Så länge du slipper ha ett kärnkraftverk i grannskapet så är det ok alltså?
Det är inget fel på kärnkraft! Jag skulle kunna bo brevid ett om jag säger att jag har 1 mil till det och det är byggt med modern västerländsk teknik.
Det är inget fel på kärnkraft! Jag skulle kunna bo brevid ett om jag säger att jag har 1 mil till det och det är byggt med modern västerländsk teknik.
Inlägg som ganska bra illustrerar poängen med mitt tidigare inlägg - folk som har svårt att tänka lite längre tenderar att favorisera kärnkraft, eftersom problemen med den är mer abstrakta, hypotetiska och ”längre bort” I tid och rum. Det gäller ju även många andra samhällsfrågor och tyvärr är andelen väljare med liknande begränsningar alltför stor för att den politiska debatten ska kunna vara mer vuxen.Tysta är dom med kärnkraftverken, inte snurrar dom utvändigt heller.
Fast nu skrev Stodrulen "vindkraften är ett kraftslag få vill ha in på knuten eller i de naturområden man själv trivs att vistas i. " vilket var vad jag svarade på.Det är inget fel på kärnkraft! Jag skulle kunna bo brevid ett om jag säger att jag har 1 mil till det och det är byggt med modern västerländsk teknik.
Om vi ska tänka lite längre bakåt i tiden så kan jag ju påpeka att det i praktiken funnits ett politiskt stopp för att forska, utveckla och bygga säkrare kärnkraft.Inlägg som ganska bra illustrerar poängen med mitt tidigare inlägg - folk som har svårt att tänka lite längre tenderar att favorisera kärnkraft, eftersom problemen med den är mer abstrakta, hypotetiska och ”längre bort” I tid och rum. Det gäller ju även många andra samhällsfrågor och tyvärr är andelen väljare med liknande begränsningar alltför stor för att den politiska debatten ska kunna vara mer vuxen.
Som Churchill skrev: ”Det bästa argumentet mot demokrati är ett femminuters samtal med den genomsnittlige väljaren”…
Fel Magnus subsidiesystemen för vindkraftver gör att det är inte uppföraren av verket som betalar hela notan, det gör elkonsumenterna de minsta som inte kan förhandla om sina elräkningar. Jag hade en lantbrukarbekant som lät på sina marker uppföra två GW verk på sina marker dels för mindre energikostnader när värme och luft gick åt i torkarna samt för gårdens egen energiåtgång. Han sade i klartext utan subsiderna hade han aldrig byggt vindelverk då, men de kunde genom investeringavdrag slippa en hel del skatt samtidigt som de höjde elpriserna för de som bodde inom deras elområde.Har tyvärr inte siffrorna men hade det inte producerat mer energi under sin livslängdän det kostar hadevi inte haft några vindkraftverk. Men som med statistik kan man ju välja att göra livscykelanalyser på olika sätt för att få ut sitt egna budskap.
Anledningen Vindkraft är så populärt är att det löser ett problem, om än kortsiktigt, till en relativt billig kostnad. Och det går fort. Man kan bygga relativt mycket energiproduktion till en relativt billig initial kostnad jämfört med tex kärnkraft (om vi nu ska hålla oss till fossilfira energikällor). Ny kärnkraft tar 15-20 år för att få på plats i produktion, se på Finland medan en vindkraftsparker sätter man upp på några år.
Och jag skulle absolut bli omåttligt irriterad om jag knallar in i Sarek och möter Forsmark 2 efter 2 dagsmarscher...
Fråga de f.d. Pripjatborna om de föredrar vind eller kärnkraft i sitt närområde. Om de föredrar barn med 2 armar och 2 ben, eller om de föredrar barn med lite olika antal - 3 armar, 2 huvuden och 18 fingrar?