Vindskyddsregler?

Hej!
Jag funderar på om det finns några "oskrivna regler" angående fasta vindskydd? Om man exempelvis är ett gäng som tar upp halva vindskyddet, och det kommer fler människor som också vill sova där, är det då givet att man samsas? Givetvis är det ju helt klart shysstast, men det kan ju också bli lite konstig stämning i lägret.

Hur tänker man här?

Uppriktigt sagt förstår jag inte hur frågan ens kan uppstå. Det finns bara ett svar.

Jag använde aldrig vindskydden för övernattning – men vad jag vill minnas är det inte så att den som kommer först dit ockuperar vindskyddet, det fungerar tvärtom, det är den som kommer sist som har ”rätt” till vindskyddet eftersom den som kommer sist oftast behöver det bättre än den som kommit först. Alltså, den som kommer sist kan ingen neka att komma in.
Oavsett om man kommer först eller sist så kan vem som helst, komma dit när som helst och använda spis, stolar och bord för att äta i vindskyddet – för det är just detta ett vindskydd i första hand är till för.
De är alltså inte till för att sova i – men man kan sova i dem – under förutsättning att ingen annan hindras av detta – och att man lämnar plats till dem som kommer senare.

Thomas

Märkliga saker man får läsa här. Jag har gjort ett fåtal vandringar utmed Östgöta- och Sörmlandslederna och där fanns inga som helst tvivel om att vindskydden var till för att sova i, och egentligen endast det.
Ett typiskt sådant skydd finns avbildat i ett av Peter Sedins inlägg.
I regel finns också en eldstad och lite bänkar framför vindskyddet. Är det minst lilla trängsel tar man sitt kök dit för att laga mat. Själv har jag alltid tält med, även på låglandsturer; i regel finns plana ytor intill vindskyddet där man kan ställa upp det. På var och av mina turer har det f ö
minst en natt saknats vindskydd där jag slagit läger.

Det är skönt att ha koll på sina grejer och kunna bestämma sin dygnsrytm själv.

Håller med om det som verkar vara majoritetens ståndpunkt: Klart alla ska få plats. Helst utan käcka scoutsånger ;)

Själv skulle jag inte gå ut för övernattning utan att i alla fall ha lite presenning med mig att sova under ifall vindskyddet visar sig var upptaget. Då kan man själv avgöra om man vill stanna och göra sig nya bekantskaper eller om man föredrar att gå någon kilometer till. En gång i min ungdom hade ett folkölsintresserat moppegäng i min egen ålder ockuperat ett vindskydd. (Bruksleden har sina sidor.) Hade inte lust att vare sig dela vindskydd eller diskutera behovsprioritering med dem, så jag och mitt sällskap gick en bit till. Hade tält med oss, så det var inga problem.

Ett problem med låglandsvandring kan vara att man kan få gå väldigt långt innan nästa lägermöjlighet yppar sig.

En gång i min ungdom hade ett folkölsintresserat moppegäng i min egen ålder ockuperat ett vindskydd. (Bruksleden har sina sidor.) Hade inte lust att vare sig dela vindskydd eller diskutera behovsprioritering med dem, så jag och mitt sällskap gick en bit till. Hade tält med oss, så det var inga problem.

förutom bänkpress så är jag jätteduktig på att lösa den här typen av problem.. det är en fråga om pedagogik.. ;)

Ett problem med låglandsvandring kan vara att man kan få gå väldigt långt innan nästa lägermöjlighet yppar sig.

Jo det kan vara ett problem. Jag har ganska begränsad erfarenhet av låglandsvandring, de gånger jag har gått har det mest varit skogsområden med hyfsat begränsad bebyggelse (kring Tiveden, längs Bruksleden, i Kolmårdenskogarna) och då kan man oftast hitta plats mellan några träd i nödfall. Men ju mer civilisation desto mindre flexibiltet antar jag.

I den allmänna urspårning försöker jag summera:
Fråga: Om det kommer folk till ett vindskydd successivt under en kväll, har de som kommer efter de andra "rätt" till de lediga platser som finns i vindskyddet?
Svar: Ja.

Flertalet verkar anse att det inte finns några oskrivna regler, men att huvudregeln bland trevliga frilufsare/medmänniskor är att man i alla lägen delar med sig av platsen, särskilt om någon är i ett lite dåligt läge. Då gäller att man tränger ihop sig även om det inte uppenbart finns lediga platser kvar. Hundar har f ö väjningsplikt.

Utöver detta noteras att det är bra att ha egna grejer, och att man då kan sköta sig själv. Dock får det väl anses som fullständigt off-topic eftersom frågan gällde just den situation då man har behov eller lust att dela ett vindskydd med nån som hunnit dit före (eller omvänt, om man ska dela med sig om man är först).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg