Vindskyddsregler?

någon form av tarp e nog vettigt att ha med även vid stugturer, eller en gtx-puppa..

Oh shit,vad mobbat att ligga i puppan och spana in i stugan och se hur kul de har det där inne.Det finns ju ingen plats att göra nånting vettigt,inte ens läsa.Tarp är en bättre lösning om man inte vill ha ett tält.

peter

Problemet är väl att det spelar ingen roll vilka regler jag tycker finns om de som "paxat" vindskyddet för mig skiter i reglerna...

Jag menar, jag kan knappast polisanmäla dem för att de inte låter mig sova i vindskyddet? (Ok, möjligen kan jag det, men jag lär ändå inte få sova i vindskyddet förrän möjligen efter domen ett halvår senare och det har jag ju ingen glädje av.)

Jamen herregud; du kan ju ändå krypa in under en buske med berättigad indignation, istället för att känna att du är ett pucko som får skylla sig själv.

Den känslan (den förra) har följt mig i livet, och jag har i stort sett klarat mig från den andra känslan. Det är ju jättebra.

Man kan förstås välja varianten: Sova under en buske i regnet? JAJAMENSAN, FATTAS BARA!!!

Men det tycker jag verkar nästan korkat, samt att man låter busarna i vindskyddet komma undan utan att jag somnar med indignation!

I den allmänna urspårning försöker jag summera:
Fråga: Om det kommer folk till ett vindskydd successivt under en kväll, har de som kommer efter de andra "rätt" till de lediga platser som finns i vindskyddet?
Svar: Ja.

Utöver detta noteras att det är bra att ha egna grejer, och att man då kan sköta sig själv. Dock får det väl anses som fullständigt off-topic eftersom frågan gällde just den situation då man har behov eller lust att dela ett vindskydd med nån som hunnit dit före (eller omvänt, om man ska dela med sig om man är först).

Som jag uppfattade frågan ställdes den ur deras synpunkt som redan var där, och inte ens fyllt hela utrymmet. Tyvärr speglar den - isåfall - en allt vanligare inställning; är man ihop eller tillräckligt många, ska andra ge vika. Det kan t ex gälla tre cyklister som cyklar i bredd utan ögonkontakt med mötande. Eller - ngt som jag också varit med om - ett gäng som invaderar en allmän plats för rekreation och med sina högljudda aktiviteter
jagar undan dem (eller den) som sökt sig dit för att få lite ro.

Att visa elementär hänsyn mot andra skulle skapa konstig stämning i gänget- jisses.

Men det kan ju också ha varit ett trollinlägg.

Nu vet jag inte om vi diskuterar samma sorts vindskydd. Har en känsla att det finns en del olika. De vindskydd som finns i Norrbottensfjällen får man bara använda för övernattning i nödsituationer.

vad jag vet kallas dessa byggnadsverk för rastskydd. På låglandsleder talar man om vindskydd eller skärmskydd som är öppna, men med tak, se fig. längre upp i tråden.

Don´t get mad, get even...

Problemet är väl att det spelar ingen roll vilka regler jag tycker finns om de som "paxat" vindskyddet för mig skiter i reglerna...

Jag menar, jag kan knappast polisanmäla dem för att de inte låter mig sova i vindskyddet? (Ok, möjligen kan jag det, men jag lär ändå inte få sova i vindskyddet förrän möjligen efter domen ett halvår senare och det har jag ju ingen glädje av.)

Har de sina kök står frame, vilket är troligt då dylika personer brukar vräka ut sig, kan man ju passa på att gå upp under natten och slå en båge på/i köken.
Sedan när de lagar frukost kan man ju säga vad gott kaffet blir med vatten härifrån...
(Skämtar, ingen skulle väl göra så här, eller...)

En gång i min ungdom hade ett folkölsintresserat moppegäng i min egen ålder ockuperat ett vindskydd. (Bruksleden har sina sidor.) Hade inte lust att vare sig dela vindskydd eller diskutera behovsprioritering med dem, så jag och mitt sällskap gick en bit till. Hade tält med oss, så det var inga problem.

Vilken miss! Det var ju ett klockrent tillfälle att få dricka lite folköl vid lägerelden, utan att behöva släpa den själv.

/OJ

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg