Men om vi nu är överens om att vår livsstil, konsumtion och energiproduktion måste vara hållbar, vad tänker du dig för lösning? Ska vi bygga vindkraft, men bara där det är tättbefolkat? Eller om vi inte ska bygga ut vindkraften, från vilken energikälla ska vi fylla den lucka som vindkraften är tänkt att fylla?
Gnäll blir det ju om man klagar och klagar utan att själv tänka och jobba för konstruktiva förslag och lösningar.
Jag tror att vi i den här delen av världen där en ”riktig” man äger ett helt barskåp fyllt med skruvdragare och liknande behöver byta religion. Vi måste sakta men säkert gå i från det sk. konsumtionssamhället till ett samhälle där vi har ett bra utbud men inte nödvändigtvis behöver den enorma mängden som vi har idag.
En utflikning, 2013 anlöpte världens då största containerfartyg Göteborgs hamn under stort mediauppbåd. Idag kommer ännu större fartyg med möjlighet att ta över 18.000 containers till vår konsumtion. Köpcentrumen bara växer och med enorma köplador som säljer många gånger samma sorts produkter.
Behöver vi allt detta? Nej vi behöver nog inse att vi måste välja en annan väg.
Energiframställningen då?
Som framgår klart är jag motståndare till den här vindkraftindustrins etableringar utan större kritiska konsekvensbeskrivningar och att det föregåtts av en kraftig lobbyism från de med ekonomisk vinning att hämta samt den rådande politiska opportunism som finns. Därmed inte sagt att jag kategoriskt avfärdar tekniken som sådan men ser inte etableringar i allmänhet som ”shit happens” något vi måste vara beredda att ta, gärna någon annan. Om nu det här är så lyckat och bra, varför inte begränsa industrierna (som det är fråga om) till några få men gigantiska områden. Som det är idag ska tydligen varje kulle och bergsknalle bebyggas med några få på varje ställe. Vilken förödelse och vilken visuellt förödande syn för områden som har stora naturvärden.
Så mitt svar är, minska konsumtionen, fördela gracerna i samhället bättre, en framtida energiframställning ska inte bygga på konsumtionshetsens behov och det som byggs ska vara betydligt bättre planerat än dagens hattiga och spretiga där diverse kommunalpolitiker övertygas likt forna tiders baggböleri till att ge tillåtelse ofta i strid med andra medborgare i kommunen. Markägare som många gånger inte ens bor på orten utan bara ser pengar, speciellt om det är på impedement mark det ska byggas. Låt framtida satsningar på energi som vindkraft bli föremål för betydligt bättre kontroll än idag.
Det får bli mina slutord.