• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

Nej, självklart behöver inte varje utsaga vara forskningsförankrad. Vardagligt utgår vi ifrån att mängder av saker och ting är som de är utan att ständigt hänvisa till forskning. Vedertagen kunskap helt enkelt. Men när man i ett forum som detta presenterar luddiga påståenden och antaganden förklädda som fakta och möjliga sanningar, i en uppenbart kontroversiell fråga dessutom, så får man räkna med frågor och mothugg.

Förövrigt har jag efter den här tråden funderat på att starta ett inlägg med titeln: ”Kärnkraftverk potentiella storspridare av kärnavfall och livsfarlig strålning”. Det vore exempelvis ett påstående som inte behöver något som helst forskningsunderlag för att bekräfta dess sanningshalt.

Senast ändrad:
Alla plastgrejjor jag har här hemma ser likadana ut som när jag köpte dom för många år sen ....

Å andra sidan tror jag inte dina plastsaker står ute dygnet runt och snurrar i ur och skur.... så det är kanske viss skillnad på hur sakerna används, men tycker också 10% förlust på vindkraftverksvingar låter mycket.

/Patrik

HeHe, ja historiskt sätt så är plastgrejjor långlivade och bryts inte ned. Därför är det trist om dom hamnar i havet tex. Tänk en gammal telefon eller dörrhandtag i bakelit, håller hur länge som helst .... Eller en kåsa el plasttallrik.

På senare tid så tillverkas oxå nedbrytbara plaster, plastpåsar odyl, där det är tänkt att dom försvinner efter ett tag om dom hamnar i naturen.

Man får väl hoppas att vindkraftverken är av den första typen --- :)

Förövrigt har jag efter den här tråden funderat på att starta ett inlägg med titeln: ”Kärnkraftverk potentiella storspridare av kärnavfall och livsfarlig strålning”. Det vore exempelvis ett påstående som inte behöver något som helst forskningsunderlag för att bekräfta dess sanningshalt.

Det står dig naturligtvis fritt att göra, jag kommer i så fall inom vissa delar att ge dig medhåll då kärnkraften som alla andra enegikällor har sina för och nackdelar.
Kärnkraft är inte riskfritt, det går att räkna på antalet fadäser per producerad KWH i Sverige då de till skillnad till utsläpp av ofog från vindkraften redovisas.

Det är fakta att bladen slits, därför inspekteras dom med bla drönare, dessa byts även ut när bladen blir så slitna och verkningsgraden påverkas vad man kunna läsa sig till.
Vad som inte redovisas hur mycket som försvinner från bladen och vart det tar vägen och påverkar miljön.
Hade det varit ett kärnkraftverk hade det sannolikt legat en risk och miljöanalys färdig innan uppstart ens godkänts.

En annan skillnad är att den är det politiskt fri lejd att ifrågasätta kärnkraften gällande deras negativa sidor för människa och miljö, vilket inte verkar vara fallet med vindkraften.

I bland känns det nästan som man påminnas om mekanismerna bakom medeltidens Häxskräck när rör minsta lilla i klamathysteri-grytan. ;)

Senast ändrad:
Men när man i ett forum som detta presenterar luddiga påståenden och antaganden förklädda som fakta och möjliga sanningar, i en uppenbart kontroversiell fråga dessutom, så får man räkna med frågor och mothugg.

Jag sitter som sagt inte på svaret men tycker frågan är intressant.
Jag har heller inget emot mothugg, det är de till synes allt fler censurbeivrarna som gör mig bekymrad över vart mänskligheten är på väg.

Jag kommer inte läsa någonting mer i denna tråd, och inte svara på någon kommentar heller. Det blev konstigt från början, där man felaktigt pratar om att upp till 10 % av ett vindkraftsverks blads vikt kan lossna i form av mikroplaster under dess livslängd. Jag säger bara källkritik.

Jag skulle med vilja veta om det är 0,1, 1 eller 10%.

Man kan hantera detta på olika sätt, mitt är att försöka lyfta frågan, ditt är tydligen att träda tillbaka.

Lyfter ingen frågan lär du troligen få vänta länge på ett svar.

Senast ändrad:
Man behöver inte vara speciellt begåvad för att inse att det sker ett yttre slitage på en vindkraftsvinge – och – att plasten som slits/nöts bort tar vägen någonstans.
  1. - Vingen avger ljud och vibrationer = det sker förluster av något slag - annars vore det tyst.
    • - Den rör på sig - ena sidan har ett tryck och då är det såklart ett undertryck på den andra - då har man implosioner i gränsområdet precis som hos vilken pump/fläkt/turbin som helst.
    • - Implosioner är kraftfullt som utmattar och sliter bort yt-materia.
    • - Utöver detta har man UV-ljus, syre, ozon etc dvs ämnen som kemiskt påverkar plast så det blir sprött.
    • - Utöver detta har man krympning vid härdningen som ger upphov till mikrosprickor
    • - Utöver detta har man massor av olika mindre defekter från tillverkningen
    • - Utöver detta innehåller luft hårda partiklar som slipar bladen
Normalt är härdplaster rätt tåliga mot utmattning och slitage men såväl yt-sprickor från härdprocessen som utmattningssprickor, mud cracking, dry spots, gropar, pits, pinholes etc. i yt-materialet är normalt förekommande och av olika grad vilket över tid påverkar härdplasters yta negativt.

Detta är känt för ALLA som har någon kunskap om härdplaster. Vad som kanske inte är känt eller att man inte vill att omvärlden ska få kännedom om är hur mycket plast partiklar som slits bort - men – bladen har betydande storlek och vikt. M.a.o. över tid torde det bli en hel del.

Man behöver inte vara speciellt begåvad för att inse att det sker ett yttre slitage på en vindkraftsvinge – och – att plasten som slits/nöts bort tar vägen någonstans.
  1. - Vingen avger ljud och vibrationer = det sker förluster av något slag - annars vore det tyst.
    • - Den rör på sig - ena sidan har ett tryck och då är det såklart ett undertryck på den andra - då har man implosioner i gränsområdet precis som hos vilken pump/fläkt/turbin som helst.
    • - Implosioner är kraftfullt som utmattar och sliter bort yt-materia.
    • - Utöver detta har man UV-ljus, syre, ozon etc dvs ämnen som kemiskt påverkar plast så det blir sprött.
    • - Utöver detta har man krympning vid härdningen som ger upphov till mikrosprickor
    • - Utöver detta har man massor av olika mindre defekter från tillverkningen
    • - Utöver detta innehåller luft hårda partiklar som slipar bladen
Normalt är härdplaster rätt tåliga mot utmattning och slitage men såväl yt-sprickor från härdprocessen som utmattningssprickor, mud cracking, dry spots, gropar, pits, pinholes etc. i yt-materialet är normalt förekommande och av olika grad vilket över tid påverkar härdplasters yta negativt.

Detta är känt för ALLA som har någon kunskap om härdplaster. Vad som kanske inte är känt eller att man inte vill att omvärlden ska få kännedom om är hur mycket plast partiklar som slits bort - men – bladen har betydande storlek och vikt. M.a.o. över tid torde det bli en hel del.

DU verkar kunna din plast och därför frågar jag dig (och andra i tråden): Är det plast ytterst mot luften eller finns någon form av ytbeläggning? Målar man plasten med färg, lack eller något motsvarande för att få den att hålla bättre.
Mycket saker som vi männsiskor skapar som ska stå ute, belägger vi ju med någon tålig yta. TYcker det låter som en bra ide att göra så med även vingar till vindkraftverk, sen kan ju såklart den slitas och åldras, den är ju svår att bättre på när den väl sitter på plats, men därför desto större anledning att göra ett bra förarbete före montering. Vindkraftverken borde ju teoretiskt ge sämre verkningsgrad efter att vingarna skulle tappa matrial så det borde finnas incitament att behandla dem för hållbarhet.

/Patrik

DU verkar kunna din plast och därför frågar jag dig (och andra i tråden): Är det plast ytterst mot luften eller finns någon form av ytbeläggning? Målar man plasten med färg, lack eller något motsvarande för att få den att hålla bättre.
Mycket saker som vi männsiskor skapar som ska stå ute, belägger vi ju med någon tålig yta. TYcker det låter som en bra ide att göra så med även vingar till vindkraftverk, sen kan ju såklart den slitas och åldras, den är ju svår att bättre på när den väl sitter på plats, men därför desto större anledning att göra ett bra förarbete före montering. Vindkraftverken borde ju teoretiskt ge sämre verkningsgrad efter att vingarna skulle tappa matrial så det borde finnas incitament att behandla dem för hållbarhet.

/Patrik
Vilken version vill du ha?

Du har alltid två val - det som låter bra eller sanningen.

Basic är:

Industriproduktion bygger på att tillverka en produkt som i slutändan ger aktieägaren vinst – allt annat är flum. Kunden har en viss betydelse, det är han som pröjsar cirkusen. Eftersom kundens ägare också ska ha vinst så måste affären vara möjlig att räkna hem på något sätt. M.a.o. priset för varan kan inte underskattas.

M.a.o. företag har ramar att hålla sig inom som begränsar hur mycket ”kvalitet” som man har råd att skicka med. Men man har man en marknadsföringsavdelning som har till uppgift att få produkterna att verka vara bättre än vad de är.

Så till din fråga.

Härdplaster är inget superspecial unikt fantastiskt påfund som är olika för olika. Trot eller ej, de kemikoncerner som levererar plasten till vindkraftstillverkarna är några stycken och i princip tillverkar och säljer dessa samma substanser.

Och de som tillverkar t.ex. bladen gör så gott de kan med de ekonomiska ramar man har att hålla sig inom. M.a.o. man tillverkar dessa blad utefter senaste rön och som svar på din fråga: man gör så gott man kan med den teknik som just nu står till buds avvägt till kostnaden.

Sen är det ju frågan hur mycket "en hel del" är och utan att beröra det är resterade del av inlägget ointressant i sammanhanget.

En uppskattning som presenteras i den tidigare länkade Ny Teknikartikeln uppskattar vindkraftens bidrag till (landbaserade) mikroplastkällor (i Norge) till 0.13%.

Däckslitage nämns som en av de större källorna för mikroplast och som vi alla vet finns det ju "en hel del" bildäck i Sverige,

TS oro för mikroplaster kanske bäst hanteras genom minskat bilåkandet.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg