen, eller använt en olja (och för mycket) som fryser.
 
Har aldrig kört i -30 men kring -25 har jag kört en del och kring -20 ganska mycket.
Jag har däremot inte kört längre perioder än, säg, 20-30 minuter i stöten i de temperaturerna. Inte heller har jag speciellt stor erfarenhet av att köra längre perioder (flera dagar med genomkallt kök) i dessa temperaturer.

Det jag kört allra mest i de temperaturerna är mitt Optimus Nova.
Det enda problemet jag haft är att snabbkopplingen på slangen läcker litet smått när det är så kallt. Nuförtiden läcker det litet där även på sommaren om jag är oförsiktig och bryter i slangen. Skulle behöva byta packningen där, men har inte fått tummen ur.

Optimus 111 (fotogen) har jag kört i -27 (även i -32, men då var inte köket genomkallt).

Optimus Svea har litet svårt att hålla trycket när det är så kallt. Inte så konstigt med tanke på att det går på självtryck.


Jag är ju som sagt ingen expert, men jag reagerar när du listar så många problem på samma kök.
*Sotar igen hela tiden.
*Rensnålen går av.
*Slockar vid minsta vind.
Det där låter nästan som om det är något som blockerar munstycket. Kanske är det rent utav fel på munstycket?

*Bensinpump som fryser fast.
Fått vatten i pumpen, eller använt en olja (och för mycket) som fryser.

Jag tältar på mina vinterturer så det är hyfsat ihållande kyla som de utsätts för. Är ingen early adopter så jag körde T-sprit tills för några år sedan. Har inte så stor erfarenhet av alternativa köksvarianter.

Hatar som sagt att fippla med bara händer eller tunna liners vid -20. Känner mig också lite stressad pga kort tid med sol vid högvinterturerna så alla dessa avbrott där jag måste kyla ned köket innan jag kan börja förvärma det igen är frustrerande.

Kanske kör jag med fel munstycke? Jag kör bensin och har munstycke 37 vilket det ska vara enligt manualen.

Det gamla felet med bensinpumpen kollade jag med MSR och de sa att man inte skulle låta pumpen ligga i nedpumpat läge vid extrem kyla då gummipackningen fryser i det minsta läget.
 
Jag tältar på mina vinterturer så det är hyfsat ihållande kyla som de utsätts för. Är ingen early adopter så jag körde T-sprit tills för några år sedan. Har inte så stor erfarenhet av alternativa köksvarianter.

Hatar som sagt att fippla med bara händer eller tunna liners vid -20. Känner mig också lite stressad pga kort tid med sol vid högvinterturerna så alla dessa avbrott där jag måste kyla ned köket innan jag kan börja förvärma det igen är frustrerande.

Kanske kör jag med fel munstycke? Jag kör bensin och har munstycke 37 vilket det ska vara enligt manualen.

Det gamla felet med bensinpumpen kollade jag med MSR och de sa att man inte skulle låta pumpen ligga i nedpumpat läge vid extrem kyla då gummipackningen fryser i det minsta läget.

Jag förstår problemet. Vintertid måste det fungera.

Jag vet inte vilket munstycke som är rätt, men om köket slocknar lätt och beter sig som om det vore smuts i munstycket skulle jag misstänka att något inte står rätt till. Just att köket blåser ut lätt brukar vara ett tecken på skit i munstycket, och det händer ju att munstycken är feltillverkade.

När en brännare väl är igång (är arbetsvarm) ska den inte stanna. Får den nog värme att förgasa bränslet ska den underhålla sig själv. Kör man fotogen kan man ju misstänka att bränslet börjat paraffinera, men detta händer inte med bensin.

Jag antar att du plockat isär och rengjort hela köket (?).
Jag skulle köpa ett nytt munstycke och testa om problemet kvarstår. Det är ju dock omständligt att man måste vänta på låga temperaturer för att testa =)
 
Omnifuel är lätt att blåsa bort lågan om man inte kör på ganska ordentlig fart på lågan, gäller speciellt när man lyfter grytan, egentligen skall man dra på lågan precis innan man lyfter om man kör på halvfart.

Grundorsaken är att det inte finns flamhållare som håller lågan i små skrymslen och den vägen hela tiden 'tänder på' lågan på dom stora fria volymerna som ibland kan blåsas bort av vind. Optimus nova har sådan lösning och tål vind bättre och man kan dra ned lågan rejält utan att den slocknar.

Omnifuel vinner på vid havsnivå/lågland att man har ett munstycke för stort när man kör på bensin - dvs. gasolmunstycket när man kör bensin (det man sakna är ännu grövre munstycket när man skall köra gasol på köket) - det ger en lite fetare låga som brinner med högre hastighet vilket gör att lågan håller sig kvar i koppen bättre och tål mer blåst utan att vilja blåsa ut, utan att den för den skull börja brinna med gula toppar.

Det är ingen större fara att experimentera med olika munstycken och det enda som händer att det kan brinna för magert och vill slockna lätt om man har för litet munstycke eller att det brinner för fett med gula lågspetsar med för stort musntycke. För Omnifuel så kanske man får vara beredd att prova olika munstycket på samma bränsle beroende på hur högt man är - känns som att primus Omnifuel siktar mot bergsklättarfolket med munstycksrekommendation som passar bra först vid typ 2000 meters höjd...

(Optimus har däremot bekymmer med för fet blandning när man använder köket över 4000 meters höjd och skulle egentligen behöva en smalare munstycket att byta till vid hög höjd) Obs man kan _inte_ kompensera en felinsatt munstycke genom att ändra trycket i bränsletanken

---

Elaster och plast har alltid bekymmer när det är riktigt kallt då det blir hårt och skört, i det fallet så kanske välsmorda läderlappen i primus och optimus pumpar ett bättre val än en pump som baserar sin tätning på O-ring.

Man får även vara försiktig med O-ring på slanganslutning och tubanslutning vid stark kyla då även dessa elaster blir hårda och ömtåliga - det hjälper inte att O-ringen är i Viton eller annan mer exklusivt material då den elasticitet som finns vid mer normala temperaturer och som skyddar O-ringen från rivskador, fungerar inte när det är svinkallt och gummit är stelt. Skulle man göra en gummi/elast som var OK vid -30 grader C så skulle den vara för lös och sladdrig till oanvändbarhetens gräns vid rumstemperatur och varmare.

---

Paraffinering av diesel/fotogen kan man råka ut för när det är riktigt kallt - små paraffinkulor som bildas i bränslet (och bränslet börja bli dimmig) helt enkelt sätter igen sugfiltret på köket, och det tämligen fort och plötsligt. Paraffinkornen är lika vitt som filtret i sig - så det syns inte att filtret är igensatt fast det är tvärstopp i denna - samt att nytt filter snabbt proppar igen sig.

Vill man inte byta filter så kan man med upphettning till 40 -50 grader C få paraffinkulorna som sitter i filtret att lösa sig i bränslet igen och den vägen sköljas bort av tex. bensin. Även bränslet som paraffinerat kan fås att lösa paraffinkulorna igen genom uppvärmning också till 40 - 50 grader C (i vattenbad) - annars kommer dessa vara kvar och sätta igen filter till flera plusgrader i temperatur när paraffinutfällningen väl ha startat i bränslet.
 
Det var ett svar som hette duga. Tackar! :)

Omnifuel är lätt att blåsa bort lågan om man inte kör på ganska ordentlig fart på lågan, gäller speciellt när man lyfter grytan, egentligen skall man dra på lågan precis innan man lyfter om man kör på halvfart.

Grundorsaken är att det inte finns flamhållare som håller lågan i små skrymslen och den vägen hela tiden 'tänder på' lågan på dom stora fria volymerna som ibland kan blåsas bort av vind. Optimus nova har sådan lösning och tål vind bättre och man kan dra ned lågan rejält utan att den slocknar.

Omnifuel vinner på vid havsnivå/lågland att man har ett munstycke för stort när man kör på bensin - dvs. gasolmunstycket när man kör bensin (det man sakna är ännu grövre munstycket när man skall köra gasol på köket) - det ger en lite fetare låga som brinner med högre hastighet vilket gör att lågan håller sig kvar i koppen bättre och tål mer blåst utan att vilja blåsa ut, utan att den för den skull börja brinna med gula toppar.

Det är ingen större fara att experimentera med olika munstycken och det enda som händer att det kan brinna för magert och vill slockna lätt om man har för litet munstycke eller att det brinner för fett med gula lågspetsar med för stort musntycke. För Omnifuel så kanske man får vara beredd att prova olika munstycket på samma bränsle beroende på hur högt man är - känns som att primus Omnifuel siktar mot bergsklättarfolket med munstycksrekommendation som passar bra först vid typ 2000 meters höjd...

(Optimus har däremot bekymmer med för fet blandning när man använder köket över 4000 meters höjd och skulle egentligen behöva en smalare munstycket att byta till vid hög höjd) Obs man kan _inte_ kompensera en felinsatt munstycke genom att ändra trycket i bränsletanken

---

Elaster och plast har alltid bekymmer när det är riktigt kallt då det blir hårt och skört, i det fallet så kanske välsmorda läderlappen i primus och optimus pumpar ett bättre val än en pump som baserar sin tätning på O-ring.

Man får även vara försiktig med O-ring på slanganslutning och tubanslutning vid stark kyla då även dessa elaster blir hårda och ömtåliga - det hjälper inte att O-ringen är i Viton eller annan mer exklusivt material då den elasticitet som finns vid mer normala temperaturer och som skyddar O-ringen från rivskador, fungerar inte när det är svinkallt och gummit är stelt. Skulle man göra en gummi/elast som var OK vid -30 grader C så skulle den vara för lös och sladdrig till oanvändbarhetens gräns vid rumstemperatur och varmare.

---

Paraffinering av diesel/fotogen kan man råka ut för när det är riktigt kallt - små paraffinkulor som bildas i bränslet (och bränslet börja bli dimmig) helt enkelt sätter igen sugfiltret på köket, och det tämligen fort och plötsligt. Paraffinkornen är lika vitt som filtret i sig - så det syns inte att filtret är igensatt fast det är tvärstopp i denna - samt att nytt filter snabbt proppar igen sig.

Vill man inte byta filter så kan man med upphettning till 40 -50 grader C få paraffinkulorna som sitter i filtret att lösa sig i bränslet igen och den vägen sköljas bort av tex. bensin. Även bränslet som paraffinerat kan fås att lösa paraffinkulorna igen genom uppvärmning också till 40 - 50 grader C (i vattenbad) - annars kommer dessa vara kvar och sätta igen filter till flera plusgrader i temperatur när paraffinutfällningen väl ha startat i bränslet.
 
Paraffinering av diesel/fotogen kan man råka ut för när det är riktigt kallt - små paraffinkulor som bildas i bränslet (och bränslet börja bli dimmig) helt enkelt sätter igen sugfiltret på köket, och det tämligen fort och plötsligt. Paraffinkornen är lika vitt som filtret i sig - så det syns inte att filtret är igensatt fast det är tvärstopp i denna - samt att nytt filter snabbt proppar igen sig.

Vill man inte byta filter så kan man med upphettning till 40 -50 grader C få paraffinkulorna som sitter i filtret att lösa sig i bränslet igen och den vägen sköljas bort av tex. bensin. Även bränslet som paraffinerat kan fås att lösa paraffinkulorna igen genom uppvärmning också till 40 - 50 grader C (i vattenbad) - annars kommer dessa vara kvar och sätta igen filter till flera plusgrader i temperatur när paraffinutfällningen väl ha startat i bränslet.

Här har jag förstått att det är skillnad på sommardiesel och vinterdiesel, dvs det bränsle som är avsedd för vinterbruk har lägre parafinhalt. Lägst parafinhalt har flygfotogen, JetA1, pga av de låga temperaturerna i de övre luftlagren.
Så använder ni diesel som bränsle i köket vintertid, använd inte den diesel nu köpt sommartid;)
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg