Vindskyddsregler?

Hej!
Jag funderar på om det finns några "oskrivna regler" angående fasta vindskydd? Om man exempelvis är ett gäng som tar upp halva vindskyddet, och det kommer fler människor som också vill sova där, är det då givet att man samsas? Givetvis är det ju helt klart shysstast, men det kan ju också bli lite konstig stämning i lägret.

Hur tänker man här?

I scouterna när en var en liten fjant sjöng en:

Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans
ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi bli
För mina vänner är dina vänner
och dina vänner är mina vänner
Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi bli

Men det var ju då det...

Ja, nog skulle jag maka på mig så mycket det behövdes för att klämma in så många som ryms. Inte bara är vindskydden till för alla, det är ofta de som kommer sist som behöver dem bäst. De lyxlirare som knallat kort och ätit och redan är torra och varma kan lika gott gå ut och tälta...

Nä men allvarligt. Har ett par gånger varit med om att trött och fruset folk kommit vid/efter mörkrets inbrott, när jag/mitt gäng redan lägrat sig i ett vindskydd. Klart man gör plats!

En gång kom vi (2p) fram till ett vindskydd med plats för 6p. Där fanns redan 4p. Först var de väldigt negativa till att öht släppa in oss (och då var det dimma deluxe!), eftersom de helst ville ha gott om plats därinne! Döm om min förvåning när det visade sig att de behövde den extra platsen för sina två hundar! När vi ätit klart kände vi att det knappast var lönt att tillbringa natten med sura gänget, och just då kom ett gäng ganska spaka grabbar, som tagit sig vatten över huvudet och hamnat i stenskravlet i dimma, duggregn och begynnande mörker. Vi lämnade våra två platser i skyddet åt dem, och låg i tält. Nästa morgon hade även pojkarna hänvisats till sitt tält, eftersom först-på-plats-gänget behövde skyddet åt sina hundar...

/A.

Alla gör ju som dom själva vill.............
Men var jag vid ett vindskydd och det fanns utrymme kvar så inte skulle jag neka någon.
Det kan ju vara min tur att komma senare och då få ligga ute i regnet bara för att någon annan var först hade inte vart lika roligt. Man behöver ju inte hångla med de andra som ligger där :) inte första kvällen kanske :)

Ved

En oskriven regel är att man ska spänta upp några vedträn och lägga i vindskyddet som då är torra till nästa gäng innan man lämnar vindskyddet.

Man behöver ju inte hångla med de andra som ligger där :) inte första kvällen kanske :)
Aha, det var kanske det som var problemet? Antingen ville de vara ifred och hångla, eller så spelade de svårfångade för att bli upphånglade på korrekt sätt? Eller så hade de inte lärt sig "rules of engagement"...

Eller så borde man kastat sig över och hånglat upp dem, så hade man fått ha vindskyddet ifred.

Om du har ett äpple; vill du dela det med mig
i en äppelmelodi
Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv
och inte få någon melodi?

Jag använde aldrig vindskydden för övernattning – men vad jag vill minnas är det inte så att den som kommer först dit ockuperar vindskyddet, det fungerar tvärtom, det är den som kommer sist som har ”rätt” till vindskyddet eftersom den som kommer sist oftast behöver det bättre än den som kommit först. Alltså, den som kommer sist kan ingen neka att komma in.
Oavsett om man kommer först eller sist så kan vem som helst, komma dit när som helst och använda spis, stolar och bord för att äta i vindskyddet – för det är just detta ett vindskydd i första hand är till för.
De är alltså inte till för att sova i – men man kan sova i dem – under förutsättning att ingen annan hindras av detta – och att man lämnar plats till dem som kommer senare.

Sedan är det ju som så att de flesta är vettiga och man samsas om platsen så det brukar nästan aldrig vara några större problem. Men, det finns ju stolpskott även i fjällen som hävdar sin rätt, eller orätt, in absurdum.

En gång satt jag och fikade på kalfjället när en man kom vandrande (med sin familj) och begärde att jag skulle flytta på mig för han skulle gå just där jag satt (det fanns alltså plats att gå på båda sidor om mig kilometervis) När jag nekade flytta på mig slog han till mig med sin vandringsstav – och han slog hårt. Jag blev något irriterad…

Thomas

Jag vet inte hur det är på andra platser i Sverige men längs Skåneleden står det klart och tydligt vid varje lägerplats att vindskydden är till för de som vandrar längs Skåneleden och även de som paddlar om lägerplatsen sammanfaller med paddlingsstråk.

Jag känner inte heller till några "oskrivna" regler men självklart skulle jag erbjuda plats om det fanns möjlighet till det.
Att de som kommer sist till vindskyddet skulle ha förtur har jag aldrig hört talas om och jag skall väl villigt erkänna att jag inte skulle maka på mig om jag varit vid ett vindskydd ett tag och det sedan dyker upp några sorgliga själar när mörkret lagt sig. Erbjuda plats: Ja. Maka på mig: nej.

I Sverige (i övrigt) har vi kösystem som innebär att den som kommer först får platsen. Kan inte se att det skulle fungera på något annat sätt vid vindskydd. Hur mycket jag än, ibland, skulle vilja det!

//Peter

avslutad210712

Gäst
Nu vet jag inte om vi diskuterar samma sorts vindskydd. Har en känsla att det finns en del olika. De vindskydd som finns i Norrbottensfjällen får man bara använda för övernattning i nödsituationer.

Kom fram till vindskyddet i Pieggaluopal vid en vandring 2007 och det var efterlängtat eftersom vi tänkte äta och göra upp lite värme då vi hade planerat att ta ett dopp i sjön. Redan när vi närmade oss vindskyddet kändes det att något inte riktigt stämde. Lutad mot bron stod tre spötuber och inne i vindskyddet hade tre fiskare occkuperat hela vindskyddet med mat, sovsäckar, liggunderlag och dessutom stank vindskyddet av fisklukt. Så det blev en snabb matlagning och sen vandrade vi vidare ner efter alesätno och fick ta ett dopp morgonen med solen som värme men det gick bra det också.

När vi passerade vindskyddet som ligger mellan tarraätno och vaimok (kommer aldrig i håg vad det stället heter...) så lyfte en helikopter strax innan vi kom dit och dagen efter när vi vandrade vidare kom en helikopter och landade. Troligen används det vindskyddet som permanent övernattning för fiskare. Speciellt trolig känns väl det med tanke på att det under vindskyddet låg två stycken 25-liters plastdunkar vilket inte känns som något som vanliga vandrare släpar på. Å andra sidan känns väl stora vattendunkar som lite overkill med tanke på att det var mindre än 50 meter ner till sjön.

Nu vet jag inte om vi diskuterar samma sorts vindskydd. Har en känsla att det finns en del olika. De vindskydd som finns i Norrbottensfjällen får man bara använda för övernattning i nödsituationer.

Precis! Där jag varit har det iaf varit skyltat att övernattning bara sker i nödfall.

Självklart kan man ju sova där ändå om plats finns, men att dividera om "kösystem" och "först till kvarn" är helt fel väg. Är det verkligen nödsituation så får man väl sova stående om det skulle bli så trångt. Är det inte nödsituation så masa dig ut och sov mot en sten för tusan..

Skönt att tälta - slipper allt tjafs.

Minns en episod i Björklidentrakten. Jag och min syrra hade vandrat lite, och tältat. Men efter ett par regnnätter var det i övrigt utmärkta bomullstältet från 50-talet dyngsurt (detta var nog tidigt 80-tal).

Jag kände till en torvkåta och vi tog den vägen, och hittade kåtan. Vill inte minnas att det var skyltat men huvudregeln vid sådana här ställen är nog att övernattning inte är tillåtet, just för att man inte ska ockupera platsen. Vi var trötta och blöta och beviljade oss ett undantag även om det förstås inte var fara för livet.

Senare på kvällen kommen en medelålders man och hans far som var ute och vandrade. De kunde konstatera att vi var på plats, och jag minns inte så noga hur "nödläget" var för dem, men de hade upenbarligen planerat övernattning i kåtan.

I en sån kåta finns bänkar i ett U runt eldstaden och med andra ord fattades en bänk. Eftersom vi var först på plats erbjöd sig snabbt den medelålders mannen att sova på golvet.

När det var mörkt och tyst hördes dock att det fanns möss, och i det läget garvade mannen på golvet lite rått åt detta. Ett par minuter senare frustade han till och satt snabbt upp. En mus hade sprungit tvärs över sovsäcken och "nära ansiktet t o m". Han flyttade per omgående upp jämte sin far, där det visade sig finnas plats på bänken.

Finns hjärterum, så finns stjärterum.

Vet inte så noga, men särkskilt om man väljer att övernatta i den här typen av skydd, så är man ju redan från början på tunn is, så att släppa in andra blir man nog ganska tvungen. Har svårt att inse annat. Som sagt, ju senare man kommer desto större är behovet - även om det nu är upp till var och en att planera sin vandring.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg