Vindmojäng

När man sitter i kajaken så blir det mycket tid över till funderingar, och en tanke som slagit mig är att det nästan alltid är motvind. För att kolla upp det tillverkade jag en liten vimpel av en sugplopp ,en slangbit, och en vimpel av en tillklippt plastpåse. Funkar bra! Resultat: jo det är nästan alltid motvind, för det kan väl inte vara fartvinden.....?

Ha det bra .

Stefan

Bilagor

• Paddelvända på Rossen 16 Nov 2008  n0llgradit och snöglopp 017 (Medium).jpg
    Paddelvända på Rossen 16 Nov 2008 n0llgradit och snöglopp 017 (Medium).jpg
    36.9 KB · Visningar: 511
Paddla åt andra hållet då så har du nästan altid medvind!:)
För att citera Dirk Gently:
"Jag kommer sällan dit jag har tänkt mig men ofta dit jag behövs."

Det håll det blåser från

Du har helt rätt, det blåser alltid framifrån. En högst vetenskaplig och 100%-igt sann ordlista definierar:
Kurs:
Det håll det blåser från​

Samma ordlista definierar även riktningen:
Förut
Riktning framåt, förutsatt att ditt huvud sitter rätt. Om så inte är fallet, kan det antagligen kvitta vad som är fram och bak.​

Då förstår man också genast varför det inte hjälper att vända kajaken...

hälsningar
Jens

Det här är samma

fenomen som inträffar när man cyklar, vinden vrider attid mot motvind... Men med kanot under rumpan gör ju även paddeln motstånd. Posituvt tänkande är att det är bra för träningen.
//J

Samma ordlista definierar även riktningen:
Förut
Riktning framåt, förutsatt att ditt huvud sitter rätt. Om så inte är fallet, kan det antagligen kvitta vad som är fram och bak.​

Då förstår man också genast varför det inte hjälper att vända kajaken...

hälsningar
Jens

Det är därför havskajaker har ett skott precis bakom sitsen. Då kan man inte av misstag sätta sig åt fel håll. Detta hände (enligt vanligtvis välunderrättad källa) en slätloppspaddlare i en ICF-kanot som då slog nytt världsrekord på 500 meter. Tyvärr tillät inte reglerna detta (rodret fram!) så han blev diskvalificerad ;-)

Murphys lag säger att om man paddlar i motvind från hemmet/klubben med motivet att få medvind hem så vänder vinden tills man ska hemåt. För att lura Myrphy ska man alltså starta i medvind så har man garanterat fått paddla i medvind ena sträckan!

Så lätt lurar man inte Murpy

Murphys lag säger att om man paddlar i motvind från hemmet/klubben med motivet att få medvind hem så vänder vinden tills man ska hemåt. För att lura Myrphy ska man alltså starta i medvind så har man garanterat fått paddla i medvind ena sträckan!

Murphys lag i detta sammanhang lyder:
Vinden vrider så att du alltid får motvind. Om den inte skulle göra det, kommer du senare att upptäcka - den hårda vägen - att det varit bättre om den gjort det.

Jens

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg