Vinter UL?

Komigennu alla UL-fantomer!

Berätta om er vinterfjälls UL utrustning!
Borde finnas några avdankade skidalpinister/bergsklättrare som har en del tungt vägande (!) tips att komma med!

Givetvis sover man inte i stuga och medför sin egen mat! Vi kan väl för skojs skull tänka oss en vårvintertur utanför ledkryssen och cirka 5-7 dagars skidtur.

Uffe
 
OK, done that!

Norrköping, räknas det?

Näe, mer seriösa tips! Hur många här struntar i termosen, sover i alla medhavda kläder och har en lätt sovsäck, vem använder titankök och sover med gasflaskan i sovsäcken, hur många lämnar stora sköna dunjackan hemma för att man ändå inte står still på dagen och kvällstid trivs man i sovsäcken?

Och framförallt, hur många åker skidor i gympaskor *ler*

Uffe

bananmannen; sa:
Det ULigaste tipset av dem alla är väl: Bo i sydsverige, så slipper du skidor och sånt där förtyngande.
 
Re: OK, done that!

Schneeberger; sa:
Hur många här struntar i termosen, sover i alla medhavda kläder och har en lätt sovsäck, vem använder titankök och sover med gasflaskan i sovsäcken, hur många lämnar stora sköna dunjackan hemma för att man ändå inte står still på dagen och kvällstid trivs man i sovsäcken?
Termosen har jag med eftersom den är så mångsidig på vintern: den utgör lunchen, den smälter första snön till varje måltid, den räddar humör och t o m livet i rätt (fel?) situation. Men sover i kläder + mössa gör jag, använder bara en gryta (som jag äter ur, med enda skeden), ingen kåsa (man skakar sin dryck i flaskan istället), sover med gasflaskan och försöker klara mig på en tunnare dunjacka (400g). Har pajform som lock på grytan, hophäftade ölburkar som vindskydd etc.

Problemet är att man för en tälttur behöver ett tält (med lite mer utrymme än på sommaren), en tung sovsäck och ett par tjocka liggunderlag.

Men, en lättur är ingen konst: Åk mellan stugor, med löpskidor (helst skejt!) på de väluppkörda lederna (skotertrafiktäta), så kan du skippa tält och fetingsovsäcken, samt grova liggunderlag. DÄR sparas mycket vikt och volym. Men ta en vindsäck, spade och termos, de kan faktiskt behövas. Packa litet i en lätt löparrygga (Karrimor på 35L är bra!).

Försök också att ha kläder som fyller flera funktioner: joggingvindjacka istf skal/mjukskaljacka, vindtäta tights istf fleecebrallor + skal, två par sockar som du kan rotera för torkning, handskar som kan användas i varandra etc.
 
Inte stugtur!

Visst kan man skejta med en lätt dunjacka och en vidsäck mellan fjällstugorna! Men om vi leker med tanken att vi väljer bort den den bekvämliga lösningen? Själv är jag dessutom alldeles för dålig skidåkare för sådana äventyrligheter...

Då återstår tält -mer eller mindre tungt sådant eller snöbivack - som tar tid och innebär en viss chanstagning om man inte vet precis var det finns bra
grävdrivor.
Eller är en tarp månne den rätta (lätta) lösningen? *ler*

Uffe
 
Re: OK, done that!

Schneeberger; sa:
Norrköping, räknas det?

Näe, mer seriösa tips! Hur många här struntar i termosen, sover i alla medhavda kläder och har en lätt sovsäck, vem använder titankök och sover med gasflaskan i sovsäcken, hur många lämnar stora sköna dunjackan hemma för att man ändå inte står still på dagen och kvällstid trivs man i sovsäcken?

Och framförallt, hur många åker skidor i gympaskor *ler*

Uffe

bananmannen; sa:
Det ULigaste tipset av dem alla är väl: Bo i sydsverige, så slipper du skidor och sånt där förtyngande.

Termos/isolerad flaska är nödvändigt ty annars antar det vatten man så mödosamt smält på morgonen allt för lätt en annan och mer svårdrucken konsistens. Men termosen behöver inte väga så mycket, finns fina och lätta modeller på ICA t ex ;).

Min sovsäck är redan lätt, 1,3 kg och man klarar sig bra ner till minus 20-25 i den. Westernmountaineering :). Om kallare, förstärker jag med förstärkningsjackan ovanpå. Ingen tröja behövs, det räcker med exra underställ.

Sover i alla kläder gör jag inte, har bara dåliga erfarenheter av detta eftersom kondensen från kroppen har en tendens att stanna kvar i kläderna och kyla framåt natten.

Kök, ska jag bära blir det XGK som är det lättaste fotogenköket jag känner till. Gas tycker jag bara är struligt på vintern.

Men mitt bästa UL-tips är annars pulka :) ! Men en sådan kan man få med sig det man behöver både för säkerhet och bekvämlighet...och detta utan att bära mer än kläderna på kroppen!

//J
 
Schneeberger; sa:
Komigennu alla UL-fantomer!

Berätta om er vinterfjälls UL utrustning!
Borde finnas några avdankade skidalpinister/bergsklättrare som har en del tungt vägande (!) tips att komma med!

Givetvis sover man inte i stuga och medför sin egen mat! Vi kan väl för skojs skull tänka oss en vårvintertur utanför ledkryssen och cirka 5-7 dagars skidtur.

Uffe

Intressant ämne. Många UL-trådar utgår från att det är just barmark. Egentligen är det väl samma filosofi som gäller, dvs. alltid försöka värdera varenda pryls vikt i förhållande till nödvändighet och mångsidighet.

Själv är jag ingen UL:are, däremot är jag en Komfort-litare, dvs. så lätt som möjligt men med största möjliga komfort (att bära och leva med i det fria).

Något om min packning:
-Sover på tjockare cellplastliggunderlag
-men hör och häpna; jag har en syntetsovsäck, och det har att göra med fukttålighet.
-bär ej med dunföstärkningsplagg
-minimalt med ombytes- och förstärkningskläder, dock nog utifrån en säkerhetsaspekt
-använder termos. Absolut nödvändigt under vinterturer!!
-vid vikt mer än 20 kg tar jag pulka
-annars är det som vanligt, dvs. man försöker hitta den lättaste lösningen, och ifrågasätter ständigt behovet av den eller den saken, eller mängden av någonting.

Be careful out there /Joel
 
Halvera packningsvikten!

Ett inte helt seiöst inlägg är att skaffa sig en urstark turkamrat som tar all gemensam utrustning...
Hur bra som helst - jag har provat *ler*

Nuförtiden är det tvärt om, jag bär allt gemensamt åt mig och hustrun.


Uffe
 
Re: Halvera packningsvikten!

Schneeberger; sa:
Nuförtiden är det tvärt om, jag bär allt gemensamt åt mig och hustrun.

Samma skäl som fick mig att börja tänka i lättermer (tillsammans med ett strulande knä)...

Intresssant med vintervinkel; vinterturer är inte min tekopp riktigt, men kanske till nästa år, så låt tipsen flöda! Vilka lätta sovsäckar kan t ex passa i svenska vinterfjäll? Vad ska man satsa på som liggunderlag? Etc...
 
Re: Re: OK, done that!

joru; sa:
Min sovsäck är redan lätt, 1,3 kg och man klarar sig bra ner till minus 20-25 i den...

...Sover i alla kläder gör jag inte, har bara dåliga erfarenheter av detta eftersom kondensen från kroppen har en tendens att stanna kvar i kläderna och kyla framåt natten.

Kök, ska jag bära blir det XGK som är det lättaste fotogenköket jag känner till. Gas tycker jag bara är struligt på vintern.

Men mitt bästa UL-tips är annars pulka :) ! Men en sådan kan man få med sig det man behöver både för säkerhet och bekvämlighet...och detta utan att bära mer än kläderna på kroppen!
Vi verkar göra rätt lika:
-Min sovsäck väger 1,5kg (Mountain Equipment, enda jag hade råd med som student), men vissa bär ju 1-1,5 kg sovsäck på sommaren!
-Liggunderlag har istället blivit något jag inte sparar vikt på, eftersom jag oftast fryser underifrån vintertid (och så är snön under tältet smält på morgonen, total waste of heat!). Så jag kör Z-rest + vanlig 10mm-cellplast, med Z ovanpå så kroppskondensen fastnar i de små hålen istf i min sovsäck.
-Istf extra underställ har jag underställsbyxor + min enda förstärkningströja, en tunn polartec100-fleece (väger 145g...) som jag sover och tältmyser i. Behövs mer värme, drar jag dunjackan.
-Kör inte heller gas under "riktiga vintern", utan bensin. Mitt Omnifuel är väl tyngre, men jag fick det billigt :)
-Komprimera mera! Om man hårdkomprimerar sovsäck, tält och sovkläder (ev +dunjacka), så kan man använda en mindre=lättare ryggsäck.
-Pulka ska bli roligt nästa gång, för den är avgjort det bekvämaste sättet att frakta alla sina kilon. Å andra sidan kommer den nog att innebära att jag tar med några extra kilon, typ ett skyddsunderlag för absiden så ryggsäcken kan hållas torr, extra bränsle och godare mat, etc. För pulkan måste dras, fastnar och bänglar, oavsett om den innehåller 18 eller 23 kg. Därför kan ibland ryggsäck vara mer "UL", för att den är smidigare än pulkan, även om pulkan gör bördan lättare.
 
Re: Inte stugtur!

Schneeberger; sa:
Visst kan man skejta med en lätt dunjacka och en vidsäck mellan fjällstugorna! Men om vi leker med tanken att vi väljer bort den den bekvämliga lösningen? Själv är jag dessutom alldeles för dålig skidåkare för sådana äventyrligheter...
Dumprat!
Jag menar inte att man ska avverka Kungsleden Abisko-Nikka på en dag ifärd rosa spandexdress och medförandes bara energigel och koffeinbars!

Ta en vanlig dag i april, sträckan mellan Katterjåkk och Unna Allakas (vacker, populär, svinmkt skotrar :( Sträckan är drygt tre mil, inget man går på en dag under sommaren (då är sträckan närmare 4 mil pga att man måste gå runt sjöarna). Men på vintern: Massvis med pensionärer, föräldrar mfl inte-så-själklart-äventyrliga tar på sig en dagsäck med det nödvändigaste och drar iväg söderut. Efter en dryg mil (ett par timmars has-åkning i mkt lugnt tempo) stannar man och fikar i Stor-Kärpels raststuga. Efter ytterligare en dryg timme är man i nästa raststuga (minns inte namnet nu) och kan luncha, sitta i solen och jäsa etc. Sen packar man ihop och åker den sista biten (lite mer kuperad, men kräver ingen "skidåkning") till Unna Allakas, där man bäddar in sig i stugan, äter och sover gott i minimal sovsäck. Nästa dag vänder man. Om man inte orkar hela biten sover man i en av raststugorna längs vägen. Skillnaden mot sommaren är just att man glider på skidorna, oavsett om man är en bra skidåkare eller inte. De flesta jag mötte på sträckan var "vanliga" svenssons, som knappast skulle kalla sig "äventyrliga". Själv hade jag en tung ryggsäck och den stackars hunden, så jag kunde inte satsa på att ta hela sträcka i ett svep (i år, har gjort det tidigare i sällskap med bl a medelålders gubbe med mage).
 
Polarnatt; sa:
-använder termos. Absolut nödvändigt under vinterturer!!

Nej, det är verkligen inte absolut nödvändigt. Även om många tycker det är bekvämt. Heta drycker brukar jag dricka direkt när de är klara. Dricksvatten bär jag nära kroppen så det håller en bekväm temperatur. Halvkilot i dödvikt man spar på att skippa termos=åtskilliga extra uppkok av vatten (i bränslevikt)
 

Liknande trådar