Vindtålighet för tält

Om två tält har i övrigt samma form, längd och höjd, men olika bredd; vilket är mest vindtåligt, det med mindre eller större bredd?

Jämför t.ex Helsports Ringstind 1 och Ringstind 2:
http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=7160&G=800&P=795

Om vinden kommer på tältets långsida borde väl det med störst bredd, bas relativt höjden vara mest vindtåligt? Och om vinden kommer på tältets kortsida borde väl det med mindre bredd vara mest vindtåligt?

Eller?

Raskesven

Raskesven; sa:
Om två tält har i övrigt samma form, längd och höjd, men olika bredd; vilket är mest vindtåligt, det med mindre eller större bredd?

Om vinden kommer på tältets långsida borde väl det med störst bredd, bas relativt höjden vara mest vindtåligt? Och om vinden kommer på tältets kortsida borde väl det med mindre bredd vara mest vindtåligt?

Eller?

Raskesven
Teoretiskt eller praktiskt? Teoretiskt håller jag en femma på den minsta oavsett var/hur vinden kommer ifrån - om den större modellen då också har samma/lika många fästen.

Sån praktiskt blir det nog att den dagen Ringstind 1 blåser bort/sönder så hade Ringstind 2 gjort det också & tvärtom.. :)

Raskesven; sa:

Eller?

Raskesven

Rent teoretisk så borde väl det tält som har minst yta mot vinden tåla vinden bäst?

orren86; sa:
Rent teoretisk så borde väl det tält som har minst yta mot vinden tåla vinden bäst?
Det beror på många faktorer, bl.a. materialet. Om vi bortser från det så är det kraften från vinden som tältet ska stå emot och då kommer andra faktorer som t.ex. tältets Cw-värde också in i bilden.

Ringstind ett vinner lätt.

Nåja utan att ha provat ut det hela är jag väl inte 100 % säker på min rubrik, men den rimmade så fint!

I grund och botten handlar all tältuppsättning om att bygga upp en så rejäl förspänning som möjligt i yttertältets tyg. Detta är lika sant oavsett vilket tälttyp som vi talar om eftersom:

1: Man omfördelar last från vindsidan till läsidan. Detta kan vara lite svårt att inse, men det som sker då ett tält påverkars av vindlast är i första hand INTE att spänningen i tältväven ökar på vindsidan utan att den minskar på läsidan.
2: Tältet behåller sin aerodynamiska form längre och omvandlas inte till en "spinnacker".

Om vi studerar fallen Ringstind 1 och 2 så är den viktigaste parametern vid vilken last som bågen kolappsar och om vi antar att vi har samma tvärsnitt och material på bågen i båda tälten kommer 2:an att kolapsa vid en mycket lägre last eftersom dess båge är längre.

/ Stefan

PS: För de intresserade kan jag tillägga att vindlasten med en förenklad formel kan räknas ut som A * Cw * v^2 (Tvärsnittsarean i vindriktning * Cw-värdet * den relativa vindhastigheten i kvadrat)

Jeg kommer til at tænke på, at der vel kan opstå bølger og resonnans i teltet også. Det er ikke lige så let at sætte på formel.

Gunnar

Snarare omöjligt!

Martensen; sa:
Jeg kommer til at tænke på, at der vel kan opstå bølger og resonnans i teltet også. Det er ikke lige så let at sætte på formel.

Gunnar

Nej det är helt riktigt att det är långt ifrån lätt att räkna fram vad som händer med ett tält som står ute i hårt väder. Formeln som jag angav förutsätter:

1: Att vi har laminär strömmningsförhållande kring tältet.
2: Att tältets form inte påverkas över huvud taget av vinden.

Att räkna på den stora stygga verkligheten är i princip helt omöjligt även med hjälp av moderna verktyg som dataprogramm. Så om man vill veta vilket väder ett tält tål får man testa det.

/ Stefan

Tack för svaren. Min tanke var här att det borde finnas ett optimalt förhållande mellan höjd och bredd när det gäller vindstabilitet (möjligen inom visst intervall), allt annat lika.

Ta två kåtor som är exakt lika, bortsett från att den ena är lägre än den andra. Då borde den lägsta vara mest vindstabil (kvoten bas/höjd är då högre för den lilla). Ta istället två kåtor som är exakt lika, bortsett från att den ena har större bas, blir då den kåta med större eller mindre bas mest vindstabil (kvoten bas/höjd är högre för den stora)? Det kanske är speciellt för kåtor, då vinkeln mot marken blir mer flack med högre kvot bas/höjd?

För att hårddra det; antag att Ringstind 1 bara skulle vara tre dm brett, dvs. väldigt låg kvot bredd/höjd, skulle det tältet när vinden ligger på från låndsidan vara mer vindstabilt än Ringstind 1 som det ser ut i verkligheten och mer vindstabilt än Ringstind 2?

Om två bussar är likadana, bortsett från att den ena är mycket högre än den andra (kvoten bas/höjd är lägre); då blir den med lägre kvot bas/höjd mest vindkänslig. Eller kan man inte tänka i de banorna när det gäller tält?

Raskesven

Mindre duk kortare båge vinner

Det smalare tältet torde klara sig bättre förutsatt att bågen har samma dimensioner förutom längden. Helt enkelt så böjs en längre båge mer av samma kraft.

Dessutom så kommer ett tält med större yta på tältduken att utsättas för större vindkrafter. Frontarean betyder förstås en del men vindar är turbulenta och som påpekats i tidigare inlägg så blir krafterna på bågen störst på läsidan av tältet.

Thure

JohnnyL; sa:
Så var vi inne på konspirationsteorin igen.Var det dit trådstartaren ville komma?
Ibland vandrar jag solo, och då använder jag ett Niak. Men jag funderar på att skaffa ett Ringstind, därav frågan:)Intresserade mig dock särskilt för vindstabilitet. Man gör lätt det när man är van att vandra med kåta och har lagt ner en del jobb och tankeverksamhet på bl.a. just vindstabilitet.

Raskesven

Raskesven; sa:
Ta två kåtor som är exakt lika, bortsett från att den ena är lägre än den andra. Då borde den lägsta vara mest vindstabil (kvoten bas/höjd är då högre för den lilla). Ta istället två kåtor som är exakt lika, bortsett från att den ena har större bas, blir då den kåta med större eller mindre bas mest vindstabil (kvoten bas/höjd är högre för den stora)? Det kanske är speciellt för kåtor, då vinkeln mot marken blir mer flack med högre kvot bas/höjd?

För att hårddra det; antag att Ringstind 1 bara skulle vara tre dm brett, dvs. väldigt låg kvot bredd/höjd, skulle det tältet när vinden ligger på från låndsidan vara mer vindstabilt än Ringstind 1 som det ser ut i verkligheten och mer vindstabilt än Ringstind 2?

Om två bussar är likadana, bortsett från att den ena är mycket högre än den andra (kvoten bas/höjd är lägre); då blir den med lägre kvot bas/höjd mest vindkänslig. Eller kan man inte tänka i de banorna när det gäller tält?

Raskesven

Hejsan!

Bussanalogin är intressant, men som du misstänker är resonomanget inte relevant vad det gäller tält. Anledningen är att en buss blir mer vindkänslig pga av att den riskerar att välta medans ett tält deformeras av vinden. Men visst borde det finnas ett optimalt förhållande mellan höjd och bredd på tält.

Om vi tar kåtan som exempel så håller jag helt och hållet med om att lägre i alla lägen är vindstabilare. Knäckkraften på mittstången är, om jag minns de gamla ekvationerna rätt, proportionerlig mot 1/(längden)^2 vilket medför att halverar du höjden klarar stången 4 ggr högre laster.

Men vid en given höjd borde det finnas en optimal bredd. Om vi antar att vi låter bredden öka så borde duken mer och mer vilja bukta innåt och anta den ogynsamma "spinnacker"-formen. Visserligen innebär en flackare vinkel att man kan öka förspänningen, så helt självskrivet är det inte.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg