vintercykeldäck

hej
undrar om någon har en bra däckrekomendation till 37-622 vi har i örebro krossat berg på gatorna och det är ganska många pungteringar på vintern flisorna äter sig rakt genom gummilagret hälsis

Nokia dubbade däck

Jag har sedan några vintrar Nokia dubbade däck till min ”vintercykel”, men jag vet ej om de finns i 37-622.
På Biltema har man dubbade däck i 37-622 för 199 SEK, men kvalitén på vissa saker från Biltema är dålig.

Per Brune

För punkteringsskydd

Om man bortser från ev. nytta av dubbar så är min rekomendation att använda kvalitetsdäck med punkteringsskydd t.ex. Kevlar.
Jag har Continental som rullat 300 mil utan punka, har också goda erfarenheter av Panaracer och Nokia.

Re: Nokia dubbade däck

Nokian W106 finns i 37-622. Bra grepp i snö och is, men jag tycker inte de verkar mer punkteringssäkra än andra däck.

På mina W106-or i MTB-dimension har jag haft två punkor på ca 200 mil.

Min fru har aldrig haft punka på sina 37-622-or, men hon kör betydligt färre mil per vinter.

[Ändrat av GunnarH 2003-01-30 kl 21:53]

Dubbdäck från biltema

Jag har själv dubbdäck från biltema i samma dimension och måste säga att de ger ett fantastiskt grepp, både på is, packad snö och i lösare underlag. Dubbarna slits när man kör på asfalt och om man kör med dem under en sommar går de nog inte att använda på vintern efter. Men än så länge håller de greppet.(Har cyklat med dem varje vardag sedan slutet på oktober.) PRISVÄRDA!

Biltemas däck håller inte. Dubbarnas nöts ned på nolltid. Ett Nokia kan gå upp till 9 säsonger om det sköts riktigt. Rätt lufttryck, rätt förvaring och så vidare. Biltemas däck är inte så mycket billigare att det är lönt..

Posten har kört på 54-584 A10 länge. De lastar fett på dem och bromsar mycket med tung last. Dubben är dubb flera säsonger. De kör ibland på 40-584 som är för smala och inte riktigt pallar med tyngden men de går förhållandevis bra de med..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg